|
|
|
|---|---|
|
Efter två automat ras har ja kommit till slutsatsen att det blir manuell låda(mot mina principer) efter som det verkar vara det hållbara alternativet. Nån som gjort något dylitk? Har en 528 e28 som ska få agera donator. Hur är det med kardan? Passar från? Hastighetsmätar signal? Sitter den i lådan eller på bakaxeln på 735:an Hur kopplar man förbi startspärren (N-P läge) Tacksam för alla svar och tips Mvh //M(arkus) | |
Paap Reeder |
Hej! Mitt tips är att låta bli. Skaffa en renov låda istället. Tar 7 tim att byta. Att bygga om från man till aut tar 2 dagar. (Har gjort det) Att bygga om från aut till man tar 3 dagar. MVH /// Paap |
| jag har byggt om min 735 från automat till manuell...var lite jobb fast funkar utan problem bara montera dit | |
|
Hmm, skrotat en 528 i helgen. Tagit alla delar jag kan tänkas behöva. La mej´under panelen på min 735:a och belv mäktigt imponerad... alla fästen och hål finns ju. tom "blind-tarmen" på bromsvätske behållaren. Vart i ligger problemet att konvertera? lista tom ut att hur man "lurar" startspärren att tro att "P" eller "N" liggger i. Just nu känns det som det finns tre problem kvar. 1. Växellåds balk 2. Kardan rör 3. Stödlagret i vevaxeln (4) Koppla in koplingspedalen till farthållaren //M(arkus) |
|
| Utag på växellådan till givarna + motornic svänghjul lär du oxå behöva. | |
|
Vilka uttag på lådan? Skillnad på motronik svänhjul och "vanligt" från en 84:a 528 //M(arkus) |
|
|
Du har 2st givare sittande på växellådan som tar pulser från svänghjulet på motronic bilarna. Om du tittar på din 528a låda så finns inga utag där till dom givarna. svänghjulskillnad...528ans är inte annpassat till motronicen |
|
Paap Reeder |
Hej! Non fatigare totum est! Att aldrig förtröttas det är allt! Stödlagret i vevaxeln är ett vanligt stdlager som Momentum har på hyllan. Tyvärr minns jag ej lagernumret men kanske står i ETK. Annars mäter du bara piggen på den manuella lådan så får du innerdiam och så mäter du konverterns pigg så har du ytterdiam på lagret. Titta i ETK skall även finnas en filtpackning in i axeln Byt även bakre vevaxeltätningen. Har du Motronic är det som Pelle säger att du även måste få till givarna. L-jetronicen på 528:an har inte givare på svänghjulet .. gissar jag. Hade du en EH-låda i den innan måste man "fixa" litet med några kablar vid Motronicboxen i handskafacket. Sitter lösa utanpå den stora härvan. Här måste man kanske skaka fram ett kopplingsschema. Angående farthållaren och kopplingspedalen är det bara att lägga dit ytterligare en brytande kontakt i serie med den på bromsen. MVH /// Paap R |
|
Jo, Farthållaren e löst. Lagret oxå. MEN! givarna ni pratar om... sitter dessa även på Automaten en zf4hp22 eh... Vart isåfall? Sitter ju inga givare på "spräng kåpan" på automaten... har även haft motorn igång utan att automaten sitter där, dock satt orginal startkrans kvar... Motronic = Lambda osv? Har en 88:a 735:a Har motorstyr boxen i elcentralen uppe i högerhörn av motor ytrymmet... Styrboxen till lådan sitter i höger kickpanel. Vad för funktion till motorn skiljer mellan Aut å Manuell? //M(arkus) |
|
|
Vred å vände lite på mitt M30B28 svänhjul ikväll... hittade en punkt märkt "Z" som ser ut att vara en punkt till en givare. Kikat lite runt motorn i 735an oxå... hittar inga givare. HJÄLP! //M(arkus) |
|
|
Länk Länk några länkar som kanske passar? /Pelle |
|
|
Tackar för länkarna! Följt flera av tipsen å fått det till att funka... Släckt "GETRIBE" vid start och kopplat för backljusen. Nu e det bara det mekaninska kvar... //M(arkus) |
|
| behöver man byta motoronic box till en från en manuell eller går det med den gammla boxen? | |
|
Om ja fattat rätt behövs inte det... huvudsaken e att man kopplar förbi CCM så inte den går i nödprogram. Bara att jorda den grå/bruna kabeln till lådan så e det lungt så vitt jag vet. //M(arkus) |
|
| men om man har en box från en manuell...måste man fortfarande koppla om då? | |
|
Det har ja ingen aning om... Det är ju CCM man "lurar" sen om ja fattat rätt så styr den in Motronicboxen i "limp-mode" //M(arkus) |
|
| sitter oxå och fundera på givarna...på 735an så sitter det givare framtill på motorn...måste man ta bort dom och sätta dit nya på lådan? | |
|
Motronik har ju 60-2 givare på veven fram. finns dock två urtag på både manuella lådan å gammla automaten... men inga givare sitter där... //M(arkus) |
|
|
Finns ETK att köpa? //M(arkus) |
|
| etk? vad är det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.