AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.201

Köp av 525 tds -93 - vad ska man tänka på?

Hey ba!!!

Funderar på att köpa en Bmw 525 Tds Touring -93 men skulle vilja ha ris o ros från några kunniga personer som jag hoppas finns här på forumet!???

Pris, vanliga fel, osv

Tacksam för svar//Mitch
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Jag köpte en jäkligt fin bmw 525 tds 93 sedan för 30000:- av en äldre herre. 23000mil Inte en skavank. Lättstartad, allt fungerar, servicebok, ac, drag, automatlåda 6 växlad.

Är så himla nöjd med den.

kolla noga runt dörrar, lister, Rost, underrede, Motorn, Den ska vara rapp, inget tickande, Kolla att den inte svartryker alltför mycket. Inga vibrationer vid inbromsning, osv.

Kolla även om det läcker runt insprutningspumpen. Min pump var nyservad med kvitton på den.

Visa användare
156
sixpak
750i -90
matarpump i tanken brukar ge upp efter ca 15000 mil,spridar pumpen är svindyr att fixa om den är dålig,symptom:svajjande tomgång,tjuvstannar vid tomgång.
torkar arangemang fram är ocks å känt för att krångla på e34an,har renoverat mitt=mkt jobb.
isolatorbussningar bakvagn,bakre länkarmsbussningar i framvagnen.
är bilen importerad?då bör den vara betydligt billigare än en svensk såld,pga inköpspriset i tex tyskland.
gav 42k för min, hade jag vetat hur enkelt det är at åka till tyskland och hämta en likadan,så hade jag sparat ca 15k.
Tackar för svaren grabbar!!!

Vet utav en -93 touring för 10" med rasad motor, den går att starta men har låginget oljetryck. Bilen är importerad -96.

Insprutningspumpen är bytt samt oljepump, startmotor dämpare/fjädrar bak, o 2st nya sommar däck, vinterdäck som är ok finns oxå.

Bilen var besiktad för ca 10 mån utan anmärkning....å ägaren säger att bilen är ok i övrigt förutom motorn.

Men är detta ett bra köp om man byter ut motorn, lr ska jag satsa på en fräsh bil!???

Tacksam för svar, o glad påsk//Mitch
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Det är ju en prisfråga och hur mycket jobba man vill lägga ner. Kolla bulten som håller rem skivan på vevaxeln.
Den måste vara åtdragen för att oljepumpen ska driva. Annars så försvinner oljetrycket.
Remskivan pressar medbingaren i pumpen mot vevaxeln så att den driver pumpen och om bulten sitter lite löst så kan den ibland slira och då kan oljetrycket försvinna ibland, och konstant om den sitter helt löst.
Den släppte på min bil, och det tog några timmar i garaget innan man kom på hur det fungerade. Men sen var det bara att dra åt bulten och oljetrycket var tillbaka.
Lycka Till
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Bulten kan ju sitta löst eftersom dom tydligen har bytt oljepump.
Annars så verkar ju vara en bra bil.
.....ok, ska mest troligt fara o titta på bilen idag så det kanske kommer upp lite bilder senare idag.

Tack för svaret, hej hå!!//Mitch
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.