AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
855

Skillnader mellan E28: 535i samt 528i

david.hendberg
Vad är det för skillnad mellan modellerna 535i samt 528i (E28) förutom motorn. E28 har ingen bakdiff? Växellåda, bromsar, stötdämpare...?

david.hendberg
Förtydligande: Årsmodell -86.
Modellerna innan hade inte alltid servo och så vet jag.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Diff har nog båda, annars skulle det nog gå illa ;) Men 535:an har diffbroms som standard, iaf M535! Kom inte abs också på de senare modellerna? har sett att de flesta -87or har det!

//Mvh Simon
david.hendberg
Tack Simon.
Det var diffbroms jag syftade på. Det vet jag att 535i har. Men 528 har inte det (råkade skriva E28 istället för 528 i första inlägget)

Vet att både 528 och 535 från -86 har ABS, men det kanske var extra tillbehör.

Någon som vet vad besiktningen säger om ABS som är urkopplad / rycker in bara ibland när jag bromsar hårt?
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Jag har bara tagit bort lampan i instrumentpanelen som varnar för att abs:en är ur funktion. Bes. har inte sagt något om det, eftersom dom antagligen inte tänker på det då...

Länk

Mvh Tjäder
Deliq
535 hade ABS som standard från -85, 528 från -87.
Diffbroms var tillbehör på 528,
Servon blev standard på 528 -85 (har jag för mig), 535 har väl alltid haft servo som standard.

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Paap Reeder
Hej!

Enligt min uppfattning så måste ABS tändas med nyckeln i läge två samt slockna efter motorstart om den skall bli godkänd på bilprovningen.

MVH /// Paap R
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Paap> Det är riktigt men om inte besiktningsinspektören är väldigt skärpt och påläst så missar han troligen att även en del gamla e28:or har ABS.

Jag har klarat mig de senaste tre besiktningarna med släckt lampa och hoppas klara en till innan mitt planerade bilbyte.

Vän av ordning tycker givetvis att man bör fixa en sådan säkerhetsfunktion men någonstans får man dra gränsen för vad som är lönt att plöja ner i en så gammal bil.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Man ska aldrig tumma på säkerheten! Finns så många här som kör med värdelösa vinterdäck t.ex, de är sämre än sommardäck nästan, dock lagliga! =P Det enda de säger är att det är inte värt att satsa på däck till så här gamla bilar, de kör alltså äldre bilar -80 tal de flesta! Det enda de gör är ju att riskera andras liv/bilar i trafiken!

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.