|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Såg idag för första gången en bil (en Z3!) som hade begynnelsebokstav W på regskylten. Värdelöst vetande, eller hur? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
Onödigt vetande?? Javisst men någon ska vara först hoho Mvh Struve www.struve.se pererik@struve.se |
|
| Vad hände med V? | |
|
V finns inte på registreringsskyltarna. Antar att den är för lika U. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag har för mig att anledningen till att bokstaven V inte finns med i registreringsnumrena är att polisen skulle få det lite svårt att hålla isär dom när dom pratar över radion. Räcker helt enkelt med "ett v" Vet dock inte riktigt om detta kan vara anledningen. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Kanske för att de inte ska blanda ihop w och "dubbel-v", alltså vv...onödigt vetande kanske men det är kul att kunna se om en bil är importerad. | |
|
Hur ser du att bilen är importerad? Du menar äldre bilar med plåtar med T, U ,W osv. eller? För på en relativt ny bil ser man ju inte om den är import eller ej. Bättre förr, då hade alla importbilar P som första bokstav, tror tillochmed att det var PA. ... |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
"Under mars har Vägverket börjat att lämna ut registreringsnummer som börjar på W. Detta betyder att cirka 520 000 nya kombinationer blir möjliga. Undantagna kombinationer är WAM, WAR, WTC och WWW." |
|
Såg en personlig skylt häromåret på en grym 59:a biarritz där stod"KRIG" Så varför tar dom bort war???? he he... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
W= jaha då är alla nya bilar från Dalarna då ?? ;) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Det är nog bara du som använder länskoderna ;DDD Isåfall finns det knappt några bilar från Stockholm... M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag har dubbel A på min bil :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Tror inte importbilar har fått eller får särskild nummerserie, det bara slumpar sig ibland, liksom att man i mellanåt ser rätt nya bilar med t.ex A eller B som första bokstav. FP |
|
|
Importbilar får numera registreringsnummer i den 'vanliga' nummerserien - den Z3 som Erikw såg torde vara en nyimporterad bil, eftersom inga nya säljs sen nåt år tillbaka. I slutet av 80-talet och början av 90-talet fick importbilar regnummer med PA i början, långt innan man kommit till begynnelsebokstav P i ordinarie serie (P kom i bruk 1992). Ännu tidigare var det som nu, dvs importbilar fick 'normala' nummer (min f.d. 1600/2 Cabrio importerades 1986 och fick MRH613. M var 'ordinarie' första bokstav det året). /// Gunnar E. |
|
|
Importbilar FÅR en särskild nummerserie och det har dom fått åtminstone sedan R började användas 1999 då gick var tredje till en importbil S**661/664/667/670 nu är det var femte gäller U och W exempel UBC**1/UBC**6/UBD**2/UBD**7 och som kuriosa så är det bara importbilar som har kommit till W och bara med en 4:a som slutsiffra bokstavskombinationerna är följande WAD/WAJ/WAP/WAX/WBC och så vidare= var femte bokstav, dagens sista regnummer är WHP184 för import medan svensksålda är kvar på U sista regnummer där är UXL954. En begynnelse bokstav före P har inte använts sedan 1999 så det finns en hel del lediga kombinationer;) En enkel detalj för att upptäcka att en bil av 1993 årsmodell är importerad är om inte första bokstaven ett P så är den importerad dock kan den var importerad och ha ett P men alla svensksålda fick P som nya. Mvh Stephan |
|
|
Hoppas jag får WAP på M5:an :))) Här ska wappas!! :DD M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Jag såg en nyimporterad BMW M5 igår och den hade O som första bokstav. Såg även en Z3 import som också hade O som första båda hade samma andra bokstav, som jag har glömt vilken det var, tror det var M... |
|
|
Hubbe 325: Precis så tänkte jag det. Såg för övrigt en bil på den lokale importören som hade en skylt som började på w, nämligen en BMW 840 :D //Thorssa |
|
| jag har P som första bokstav på min importerade E36 325 -93 | |
|
Det snyggaste vore ändå att ha med bilmodellen i registreringsnumret, t.ex BMW 540 eller nåt? :þ BMW4EVER! |
|
| Va bra, då kanske man kan få WMB, så kan den som ser den i backspegeln se vad det är för bil och hålla till höger. : ))) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.