|
|
|
|---|---|
| Undrar en liten sak bara... typ om jag kommer ganska fort, låt oss säga 70 in mot en kurva och slänger i 2:an för att få max kraft ut ur kurvan så släpper de ibland på bakhjulen... ska det vara så och isåfall vad är det som gör att de släpper? | |
|
Det fungerar så ja. Det som händer är att det motorbromsar så mycket att det släpper bak. Det du skall göra är att varv matcha nerväxlingen. Alltså, när/innan du släpper upp kopplingen skall du ha ungeför samma varvtal på motorn som det varvtal som krävs för att hålla den fart du har på den lägre växel. Detta gör vanligtvis praktiskt genom att man häl-tå bromsar. Med samma fot som man bromsar så blippar man till på gaspedalen för att få uppvarvet vid växlingen. Detta utan att släppa på bromstrycket. På e30 funkar det att trycka på bromsen med främre delan av foten och på gasen med utsida ner mot hälen. Om du matchar rätt så kommer du bibehålla balans och grepp före och in i kurvan. |
|
|
Jaa du..... Det borde du nästan kunna lista ut själv va?! (Du får ursäkta mig lite..... men det här är sånt man borde ha lärt sig redan när man började cykla) Har du provat samma sak fast du drar i handbromsen i stället?! Gissa vd resultatet blir...... du får förmodligen en ganska rejäl sladd!! Det som händer.... Du gör ju jordens jä*** motorbroms när du släpper upp kopplingen! Jag tar för givet att du inte har gett gas i samband med att du släppte upp kopplingen, för att kompensera för det högre varvet som givetvis uppstår du du lägger i en lägre växel. Hade du gjort det då hade du aldrig fått någe släpp. Det är alltid så att man tappar grepp om hjulen har en annan hastighet i förhållande till den verkliga farten man kör i. Spelar ingen roll om du spinner eller låser hjulen. Greppet "försmämras" i vilket fall som helst. Har du inte kört i vinterväglag någon gång?! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 (Bygger pulssplitt grenrör till M3 E30) |
|
|
Med hjälp av "heel-toe", om man behärskar det, så spar man extremt mycket på synkringar i växellådan också. Att kunna varvtalsmatcha på gatan är en sak. Att klara av det i högt tempo på gatan är lite svårare, men att få till det på tex en motorbana är inte så enkelt. För inspiration så kan du ladda hem nån sån där driftingfilm från Japan där man filmar "in-car" samtidigt som man har en liten vy inlagd på pedalstället. Då ser du hur man frekvent använder sig av denna teknik. Allt för att upphålla balansen i bilen och för att spara på vxllådan. /Anton |
|
| Ett förtydligande: för att spara på synkringarna i växellådan så måste du släppa upp koppling i friläge och varva upp motorn till "rätt" varvtal och sedan ner med kopplingen och i med växeln. | |
|
Stenback: Det räcker med att ge pedal utan att släppa kopplingen. Det är iaf min erfarenhet. /Anton |
|
|
ravve: testa att bromsa klart och växla ner innan böjen för att åka med jämn gas in i turn och apex för att sedan ge fullt mot utgången. det är inte lätt att köra heal-toe om man även kör tailbrake, vilket jag uppfattar att du gör. Lycka till! MVH // Harris Länk |
|
|
För att spinna vidare på detta.. När du ska bromsa ned inför en kurva, bromsa HÅRT och kort. Inte fega på pedalen, det ger väldigt mycket mer värme i bromsarna. Det vill vi inte ha. Kort och precist tryck på pedalen. Balans är A och O. Bromsningen ska påbörjas med rakt ställda framhjul för att behålla så mycket av balansen som finns i bilen. Motorbromsa inte! Det förstör den balans du har. Använd istället "heel-toe" vart efter farten sänks. Bromspunkt och apex (tangeringspunkt) är viktigt för en bra utgång så du kan få en hög hastighet på kommande raksträcka. Precis som Harris_85 säger så bör du undvika gaspådrag under svängen. Använd "stödgas" för att bilen ska tryckas framåt hela tiden, släpper du av så kommer bilen få kraften i sidled istället, vilket medför att du tappar balansen i bilen. Att köra med sk tailbrake som Harris är inne på innebär att man håller spåret men sänker farten samtidigt inne i själva kurvan. /Anton |
|
|
Låter kanon Anton ;), kunde inte sagt det bättre själv. Ravve: läs antons miniguide på kurvtagning! =) Som du kanske förstår blir bilen ganska nervös om man växlar ner mitt i en kurva utan heel-toe och släpper koppling fort. Så försök låta bli det. Om du vill få lite rök-faktor, ge full gas strax innan apex då ska baken sticka ut lagom mot utgången. Mycket nöje och Lycka till. MVH // Harris Länk |
|
|
Anton Lillsund: Du spar inga synkringar om du inte dubbeltrampar. Att möta med gasen ger ju mjukare nedväxlingar men synkringarna får fortfarande jobba. Det är ju bara att studera hur en växellåda är konstruerad så ger det sig. Att t.ex. gå från femman (70 km/h och 2 krpm) till tvåan utan att slita på synkringarna gör ju att du måste varva upp tvåans drev i växellådan till den hastighet som motsvarar 70 km/h på tvåan (låt oss säga 5 krpm). När du frikopplar och duttar på gasen så påverkar du inte lådan överhuvudtaget och alltså så kommer tvåans drev hålla samma hastighet som innan du duttade på gasen. Om du däremot frikopplar, lägger i friläge, släpper upp kopplingen, varvar upp till 5 krpm, frikopplar och skickar i tvåan och släpper upp så har synkringarna inte gjort ett skit! Det var ju så man gjorde förr i tiden när man saknade synkringar. Testa din metod på en bil med taskiga synkringar så kommer du likväl få ett skrap fast du varvar upp motorn med kopplingen nere. |
|
|
Stenback: Jag vet precis hur du menar. Jag gjorde lumpen som fordonsförare. Allt mellan himmel och jord passerade mig. ;-) På de lastbilar med manuell låda och många mil och år på nacken var det ett ofrånkomligt måste att dubbeltrampa. Men ändå så tycker jag att jag har fått en lite smidigare nedväxling om jag puttar till gasen innan jag lägger i en lägre växel. Jag är så pass insatt i kopplingens och växellådans konstruktion att jag inser att att det inte ska vara så. Men ändå så harj ag den erfarenheten. Kan inte svara på varför jag upplever det så. Det kan vara tal om placeboeffekten.. ;-) /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.