|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Beställde lite motorolja inför helgens oljebyte, meningen var att jag skulle beställa Valvoline Synpower 5w-40 men fick istället Valvoline Synpower 0w-40. Till min fråga - vad är skillnaden på dessa oljor och kanske duger 0w-40 precis lika bra till min bil? Jag är rätt vilsen inom oljeområdet så all info är välkommen! Har sökt runt lite med hittar inget svar som gör mig säker... /Micke | |
| Perfekt olja!! | |
|
0w-40 är bara bättre än 5w-40 då den är smörjer bättre när den är kall (när bilen kallstartas). /Jonas |
|
|
0W40-oljan är lite mer tunnflytande än 5W40-oljan, både när de är kalla och varma. Om du går in under "gör-det-själv", och går in på "Service" kan du klicka på en jämförelsetabell över syntetoljor. Där framkommer exakt kall- och varmviskositet. Listan är inte uppdaterad på ett tag och jag såg på Valvolines hemsida att 5W40-oljan har bättre API-klassning (API SL jämfört med API SJ för 0w40). I praktiken spelar det nog ingen större roll vilken av oljorna du väljer. Om du tänkt köra hårt (bankörning) kan 5W40-oljan vara ett bättre alternativ, särskilt på sommaren. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för svaren, ser ut som att denna oljan duger då! Johan B: kollade på jämförelsetabellen över oljorna och såg att 0w40 oljan inte var bmw longlife godkänd medans 5w40 var det - har du nån aning om varför? Är det viktigt eller spelar det ingen roll så länge man byter olja var 1000:e mil ändå? Har sökt runt på forumet och märkt att du sitter inne med en del oljekunskap =) Glad påsk! /Micke |
|
|
Varför skulle en 5w40 vara bättre än 0w40 om man kör hårt ? SKall man inte ha en låg olja om man kör hårt ? Jag kör på Quakerstate ultra premium fully syntetic som är en 0w50 eller om det var 0w60.... |
|
| när jag tänker efter heter den "quakerstate ultra premium 5w60 fully syntetic" , sen står det "super" nånstans på fatet också.. väldigt töntigt namn men jag tycker de bilar jag haft verkar gilla den oljan. | |
|
Havre: Iom att 5W-40:n har högre API-klassning (SL) så "håller" den längre enkelt uttryckt. API o ACEA är kvalitetsklassningar; API har ett mer "fingraderat" system som även "uppgraderas" ofta medans ACEA har spikat sina rekomendationer och inte uppgraderas. API SJ/** är den lägsta klassen man bör köpa för äldre bilar, för nyare bilar (från -98, framförallt motorstarka) är det en API SL/**-olja som gäller om man kör med långa bytesintervall. Johan B är onekligen den som kan mest om oljor här på forumet så sök på honom! Mvh |
|
Modellko |
hej grabbar ! undrar om nån vet eller vill dela med sig var är den biligaste ställe ni känner till som säljer helsyntetiskolja (ex castrol , mobil1) .... Min Pärla: Länk |
|
Troligen Bilema eller Rusta! Säljer helsyntetisk API SJ- och ACEA A3-klassad SAE 5W40-olja för knappt 50kr/litern. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.