|
|
|
|---|---|
|
God Vår på alla! Har ett problem med min M5-90. Den har varit avställd i 5 månader nu och när jag ska starta den nu vill den inte. Den startade med en gång men så fort den började komma upp i lite värme började den att "blurra". Körde hem den och efter det vägrar den att starta. Har kollat stiften och dom är helt torra så sur är den inte. Vad kan detta vara?? Help! It's better to burn out than to fade away.. | |
|
hur mycket bensin har det vart i tanken under vintern, tänkte på kondens |
|
|
Har bilen stått kallt under avställningstiden, och har du haft batteriet kvar i då?? Kan kanske vara batteriet som frusit sönder isånafall. Lärde mig själv en läxa av det =) |
|
| rotorn.... | |
|
Tack för snabba svar! Har engagerat hela bekantskapskretsen inkl. ett par mek. Man får ju små panik när M:et inte går :( Nej det har inte varit så mycket bensin i den men den borde ju starta i alla fall tycker jag? Den har stått varmt och batteriet är väl det enda jag vet¨helt säkert är ok :) It's better to burn out than to fade away.. |
|
| Det kanske är soppa pumpen som håller på att lämna in. | |
|
Blurr som om den spottar eller nästan dör på tomgång. Eller blurr som om den som om tändningen missar eller står fel. Kondens i tanken kan få tanken att rosta och rostflagor i bränsefiltret täpper snabt till. Valle |
|
|
-verkar vara ett vanligt symptom på bilar som står.. hade samma problem när jag köpte min m535 som hade stått ett bra tag (köpte på rot) :) den startade hur bra som helst när den var kall men eftersom den blev varmare började den bluddra o la av.. surade ner sig!! startade o gick hur fint som helst när den var kall igen.. troligtvis i mitt fall en spridare eller ett par som kärvade. hörde mig för med en bmw handlare som menade att det var ett vanligt fel vid långtidsförvaring/uppställning.. har för mig att det löste sig för mig med att blanda i bra med tvåtakts olja (det tipset jag fick) o att antal starter.. sedan gick den hur fint som helst :) lite jobbigt att vänta tills den bli kall igen bara. mvh |
|
| Tips till nästa avställning: Häll i en flaska Redline SI-1 Fuel System Cleaner i tanken, tanka fullt och ställ in bilen för vinterförvaring. Då är du ett steg närmare en rolig vår! | |
|
Jag brukar ha samma problem när min 635:a har stått mer än två veckor. När motorn blir varm bluddrar den och stannar, sen går motorn inte att starta förrän den är iskall. För att få motorn gå normalt brukar jag köra på tvåan och pressa motorn till varvstoppet (med gasen i botten), då brukar det släppa. Jag vet att det inte är så bra att varva mycket innan motorn är genomvarm men det är enda sättet jag har hittat för att få motorn att fungera efter avställning. /Anders |
|
|
Hej igen! Ja nu var det löst då..! Turerna har varit så här: Lämnade in den på bmw där dom kopplade upp den. Svar: Lamdasonden är kass och måste bytas. Den har vi inte hemma men kan kanske få en på tisdag, pris 2000:- plus jobb.. Ringer då runt som en galning till olika bekanta och får tillslut tag på en kille vars farsa är en riktig bmw guru. Svaret här blir att om den visar fel på lamdasonden så är det absolut inte säkert att den är kass bara för det. Bilen har ju som sagt stått länge och bara blitt startad ngn gång utan att blivit varmkörd, och därmed har lamdasonden nästan helt säkert sotat igen. Lösning: Få bilen riktigt varm så sotet försvinner och radera felminnet. Det funkade som attans och M:et är nu som ny. Ska koppla upp den igen om ngn vecka bara för att kolla så att det inte ligger ngt mera gömt men det är säkert ingen fara. Många tack för svar och ideer. Nu ska jag ut och köra i solskenet :)) It's better to burn out than to fade away.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.