|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är ny på forumet och har några frågor. Jag köper i veckan en 318i -85. Kopplingen slirar på den och min tanke är då att jag lyfter ur motorn och i samma veva som jag renoverar kopplingen byter jag till en motor som sitter i en 325. Är det någon som vet om en 2,5a passar på växellådan som sitter på en 1,8 och vad som behöver göras? | |
| Ska först tillägga att du kommer inte klara besiktningen med det bytet, eller hade du tänkt byta motor varje år? | |
| Välkommen till forumet frresten :-) | |
|
Ska du ha bilen gat godkänd? Om inte så kolla på www.e30.de där är rätt mkt tips ang e30 modellen Slippa bråka med svensk bilprovning. Trimma då din m10 maskin..med lite tur så kan du hitta en frisk m10 med bra effekt för en rimlig summa (billigare att köpa en maskin än att bygga själv) Är du intresserad av att svänga med bilen så är m10an att föredra.. /Pelle |
|
|
Jag har möjlighet att slänga i originalmotorn inför varje besiktning. En flygande stöter man ju inte på var dag och de testar väl inte motorn, så det handlar ju max om en gång om året. Tanken är att bilen ska bli en busbil, den ska inte färdas några längre sträckor, västkusten ska bli osäker när bilen är klar ;) Jag är alltså ute efter en rolig busbil. Vad är då vettigast? Bygga vidare på motorn som sitter i nu (M10) eller slänga i en 2,5 liters? |
|
|
Jag röstar faktiskt på m10 maskinen, pga att du får en mer balanserad bil. Och att det finns gott om trim delar till m10 maskinen (även beg delar) en hyffsat byggd 2,2l m10 ger 150-170 hkr. Fullt möjligt att få upp dom runt 200hkr med 2,2l men då börjar det kosta lite...men med lite tur så kan du trilla över någon gammal rally maskin för en rimlig summa. /Pelle |
|
|
Och ska du bygga bus bil, så om du inte har varit så bör du testa på lite bankörning med bmwcs/bmwsc /Pelle |
|
|
Talar vi om att borra upp maskinen eller sätter man i andra foder för att komma upp i 2,2 liter? 150-170 hk verkar ganska vettigt på en sådan lätt bil. Vilka ingrepp är nödvändiga för sådana effektsiffror? |
|
| Det enklaste sättet tycker jag är, att slänga i en gammalt saab turbo aggregat eller nått. Finns välldigt mycket sådana på blocket tex, du kanske kan klara dig på 3000kr för en komplett M10-TIC. | |
| Har själv planer på turbokonvertering men har inte orkar börja än :-) | |
|
Ska du konvertera till sexa (M20) måste du även byta låda. Mitt tips är att vässa M10:an. 2,2 liter med 304 graders kam (eller värre) och dubbla 45:or blir en mycket mycket trevlig maskin som du drar till minst 7500rpm. Fan, jag blir sugen bara jag skriver om det. :-) Är du intresserad av en seriös 2,2 liters bottendel kan du ju skicka mej ett mail. If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.