|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Visste inte riktigt vilket forum jag skulle ta detta i så det blev detta där jag sitter mest. En kompis till mig bil blev stulen för några månaders sedan, dom crachade bilen i en snödriva och blev tagna av polisen, min kompis mamma körde bilen till en lokal bilfirma som skulle laga trasiga spoilers etc på försäkringen. Nu 3månader senare när bilen är hel och en besiktningsman har varit och kikat på bilen ringer bilfirman och säger att en kolv är paj och att det kostar min kompis 30k att laga för det går inte på försäkringen för att bilen har sportavgas system. Firman sa för några veckor sedan att bilen var hel men väntade på en lite plast detalj. Eftersom att min kompis mamma körde bilen till bilfirman vet han att den var hel vid inlämnandet (iaf motorn) men inte nu. Vad göra i denna situation??? givet vis har bilfirman kört bilen och kan inte vara annat en deras fel Mvh Mattias | |
|
Jag betvivlar å det starkaste att verkstadspersonalen skall ha "körtsönder" motorn för din kompis. Vad som har hänt motorn vet jag ej men har verkstan den kopetens som krävs för att bedömma att " en kolv är paj ". Har de verkligen sagt så till din kompis? Vi utför i samförstånd med försäkringsbolagen en " Stor service i samband med stöld ". Om de har gjort det skulle de, enligt min mening, upptäckt brister och fel som kan ha uppstått med stölden. Visst, alla kan göra fel och ha bråttom och därmed missa att göra servicen korekt. Jag brukar alltid göra dem minutsiöst eftersom det ofta ger merjobb till företaget. Dessutom blir kunden nöjd att han/hon får bilen servad i samband med reparationen. Felet med motorn har troligen antingen varit begynnande redan innan stölden eller helt enkelt uppstått av tjuvarnas hårda behandling av motorn. Vi har haft ett liknande fall där vi ringer till försäkringsbolaget och talar om att vi inte upptäckt ett fel som nu uppdagats och då fått ersättning den vägen för jobbet. En bra rellation mellan försäkringsbolaget och verkstad är dock en förutsättning i det fallet. Det är min åsikt. MM |
|
|
Okej, men är det rimligt att inte ge ersättning bara för att det finns ett sportavgas system på bilen? Försäkrings gubben sa "Vi ersätter inte detta eftersom att motorn var trimmad" Hur kan han veta vad effekten är när en kolv tom e paj? Anledningen till "En kolv e paj" benämningen är att det var hans mamma som pratade med verkstaden angående detta fick jag veta nu Mvh Mattias Mvh Mattias |
|
|
Vild gissning... en subaru? //M(arkus) |
|
|
HEHE :P Mvh Mattias |
|
|
Hmm, stulen? Jaja, går det me garage jakten då? //M(arkus) |
|
|
Lite of topic men det går åt he*vette tyvärr. Dalin va endå inte sugen på att flytta dit så :( Har du något annat tips? Mvh Mattias |
|
|
Och ja den blev stulen... Krashad in i en snö hög efter statiol vid fartguppena på frösön tyvärr Mvh Mattias |
|
|
De är ju inte orimligt att kolven pajat i samband med stölden eller hur? Mammor brukar inte vara direkt kvalificerade på mekaniska oljud. Hur har de konstaterat att de är hål på kolven? Kompressionstest? Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
Ingen aning en, ska forska mer... Men hur som hälst tycker jag det är lite konstigt om han åker på att betala kostnaden bara för att försäkrnings gubben säger att den är "trimmad" ett sportavgas system borde väll inte göra någon skillnad på det lr? Mvh Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.