AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
625

Spesiell situasjon..

107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Hva kan man gjøre? Jeg la for litt siden ut en forespørsel på norske BMW klubbens forum om hvor mange som hadde M5 touring i norge. Et av svarene kom fra en som påsto at siden min touring er ombygd, og en av få(eneste?) i norge, består den mest sannsynlig av stjålne deler!? I tillegg er han frekk nok til å spørre om jeg har et sett med 18 alpina på min bil, for da er de hans, og han vil ha dem igjen! Best av alt, så var det ingen liten skitunge som satt og skrev, men en som er aktivt med i klubben og sitter i klubbens banekomite! Hva bør man gjøre? Skal man gjøre undersøkning for å bevise at bilen er "ren" eller skal man bare gi faen? Har bilen til salgs på nettet, og må nå legge frem dokumentasjon på bilens ombygging, sjekke alle nr, og ha bilen inn til ny kontroll fordi en spekulant har lest det som står på nettet.

"Den som har flest prylar när han dör vinner.." (PS!! Jag leder :) )
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skicka ett mejl tillbaka och fråga om han är full....
Varför skulle grejorna vara stulna bara för att bilen är ombyggd?
Visst han kanske själv har varit med vid bygget och satt dit dem, men sålänge inte du har stulit delarna så är det bara att skita i.

Hans fälgar.... jo, den var go.. Bra sätt att skaffa sig ett par 18":are. -jo du kompis fälgarna på din bil är mina... Inte ens om han har originalkvittot på dem och de är märkta med hans namn så är bevisningen stark nog, han kan ju ha sålt dem, men spart kvittot.

Annonsera ut din bil du, och be honom komma med bevis för sina påståenden om han vill fortsätta smutskasta dig och din bil. (finns ju risk för att han lägger ut inlägg i ngt forum om den och att den skulle vara oärlig)
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Håller med Hubbe.

Ifall du vet att du inte har plockat på stjålne deler.. så kan du be den andre att lägga fram konkret bevisning på hans påståenden eller ta tillbaka sina påståenden.

Vilket som kan det inte drabba dig utan det blir ju den förre ägaren som åker dit på det.

Bäst av allt, be honom fara och flyga.. eller som det heter på dansk Ren mig i røven :)
Om du har köpt bilen i "god tro" dvs utan att det var något skumt, så spelar det ingen roll om det är hans gamla stulna fälgar eller inte. Nu är det dina fälgar, du har köpt dem! Han kan inte kräva tillbaka de!

Du kan ju hjälpa honom att hitta tjuven genom att berätta vem du har köpt bilen av så kan han fortsätta leta efter den som stulit hans fälgar,.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Godtrosförvärv gäller icke i andra länder än sverige och även här är den lagen numer ändrad. Mycket bra enligt min mening.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
D-diddy
anmäl honom för förtal om du finner det olustigt.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
God tro eller ikke, kan vel egentlig være det samme. Han som hadde bilen før meg, har kjøpt den via en forhandler, så at bilen er "clean" er jeg ikke i tvil om. Det som er så forbanna irriterende er at en person som er fremtredende i BMWCCN går ut og regelrett sier at bilen min består av stjålne deler! Det burde man holde seg for god til, og det gir ihvertfall ingen god tiltro til klubben. Melder meg nok ut av klubben og inn i en annen bmw klubb.

gangsta_toth
Har du en länk till forumet och inlägget?
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Länk

gangsta_toth
Tyvärr är vissa folk skadeglada av sig, och tvekar inte att hugga efter strupen för ingenting.

För det första, hur vet han att just din bil är så som han påstår?

Och för det andra: Hur har han tänkt sig att just dina fälgar ska vara hans gamla stulna? Alpina-fälgar är inte så ovanliga som man kan tro.
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Tja... Det var det da.. Han kan jo ikke komme med noe som helst som bygger under det han påstår, og jeg har det meste av papirer på bilen, og skal skaffe frem flere. Jeg vil jo ikke ha på meg at alle M5 delene på bilen er stjålet. Har allerede en spekulant på bilen som vil se papirene før han bestemmer seg, så han har jo allerede klart å gjøre ganske stor skade. Trodde aldri jeg skulle møte på så idiotiske folk som setter ut sånt på BMW klubbens sider. Alle som skal kjøpe en såpass spesiell bil sjekker jo opp på sånne steder først!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.