|
|
|
|---|---|
|
Ja som sagt. har ett ganska irriterande problem, och hoppas att någon har en lösning på det! Turbon är placerad väldigt långt ner på min kärra, vilket bidrar till att alla olja som finns kvar i slangen (från tryckgivartkorset ner till turbon) sakta men säkert rinner ut mellan glidlagret på turbon och ut i avgasröret/downpipen. Efter ca 1 minut efter uppstart så försvinner blåröken, vilket jag skulle gissa på att turbon inte är slut. Men jag kan ha fel tubon ifråga är inte ny, men den har inte rullat många mil enligt den jag köpte den av. Kan man montera dit en elektrisk backventil precis innan oljeanslutningen på turbon som öppnar när motorn startar. eller finns det några andra knep? Vad jag förstår så är en turbo inte helt tät vid impelleraxeln rätt eller fel? Vad tror ni? //K --------------------------------- [ Länk ] | |
|
Om problemet är att oljan i tilloppsslangen rinner ur så finns det en enkel lösning! Dra tilloppsslangen så du bildar en "ficka" för oljan som den inte kan rinna ur. Tex. i grova drag...... dra slangen från tryckgivartkorset under motorn först, sen låter du den gå upp i över den nivå där du tar oljan från innan du vänder rikting och går ner till turbon igen. Då har du bildar en ojlefälla och det blir inte alls lika mycket olja som rinner ur slangen. Detta var bara ett exempel i grova drag för att förklara principen...... du behöver ju inte gå under motorn först.... Det var bara så du kanske förstod hur jag menade. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 (Bygger pulssplitt grenrör till M3 E30) |
|
|
Bonje: jo jag förstår hur du menar, men har fått till svar idag från en kille i köping när jag var där. Jag har monterat turbon under oljenivån i tråget, vilket i sin tur bidrar till att oljan rinner ut genom glidlagret och ut i avgas och insug. nu har jag två val framför mig! :-) A: Bygga om grenröret så att turbo kommer över oljenivå (blir tajt) B: sätta en backventil på oljereturen. (kommer nog att fungera dåligt). --------------------------------- [ Länk ] |
|
|
Det finns risk för att det går för tungt genom en backventil... Missa inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
Servas, jo jag satt och funderade på det själv. den sista lösningen som jag har kvar är en elektrisk ventil som öppnar när motorn är igång. --------------------------------- [ Länk ] |
|
|
Men då gäller det att kunna lita på att den öppnar... Missa inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
hur gör du med oljereturen från turbon om turbon ligger under oljenivån ?? E inte specielt bra att ha returen under oljenivån.. MvH Rosen |
|
|
Servas: mjo det är ju det också, men hur ska jag göra? får knappast plats med turbon högre upp. Nesor: Det verkar inte vara några problem alls vad jag har märkt. den drar inge olja när jag kör. problemet uppstår bara när jag har låtit bilen stått ett tag. Fick reda på idag att oljenivån på M50 motorn ligger 3 mm upp i blocket över oljetråget tydligen, ska jag vara riktigt ärlig så gjorde jag en chansning när jag monterade dit returröret, tog så högt upp jag kunde i tråget. --------------------------------- [ Länk ] |
|
|
Om du inte vill bygga om grenröret så finns det en lösning, och det är att bygga en behållare som oljan rinner ner i och så en liten pump som pumpar oljan tillbaka i tråget. Men det tycker jag är lite långväga att gå.. men det går ju säkert om man har orken till det.. jag skulle då ha gjort allt för att få upp turbon högre iaf... Missa inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
Men det är ju samma där.. då måste du förlita dig på att pumpen går Missa inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
Hehe.... "har fått till svar idag från en kille i köping när jag var där." Det var inte så att du var och köpte lite spridare av Jesper W. i Köping...... ;-) ' Det måste ha varit du. Jag satt och snackade med honom på MSN när han sa att han skulle till garaget, för att det var en kille som skulle komma och köpa spridare. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 (Bygger pulssplitt grenrör till M3 E30) |
|
|
Bonje: Kanske det kanske! ;-) --------------------------------- [ Länk ] |
|
| Va du i Västerås i lördas kväll rawsezx? Vid Mcd/tunby? :) | |
|
p3r: Jo det var jag, men kunde ju inte hålla sig! :-) --------------------------------- [ Länk ] |
|
|
inte men, utan man --------------------------------- [ Länk ] |
|
|
Hepp........... Jag tror t o m att det var 30mm upp i blocket!! Som oljenivån är... 3cm...... Själva returen kan man dra in under oljenivån... Men man får aldrig montera lagerdelen under oljenivån... Det är då det blir spök.... Detta är ett problem på E36... Rätt trångt... Ang race i V-ås.... En kompis till en kille på forumet..... Han var dit typ en vardagskväll och skulle bara kolla lite hur det såg ut... Inte en käft i närheten.... Typ 23,00 som tur var höll de bara 70km/h.... Tror ni inte på fan att snuten stod där med laser!!! Så bot fick han!! :-( //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.