AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.492

Bänkning av 4,0 V8

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Måste skriva ett litet inlägg.. Körde min 540 -93 i bänk i veckan (bara på skoj för att se hur många hästar som finns kvar efter 29000mil) och gissa om jag blev förvånad!
Resutlatet låg mellan 300 och 310 häst i 8 mätningar av 9, den lägsta effekten fick jag på åttonde mätningen, effekten sjönk nån hästkraft per mätning, ju varmare grejerna blev. Före nionde mätningen lät jag den svalna en stund, och då var den uppe på 300+ igen. Bänken (rullande landsväg) litar jag på, för jag har varit med och kört en massa bilar i den, och den har alltid gett rimliga resultat.
Bilen är automat, och jag körde på 4:an, lockupen slog inte i förrän ca 3000varv, och man fick smyga på gasen för att inte lådan skulle växla ner, dvs man kunde lita på kurvan efter 3000+ varv, och det var där jag fick max moment på 420NM och ca 300 häst strax före maxvarv(motoreffekt, beräknad med rullmotstånd i drivlinan)
Detta på en gammal 540 som gått 29000 mil, helt original och 95okt i tanken!
Är det någon annan som har bänkat, och vad var resultatet? Har dom angett effekten med god marginal, eller går dom bättre när dom 'slitit in sig'?
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Gött att höra! Förmodar att du har en välservad bil. Borde ta hål på myten om att en bil är slut vid 20 000 mil.

Micke
V12 LeMans
Håller med mikren-6 : gött

Har ej bänkat min men den går förvånatsvärt bra för att snart ha passerat 28000 mil .

Kan bara konstatera ,att de är hållbara maskiner om man sköter dem .

man kunde ju nästan tro att både 4,0an och "gamla" 4,4an i e38/e39 gav mer än dom 286hk som bmw anger...
medtanke på att "nya" 4,4an i e60 ger 333hk men bara 10nm mer...
Men vem vet?
tp_88; Motorn i E60 545i ger maxeffekt vid 6100 varv/min, d v s vid högre varvtal än tidigare 4,0- resp 4,4-liters V8:or. Det är nog därför som ökningen i effekt är större än ökningen i max vridmoment.

Jens
Deliq
Har för mig att effekten sattes till 210 kW (=286 hk) pga skattetekninska skäl i vissa länder, precis som nån sorts tjänstebilsskatte-nivå i tyskland på 143kW (ca 195 hk) gjorde att nästan alla (tyska) biltillverkare hade någon modell med effekt alldeles under gränsen.

Om sedan den verkliga effekten var så exakt, är väl upp till var och en att tro på... ;-)

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
39
Nuclear
530IAM Touring-03
det var trevligt o höra, har själv en som kommit upp i hela 15900 mil o den går väldigt bra...har alltid tyckt att det känns som lite mer hk än 286, dom flyttar ju ändå nästan 2ton:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.