|
|
|
|---|---|
|
Tjenare.. Tänkte bara berätta lite om hur utvecklingen blev efter min Inspektion II jag gjorde förra veckan. Lämnade in den, och bad dom även kolla tändspolarna för att jag upplevt som om det va nåt med dom. Samt så bad jag dom kolla och ta bort skit mellan bromsskivor och bromsplåten för att det rasslat lite där. Fick tillbaka bilen en dag senare. Kostnad 6000kr. Kör ett par mil.. märker att missljudet från framhjulen fortfarande finns kvar.. sen misständer en cylinder. Vafan tänker jag.. lämnar in bilen igår och så ringer han idag. Yep. En tändspole kass.. bytt. Skit borttaget mellan bromsskiva o plåt. (tydligen rost på bromsskivans kant som rasslade till ibland) Kostnad: 1700kr Funderade då.. dom har 2 personer som jobbade på servicen tillsammans.. Tidsmässigt så torskade jag på att dom inte följde mina synpunkter på vad som även skulle kollas.. och fick pröjsa .. kanske en hel del i onödan. Känns så i alla fall. Ska hämta bilen nu, men mmm.. känns lite trisst även om jag e glad över att pärlan tydligen skall gå hur fint som helst igen =) | |
| Mmmm. Men 6000:- är absolut inget överpris för en Inspection 2 på en märkesverkstad för E39 Touring. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har inte alla BMW verkstäder överpris??, när andra verkstäder utför jobbet lika bra el bättre för "halva pengen" Dessutom så kan man serva bilen var som helst och alla garantier gäller om servicen utförs enligt biltillverkarens specar. from okt- 2003-. ///MVH Hasso Länk |
|
Besvikelsen ligger inte så mycket i att det kostade.. Utan mer att dom inte lyssnade på mig ang. dom fel jag ville ha åtgärdade under servicen.. och att jag sen måste lämna in bilen igen (hatar att vara utan min beemer) och sen betala för tid som troligen inte hade existerat om man utförde det under servicen eftersom att det är flera som jobbar på bilen samtidigt? Kan ju ha fel men det kändes lite så. |
|
|
Hade jag också blivit irriterad över. Hände mig samma sak en gång också. Det bästa är att ge dem en lapp så att de kan läsa innantill vad man ska ha gjort, annars går det ofta in i ena örat och ut i det andra lika fort. Iofs är inte en lapp nån garanti heller, men chansen större att de kommer ihåg... |
|
|
Phu, det var dyrt, skönt att inte äga BMW längre :-) Kostar att ligga i BMW ligan :-( |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skygazer : Du letar säkert febrilt :)) ///MVH Hasso Länk |
|
hasso hehe, jo väldigt :-). Nä, har nu en helt ny bil. Och är väldigt nöjd med den. Men gillar att läsa lite här på Forumet :-) Alltid kul att höra vad folk tycker och tänker om sina bilar samt om andra märken, man lär sig mycket av hur folk är :-) Sen är det ju alltid trevligt att träffa på dig Hasso, Du har ju även en förbaskat fin bil.. samma som min bil var... :-) Om jag skaffar BMW igen skall jag nog vara äldre, blir så jobbigt dyrt med försäkring. Men då blir det en helt ny bil, mycket trevligt att hämta ut en nybil som man beställt. |
|
|
Lämna aldrig bilen till en märkesverkstad. Länk |
|
|
LO528 Instämmer helt! |
|
|
De sista åren har jag alltid lämnat mina bilar till auktoriserade märkes verkstäder som bara håller på med service och reparationer (de har alltså ingen bilförsäljning). Och det är en enorm skillnad på kunskap och bemötande ifrån personalen eftersom de lever på hur bra jobb de gör. Jag gjorde dock ett misstag att testa BMW Solna igen vilket resulterade i en sönder repad bagage lucka och fel olja i bakaxeln. /RS2 |
|
|
HAHA ang. att lämna en lapp till dom... Allså jag hade en STOR fet lapp bilen också!!! |
|
|
Hasso: Intressant det där du sa om servicen hos oberoende verkstad vs. garantier. Kan du berätta mer om det alternativt länka till nån sida med mer fakta om detta? Skulle vara kul att få lite mer kött på benen angående detta. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
Det är ett nytt EU direktiv som sattes i sjön from 1 oktober 2003, fick urdraget av bestämmelser i en MECA reklam som kom häromdan. (ska bli intressant hur det kommer att funka i praktiken) Bla annat så är det jag hävdat om originaldelar och icke originaldelar nu finns på pränt :) Originaldel kategori 1. reservdel som tillverkas av fordonstillverkaren. Originaldel kategori 2. delar som reservdelstillverkaren levererar till fordonstillverkaren. Originaldel kategori 3 delar som tillverkas enligt specar/normer , men levereras till fristående reservdelsgrossister. Delar av motsvarande kvalitet: motsvarar kvalitet, men tillverkas inte enligt specar/normer från fordonstillverkaren- är dock av samma eller högre kvalitet men ev i annat material. Alla reservdelar som uppfyller bilmärkets specar får idag kallas originaldelar enligt det nya gruppundantaget from 1 oktober 2003- Du behöver inte serva eller reparerar bilen hos märkesverkstaden för att garantierna ska gälla om bilen servas enligt bilfabrikantens instruktioner och med sådana reservdelar som går under kategorin originaldel eller motsvarande kvalitet. ///MVH Hasso Länk |
Christer Lundman |
Hej på Er. Kan bara beklaga mina kollegors misstag. Jag upplever det som mycket störande att kundens tankar och synpunkter filtreras bort via kundmottagaren. Det har hänt flera ggr att man träffar kunden när de ska hämta sin bil att de frågar om man tittat på XXXX. svaret är ibland NEJ, det hade jag ingen aning om. Var väldigt noga med era specifika önskemål, de underlättar vårt arbete oerhört mycket. Jag lägger ner lika mycket energi på kundbilar som på mina egna. Mvh Christer Som vet vad Freude am fahren innebär |
| Här i norrlands inland har vi väldigt långt till märkesverkstad (25 mil enkel väg) så dom nya EU reglerna är kanon. Lämnade in bilen på Storumans Bil & El AB för oljeservice,insp 1 och standard felet airbagslampan tänd. Kostnad 1 663:-. | |
| Ofan.. Lönar sig att boka tid i Norrland då, köra en 100 mil för att serva dårå? ;) | |
|
När jag skulle serva min, oljeservice bara så sa de åt mig att de ville ha bilen tidigt på morgonen, ok tyckte jag och lämnade in den kl 7 skulle ändå jobba hela dan så det gjorde inget. Glad i hågen när man ska hämta ut bilen efter jobbet kl 15:30. Då har de glömt bort min bil! hur kul är det på en skala :( |
|
|
Hasso: Har du namnet på EU-direktivet? /Udo Dirkelsniff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.