|
|
|
|---|---|
|
Hej Gubbs! I går när jag och far min samåkte hem från jobbet nämnde jag mina planer ang. bil köp till våren. -Du farsan? -Jaa -Jag köper nog en Beemer till våren. -Ska du äntligen köpa en riktigt bil? -Hmm, riktig och riktig men någongång skall man väl ha en BMW? -Jo det är sant, men köp min. -Kanske det, men jag funderade faktist på en E36 m3 3,2. Tänkt dig 321 hk. Din bil står ju stilla i jämförelse..... Osv osv.... Nu kommer frågan. Jag får möjligheten att köpa loss hans BMW till våren, BILLIGT. Men vill man det? Eller skall man satsa på en E36 M3 3,2? Farsans bil är en: 330 Ci -01 Kommer att ha gått ca 4000 mil till våren Svart met, grått skinn och alla annan j-vla utrustning utan NAVI och TV. Men vad vill man ha? Kör själv Subaru Impreza GT idag och har kört Audi TT innan. Alltså gillar att köra roliga bilar. Iofs är 330 lite mer "statusbil" än en E36 som man annars ser överallt. Kom gärna med kommenterer, för och nackdelar......... Mvh Viktor Skogh | |
|
Varför inte provköra en M3 innan du börjar bestämma dig (om du inte redan gjort det). Det är ju DU som ska köra bilen, vilken gillar du bäst? Vilken anser du dig ha mest glädje och nytta av? Att du sedan spelar in vad som är mest status har jag ingen uppfattning om, brukar själv inte fundera på det när jag köper bil. Försäkringskostnad kan du säkert ringa runt och kolla om det skulle vara nåt som är till för eller nackdel. Mvh Anders S. |
|
Dorian |
Kan bara säga dig en sak Viktor,köp hellre M3 3,2L den går mycket bättre än 330Ci.Min kusin kör en -01 330Ci oxå,har kört den många ggr och den känns märkbart slöare än min.Jag menar nu inte att en 330Ci är slö eller så,för det är den definitivt inte! Mvh Dorian |
|
- v_skogh. Om du har gott om flis - M3 såklart! Om du däremot vill ha en kalkyl som åtminstone på något sätt går ihop - 330i. Lycka till! Mvh / Micke R |
|
|
Försäkringen på en 330 är klart billigare. Att hitta en roligare bil än M3 går knappast... Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Gott om flis. Ajjemän, pengar är ingen trång sektor. Skämt å sido. Varje krona är ju ändå en krona, inte sant? 330:in kommer förmodligen bli några tusen dyrare i inköp men förmodligen inte i reservdelar. Frågan är ju hur dyrt det är att äga en M3:a, någon som vet? Har hört att de senare dubbla VANOS kan ställa till kostsamma utgifter, stämmer detta? Försäkring behöver jag inte riktigt bry mig om, fixar att pynta för en Impreza GT idag och fixar nog en M3:a. (impreza GT=dyr försäkring). Jag har även provkört en M3:a dock en 286 hk men de går ju märkbart bättre än 330:in. Men vilken är det bästa köpet? Pengar kontra Prestanda? Pengar då räknar jag även med omkostnader, såsom bensin och reservdelar. Lutar iofs åt en M3:a, någon som har förslag på en trevlig M3:a kring -98 med hyffsat låga mil till bra pris? |
|
Dorian |
Reservdelar till till en M3 är betydligt dyrare än till en 330Ci.Och sen har du ju ändå kvar garanti på 330:in. Kolla på dessa M3:or har provkört dom båda. Länk Länk Hamann M3:an går som fan kan jag säga dig ... Mvh Dorian |
| Hamann var ju riktigt fräck. Du har möjligtvis inte uppgifter om effekt och prestanda? | |
Dorian |
Inga exakta siffror tyvärr.Men det ligger runt 350-360Hk,400Nm.Den gick iaf mycket bättre än den andra M3:an + många andra jag provat! Mvh Dorian |
|
Usch, interiört var de riktiga missfoster. Varför ser folk bara till exteriören när de köper sina bilar? Körningen upplevs ju från insidan. |
|
|
Köp en MZ3 coupe istället. Roligt så det förslår... MZ3 Coupe ... den häftigaste hundbilen?... |
|
| kjell det finns snyggare bilar än m3 e36 om det är det man vill, definitivt interiört. Men köper man en m3a så förväntar man sig kanske inte rolls finish innuti? Däremot när man man har ställ i 150 på smala krokiga vägar så kan du ju försöka torka bort flinet från läpparna! :) | |
|
Hej v_skogh. Av inläggen ovan så kan man dra slutsatsen att M3an är favorit....men och det är ett stort men...det gäller att se till vad man är ute efter... Om du vill ha en bil för dess resurser enbart så skulle jag också välja en m3a.... Däremot så vinner 330 vid alla andra jämförelser (enligt mig) Den har ett betydligt mordernare utseende,E36 känns redan nu gammal till formen(för att inte tala om ett par år,när nya 3serien släpps. Kvalitetsmässigt så håller 330 en högre standard än M3an... Driftsmässigt så är motor och drivning ett säkrare kort på 330(m3 har lite problem med dubbla vanosen) Andrahandsvärdet på m3 kommer att sjunka i betydligt snabbare takt än vad den kommer att göra på 330an(se bara på gamla M5an(E34)jämfört med e39) Underhållskostnaderna är betydligt lägre på 330 än på M3, och detsamma gäller försäkringar. Dessutom så tror jag att du kommer att få fler problemfria mil i 330,jag menar det är ju så gott som ny(garanti har du ju också på den) Sen en annan inte allt för oviktig aspekt är att det finns e36(även m3)i snart varenda gathörn....medans du i en e46 330 är relativt ensam... Sen det viktigaste av allt......UTSEENDET.... E46an(speciellt 330) är MYCKET snyggare än E36(nu menar jag inte på något sätt att e36 är ful, för det är den absolut inte,den är snygg som få, men ställer man den mot 330 så faller den platt om än med flaggan i topp(trots allt så kom modellen för 10!!år sen) Sen kan man inte bortse från att 330 är duktigt snabb(inte som M3an,men ändå)och att den har ett underbart chassie som gör den till en njutning att köra fort med.... Mvh Dexx |
|
| Får hålla med Dexx, väljer i ny modern 330 före en M3 E36 vilken dag som helst. (Hoppas att jag snart får chansen att göra det valet). Det har ju hänt en del även på bilsidan på de senaste åren. Och dessutom så är ju 330 miljöklass 1, även om det här kanske är fel ställe att predika miljömedvetenhet. | |
|
Beror som sagt på vad man vill ha bilen till. Har haft denna diskussionen många gånger med polare. Men m3an är ju en bättre bil om man vill ha körglädje ovs. Vill man ha en mer allround bil så är 330in bättre på de flesta punkter. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man prioriterar. |
|
|
Hej. Nog för att jag älskar min M3:a, men varför inte 330 och köpa ett kompressorkit till när det finns lite flis? :P /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Men Acey, nu får du det att låta som om jag vore en gammal gubbe som trivs bäst bland valnöt och cremeläder... Jag menade bara att de båda M3 på länken hade taskigt valda inredningar. Den blå platsade i Galleriets "Varför måste dom?". Jag uppskattar E36an (kör en själv) fast med lite extra godis. Knopp, säten, mittarmstöd, dörrsidor, dörrhandtag, pedaler etc är exempel på sådant som med tämligen lätta ingrepp kan försköna tillvaron. Mvh Kjellen (24 år) |
|
|
Bestäm själv efter att ha provkört. Jag är partisk - 330-fan - men tycker att det är svårt att välja. 330:ns förfining mot M3ans råa kraft? Mitt val föll till slut på 330, eftersom det är en alltigenom modernare och mycket bättre konstruktion. E36 känns lite gammal och avig när man jämför. Våga inte ens tänka på att låta ekonomin avgöra valet. Jo, jag menar allvar; en bil som inte imponerar känns alltid dyr i längden. Då är det bättre att fläska på och njuta av din drömbil. Mitt råd: sälj bilen, cykla i stället och spara till en M3 E46. Jädrar vilken BIL! |
|
|
Jo en M3 E46 hade suttit som en loska i nyllet. Iofs är en sådan anledningen till att farsan skall sälja 330Ci. Så man kommer kanske få chansen att rasta den ibland ;) Jaja.... Efter som jag är av typen "fortåkare" så kommer nog valet falla på en M3:a, iofs skall jag ut och provköra en 321 hk som jag aldrig gjort tidigare (endast 286) och utifrån det bestämma mig. Eftersom att jag blev överförtjust i 286 hk får vi väl se hur det blir denna gången då man är spekulant. Vill förövrigt tacka för denna trevliga sida och det trevliga bemötande..... Känns som det är en stor anledning till att bli BMW ägare........ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.