|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tips till dom som inte har tillgång till stolpe med 220V på vintern: Länk /Gunnar /Länk | |
| Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du måste ändå koppla dig mot en stolpe ett par ggr i veckan, annars tömmer du batteriet om du inte laddar det. Eller kör flera timmar som det minst tar för att återladda batteriet någotlunda. Och har du ett dåligt laddat batteri, så startar inte värmaren, hur man än vänder sig så är rumpan bak :)) Men iden är ju inte så dum, dieselbilar har ju 12 Volts extravärmare för att få rätt motortemp. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag tycker det verkar knasigt att dra ur sådär 20Ah ur batteriet, dessutom på vintern. Dessutom tror jag inte en timme med 240W gör på sig så mycket vid t.ex 10-15 minusgrader. Jag brukar köra 2-3 timmar med 700W standard motorvärmare, oftast vid 0-10 minusgrader och det är inte så varmt så man blir rädd precis. Precis som Hasso påpekar, man måste ha tillgång till elstolpe och laddare med jämna intervaller, annars sitter man snart med tomt batteri om man inte kör väldigt många timmar efter varje uppvärmning. En uppvärmning motsvarar ungefär 2,5 timmar med halvljuset påslaget utan laddning. Hur många ställer upp frivilligt på detta, dessutom under vintertid? En dieselvärmare däremot drar inte så mycket ström (ung 40W), eller en vanlig elansluten motorvärmare, det är aldrig fel. Elkostnaden tjänas in direkt och motorn skonas. FP |
|
|
Batteriets livslängd förkortas av att dras ur så mycket så det lilla man sparar vid kallstarterna får man lägga på tätare batteribyten. Med ett extra batteri av en typ bättre lämpat för djupurladdningar kanske det hade fungerat bättre. Jag skulle iaf inte känna mig trygg att anstränga startbatteriet med detta i -20 grader |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.