AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.193

745i E23 karossen. Vanliga fel?

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hej.

Jag är lite nyfiken på BMW 745i E23. Hur hållbara är dom? Vad är det för vanliga fel på dom? Nån speciell årsmodell man ska sikta in sig på? Vikt på bilen? Hur stora fälgar är lagom (bredd och höjd)? Vad är det som skiljer i motorn om man jämför med en vanlig M30 utan turbo?
ALL fakta om dessa bilar är av intresse.
Tack på förhand.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Hej!

Hållbarheten på motor och drivlina är mycket god om man som vanligt skött servicar och inte trimmat. Det vanliga brukar som på andra m30 vara att kamaxeln går ned sig och att turbon kan vara sliten. Fälgar har jag inte experimenterat så mycket med men jag tror 16 eller 17" är lagom. Det är natriumkylda ventiler i den speciella turbotoppen och jag tror att det är något mer som skiljer, typ gjutning eller ventilernas storlek.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Sikta in dig på 84-86 års modell med 3,4liters maskinen.
Kolla efter rost..att all el funkar,l fel är inte kul på dom här bilarna. Att värme systemet funkar klaffarna öppnar som dom ska, lika trist att fixa till som elen.
Kolla så grenröret är helt, brukar spricka runt infästning till turbon.
Kolla så att turbons kylning funkar.

Sök efter en bil med så mkt utrustning som möjligt..
Om man trimmar (öka ladd) så är lådan det första som packar ihop.
Maskinelt så är det samma problem som drabbar e28an.

/Pelle
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag funderar på att eventuellt byta min M535i mot en 745. Gör jag bort mig då? Vad tycker ni? Min M535i är i rätt gott skick, skulle inte bli ledsen över en ny lack. Men vilken bil skulle det? Min topp är nyrenoverad, jag har just nu motorn ur bara för att måla motorn och få allt och bli fint och prydligt igen. Håller på att slita ut polertrasan under huven. =) Bilen är HELT original, med samtliga kvitton med sen ny. Alla besiktningspapperen. Efter allt jobb jag lagt ner på den så känns den lite som en del av mig själv. Men jag är nyfiken på en 745, och köpa en sån och ha den också är ju ett alternativ. Men då får jag inte en i så bra skick, och då är det bara att bo i garaget ett bra tag till. Så ska jag ju inte sticka under stolen med att jag är sugen på att trimma turbo. Jag har sett att allt för många som har M535 E28 stoppar i M5 motor eller turbo. Och kapar om och bygger nytt. Så jag vill inte göra nåt sånt med min bil som nu är original.
Men hur många 745 tillverkades det?

MVH Morgan.

Länk
Deliq
>Morgan

Jag skulle inte byta, om jag var du.
Riktigt fina M535'or börjar (som du själv säger) bli bristvaror, inte för att 745'or växer på träd heller, men skicket skulle vara likvärdigt innan byte skulle bli aktuellt för egen del.

Så om du inte har råd att behålla 535'an OCH köpa 745'an utöver, så behåll 535'an och lev lycklig med den... ;-)

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag har väl råd att handla en 745 också, men inte i ett sånt skick att jag skulle kunna klara av att låta bli att riva isär den. Och jag börjar få effekt abstinens. Så tycker jag inte om att ha en bil som man möter i varje gathörn heller. M3 E36 och M5 E34 är ju pigga, men det finns så många sådana. Och jag tycker att E21, E23 och E28 är så underbart fina. Men jag måste kika och prova en 745 innan jag kan börja fundera på allvar i vilket fall som helst. Jag har aldrig kört en E23:a. Och ska man ha en bil så måste den kännas rätt. Annars vill jag inte ha den.

MVH Morgan.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.