AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
566

Tur i oturen (Rostskyddsgaranti)

Mattias Larsson
Upptäkte till min förvåning att det hade börjat rosta på vår 316 compact -98. Bilen är i övrigt mycket gott skick och har bara gått 8000mil som är kontrollerade.

Rost på plåten under bakluckan. F_siken också!!! Det visade sig dock att jag hade en (1) månad kvar av rostskyddsgarantin som är på 6 år!!!
Så all heder till BMW i Malmö som tog ett par bilder och ringde ett par timmar senare och meddelade att det bara var att lämna in bilen.
Å andra sidan har jag precis reparerat AC:n för massa tusenlappar så jag vet inte hur nöjd jag är med det.

Mattias
Mattias Larsson
Hej igen!

Fick meddelande om att plåten ska blästras och sedan målas om, är detta lika bra som att byta ut plåten?
Blir ju klart ett större ingrepp om man byter en plåt som är svetsad samman med andra så det är kanske bäst att blästra. Ja jag vet inte riktigt vad säger ni som kan sånt här?

Mvh Mattias
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Är det vanligt med rost på Compact? Vi har just skaffat en 99:a och hoppas att rosten inte kommer på den :(

Sonny Crockett and Ricardo Tubbs in Miami Vice, pure 80´s
Mattias Larsson
Hej Don!

Tror att det är mycket vanligt på just detta ställe, precis i springan mellan bakspoilern och plåten som sitter under bakluckan. Det samlas smuts (sandkorn) där som sedan skrapar mot lacken. Svårt att komma åt och hålla rent där.
Detta var ivarjefall vad jag fick förklarat för mig hos BMW i Malmö.
Det stod för övrigt en compact hos BMW som hade precis likadana rostskador som på vår, jag vet dock inte vad det var för årsmodell på den.

Mattias
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Beroende på hur djupt rosten har ätit sig ner i plåten kan det vara lika gott att blästra som att kapa loss och ersätta med ny plåt.

Men ersätter man kan man vara säker på att man inte bäddar in fukt med den nya lacken.
Hur dom än gör så brukar det hålla väldigt länge om jobbet utförs fackmannamässigt.

Det problematiska med blästring kan vara att man blästrar på rosten och sedan lackar , men rost kommer nästan alltid innifrån , dvs bakom det man ser är rostigt och då finns det inte mycket att blästra på om det gått rakt igenom från baksidan.

Har själv en liten rostfläck på min ena framskärm.... ca 5 mm stor.. tog en skruvmejsel och tryckte och det gick rakt igenom , bonkade lite och vips , hålet var 5 centimeter stort , all plåt bakom var borta och endast den tjocka lacken höll fasaden uppe :-)
blir nog att köpa ny skärm istället för att blästra :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.