AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.822

BMW 740, köpa i Sverige eller Tyskland?

Sida 2 av 4
Hej Prongan, en lite äldre E38 men kanske ändå något att titta på?

Länk
Hej Prongan, prova att kolla länken till blocket. Lite äldre E38, men ändå.

Länk
Johan_S

Det är sant..den har jag också planer på att köpa. Men helst svart vill jag ha. Trenden jag har sett att många nyare bilar runt -99 som är svarta kan ha lite mer beigeklädsel. Annars är det som du säger orientblå. Tåls och tänkta på det där..

Mycket utgifter på din 750? Vill helst ha en sådan nämligen. Men tror den är för dyr att äga av det jag har hört? 12 000 för att byta tändstift? Iof är det nästan värt det på en sådan läcker bil!
Yoko,

SCHYSST tips!

Den där tåls ju och tänka på. Men manuell på 740..grrr. Sedan känns det lite skruvad i mätarställningen men som sagt man vet aldrig..Jättekul med alla som tipsar..fortsätt gärna med det!

"Längtar efter min 740"
Den bilen yoko tipsar om är minst sagt överprisad dessutom.

/Simon
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Prongan,
Fixade ihop en extremt ful hemsida lite snabbt, men där hittar du iaf lite bilder på min förra -98, så ser du hur en orientblå kan se ut. Iofs ser den nog lite mörkare ut än vad den faktiskt var på dom korten... Länk

Då den hade m-sport chassie var kromlister utbytta mot svarta runt fönster och dörrar, samt blå-lackerade på stötfångarna.

Den jag har nu är exakt lika dan, fast inte med m-chassi så därför är det kromade lister. Vad som är snyggast är nog en smaksak, jag är själv lite kluven :) Bilder kommer när sommarhjulen sitter på och jag skrubbat upp inredningen lite.

Inte är det dyrare att äga 750 än 740 förutom bensinen, kolla Scheckhefts sida! Jag är mycket mycket nöjd med mitt val.
Visst, priset är nog lite att ta i... samt mätarställningen behövs nog kollas upp, jag föredrar nog oxå IA-modellen men jag har läst av de som har manuell att de är nöjda med att växla 7:an.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

En vanlig skröna som du har fått serverad av någon mindre kunnig. En Inspection 2 på 750 kostar ca 7500:- på en icke aukt. BMW mek. Samma sifror för 740 är 7000:-. Om du vill se vad som ingår, förutom bytet av 12 tändstift så kolla här Länk
Du lessnar på svart bil efter ett par tvättar, så ta dig en funderare. Orientblå Länk eller Oxfordgrön Länk tillsammans med ditt val av klädsel är annars en mkt. fin kombination.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Johan_S,

Jäklar så snygg bil du hade då! Det var helt sjukt! Exakt en sådan där vill jag ha. Har hört att en 740 är lite billigare som du säger framför allt i bensinen. Men annars är det inte så mycket alltså? Du har helt rätt, en orientblå går exakt likabra. Men jag känner att jag måste ha beigeklädsel iaf. Så är det någon som läser detta och vill sälja en 740 tror jag om inte 750 då modell runt -97 tveka inte och skriv en rad.

Snygg hemsida hade du fått ihop också ;) Jäkligt skoj o se bilderna iaf.

Jag det var en rökig-gubbe på jobbet som drog den kommentaren..hehe. Har turen att min flickvänspappa kan i stort sätt allt om bilar och känner många verkstäder (folk som jobbar där) vilket jag tror är ett stort plus. Men tror även att det är lite överreklamerat att det är så dyra och äga o det går sönder osv. gör väl ALLA bilar förr eller senare? hehe.

.info sidan är bland de bästa hemsidor jag sett. Finns ju i stort sätt allt där..riktigt bra jobb! Vill även passa på och tacka denna hemsida. Bästa sajten på länge! Konstigt att jag aldrig hört om denna tidigare.

"Drömmer efter min 740!"
Yoko,

Tycker det känns fel att ha en 740 manuell av någon anledning..vet inte varför men så känner jag iaf. Bilen i annonsen var riktigt snygg..men som sagt lite väl dyr och manull och kanske skruvad mätarställning. Det är lite väl mycket potensiella fel.

740 IL är den dyrare i snitt än en 740 iA?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Prongan,

Tackar för berömmet! Både för bilen och sidan ;)

Som sagt det är nog inte alls mycket som skiljer 750 mot 740 i ägandekostnader. Ibland är säkerligen 740 billigare att serva.. och ibland är det kanske tvärt om. Det mesta förutom just motorn är ju exakt likadant. V12an är en mycket bra och hållbar motor enligt vad jag forskat fram, däremot finns det otroligt mycket folk som hört att dom är livsfarliga, vilket verkar vara mest skrock. Lite gammalmodig och lite törstig är den ju allt, men den är ändå för härlig =)

Angående årsmodell skulle jag själv föredra en -98 (9-97)framför -97 och äldre iom att dom har lite förbättrad navigator samt fler krock-kuddar och lite andra små uppgraderingar.
Annars är ju -99 (9-98) givetvis ännu bättre med faceliften och en rad andra förfiningar, men dom brukar ju hoppa upp lite i pris.
Jag högg min -97 för jag hade inte tålamod att vänta på bättre =)
Dessutom var den klockren i utrustning (fullsmetad) och färger..

Ett tips - bilar med gula blinkers ser ofta väldigt tråkiga ut, men det är mycket lätt fixat för drygt 3000 kr, så det ska man inte stirra sig blind på och rata en bil för. Lysande exempel på före och efter Länk

Ett tips till - Testa sökfunktionen här på forumet, det finns hur mycket nyttig info och diskutioner som helst om dessa bilar!
Johan S,

Du har så rätt. Det beror helt på vem man frågar och vem som säger vad. Men jag tror faktiskt det är fakta att det inte skiljer så jättemycket. Skiljer det mycket i acc på 740 emot 750? 728 måste väl kännas lite trög iaf?

En orientblå med beigeskinn är precis det jag ska köpa när det blir dags. Måste få fastjobb bara sedan ska jag köpa mig en bil det första jag gör. Hoppas jag kan köpa någons bil här från sajten skulle underlätta väldigt! Exakt en sådan som du hade Johan fast en 740 vore ypperligt!! Hör av er!

Johan så du glider runt i en 750 om dagarna nu :) vad var det för årsmodell på den? Och hur kunde det gå så illa med din tidigare bil så du krockade? för snabb ;)?
Scheckheft
Hej
Prongan
Angående ägandekostnader:
Exempel från min sista bil (shadowline), årsm 96
Byte vattenpump: 2900:- inkl arbete, byte extrafläkt 2500:- (material), byte av motorolja + 2 st microfilter: ca 2500:- (material), byte fönsterhiss: 2200:- (material), byte bomsskivor + belägg fram: ca 3000:-, omlack av motorhuv: 4000:-, byte strålkastarglas: 695:-. Skatt: 2250:-, Försäkring: 8500:-/helår
Summa: 28545:- på 8 månader = ca 3500/månad
Mycket gjorde jag själv, annars hade det blivit än dyrare.
Bara för att ge en liten bild av vad det kostar att äga en E38.
Då ska det sägas att jag är överpedant och att omlackeringen av motorhuven + byte av strålkastarglasen kanske inte var helt nödvändiga. I kostnaderna ingår inte bensinen.
Angående färgval: alla mörka lacker är svåra att hålla ren. Har ägt en orientblå och en cosmossvart. Shadowline utförande är enligt mitt tycke ett måste :)).
Angående bilhandlare: svårt att ge ett konkret tips. Braunroth.de brukar ha fina bilar, Bersiel också
Länk

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Scheckheft,

Det var mycket det..men det är också som du säger. Beror helt på hur petant man är hur mycket man kör. Hur bra skick man vill ha på sin bil. Sedan hur fräsch vil man köper från början. Sådant kan ju variera väldigt. som sagt. Det jag kommer att behöva betala är rabatterat material. Montering osv det sköter min flickväns pappa :) sådan tur har jag. Du som har så många känningar Scheckheft :) du vet ingen som vill sälja en orientblå eller svart med beigeskinnklädsel? årsmodell ca -98?

Val av färg är ju såklart också lite olika hur ren och fin man vill ha sin bil :) jag är lite mer slarvig av mig så att säga än pedant ;)
Scheckheft
Hej
Mycket av det jag räknade upp är slitdelar; bromsskivor, vattenpumpen, extrafläkten. Det har inte med bilens skick att göra utan är utgifter som kommer någon gång. Problem med elhissarna är heller inget ovanligt på BMW bilar.
Lätt att bli förälskad i E38:an men lika lätt att glömma att ägandekostnader är höga :(.
Tyvärr vet jag ingen som säljer en E38 just nu. Har du tittat på denna?
Länk

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Hej Scheckheft igen :)

Du har rätt..man blir så lätt förälskad. Om inte över förälskad nästan. Men hellre lägger jag ut lite mer pengar på en BMW än en Volvo tex. Visst den kanske är lite billigare över lag. Men trots det är det förslitningsskador på dessa bilar också.

japp, den bilen har jag tittat in. Den är lite för dyr än så länge för min smak. Måste få ner priset till en 120 000 ungefär. Vill även helst ha en 740. Du har inget annat förslag :)? verkligen JÄTTEBRA och roligt att få tips från en som är Experter! För ungefär 120 000. Kan jag få en -98 740 som gått runt 15 000 mil. Eller är det helt orimligt?

Uppskattar verkligen ditt engagemang med mig!!
En snabbtitt på se.mobile.de ger att det är fullt möjligt att få en BMW 740 98:a för max 120KSEK, är man kinkig på färgkombinationer och ovanlig utrustning kommer det högt sannolikt att bli dyrare än så. Lycka till att hitta just din bil "Progan".

/Simon
Scheckheft
Hej
Håller med simon där. Visst är det möjligt att hitta en 98:a för ca 120tkr i Tyskland. Var öppen för olika färgkombinationer och utrustning. Måste det vara just en 98:a? From 96 kom 4,4l motorn. Tycker du borde titta från den årsmodellen och framåt.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Den bilen som Scheckheft länkar till verkar ju klockren, man blir nästan sugen på att byta igen =) Tyvärr är ju bilar sällan så bra som dom verkar vara i annonser, men den där såg fin ut!
Tror den är nyimporterad förresten...

Generellt tror jag att det är bättre att betala lite extra när man köper bilen, för jag tror det lönar sig i längden...

Den jag har nu är alltså en -97a. Och hur det kunde gå så illa med den förra... ren idioti är svaret :/
Det var sen höst, men just den dan var vägarna upptinade och fästet var kanon.. jag hade fortfarande sommardäck på..
Kändes kul att få gasa lite extra igen.. och vips var där en snorhal isfläck i en svag kurva, och bilen den for bara rakt fram.
Du kan tro att jag har haft ångest! Kan meddela att krockkudden fungerade ypperligt och jag klev ur helt utan skador.
Jag är också riktigt sugen..men av någon anledning har jag fått för mig att det är lite billigare med en 740 och att det är i stort sätt samma bil. Därav kommer det att bli ett 740 köp för mig. Frågan är om man ska ha IA eller IL? Är det någon skillnad i pris på dessa två?

Som jag sagt tidigare..Har ni en 740 med beigeklädsel...hör av er!! :) Förresten hur står sig en 728 emot en 740?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.