|
|
|
|---|---|
sebbe_bmw |
Hej När jag hade på dubbade vinterdäck så var det mycket vinande från bak...Mest över 80km/h. Nu när jag har satt på sommardäcken så har vinandet försvunnit men det är en del däckljud... Hur upplever ni det med 17"? Sebbe |
sebbe_bmw |
Det gäller 17" vinterdäck och 18" sommardäck.... Körde en sväng nu, det är lite vinande kvar... men inte alls lika mycket som det var med vinterdäcken, då överröstade det stereon om man hade den på normal volym... Har kört med dubbfritt innan så jag har inte haft detta beskymmer innan... Kan väl inte vara hjullager på en -02:a med 9000 mil på mätaren?! Sebbe |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur mycket är däcken slitna ??, när du kommer under hälften kvar så ökar däcksljudet på de flesta däck. Sedan är det ju så att större hjul även om det är sommar, kan låta t.o.m värre än vinterdäck av minde dimension. ///MVH Hasso Länk |
sebbe_bmw |
Däcken är nästan nya, det lät ju mer med vinterdäcken men avtog en hel del när jag satte på somamrdäcken... Men du Hasso kör väl på 17" på sommarn? Om du slår av stereon och lyssnar hör du mycket däckljud? Har man på stereon så störs man inte... Sebbe |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har sällan stereon på :)) Nej jag störs inte av vägljudet, fast det är något högre än med 15 tums vinterdäck/dubb som inte hörs alls. Du har ju lite mera gummi som absorbera ljudet på smalare och högre däck sedan är ju vinterdäcken mjukare vilket också gör sitt till, kan tänka mig att 18" låter mera än 17". ///MVH Hasso Länk |
sebbe_bmw |
Tackar! Undra om det kan vara något hjullager som spökar... Hur upptäcker man det på bästa sett.. Sebbe |
sebbe_bmw |
bästa sätt? |
|
Är det hjullager fram brukar det låta som ett skavande ljud som ökar när man svänger, beroende på vilken sida det handlar om. Bak brukar det morra på så att man slutligen hör vilken sida det är... Däcksfabrikatet har inverkan i ljudbilden också. Nu är inte jag någon expert på området, men jag vet att Pirelli 6000 låter mycket. Är man känslig har ju Yokohama plockat fram däck där man försökt mixtra bort vägljudet. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
sebbe_bmw |
Okej.. Tack Men jag kanske är överkänslig för ljud!!! Jag hatar oljud... Ytteligare en anledning att köpa E60, den är tystare än vad E39 är!!=) Sebbe |
sebbe_bmw |
Svänger jag åt höger så låter det mer... Det låter som om det kommer bakifrån... Vad är det troligaste felet? Har lyft upp bilen och kännt på däcken och det är ingen glapp i lagren iaf! Sebbe |
Crippe II |
Det är inte så enkelt att du har fått en massa småsten innanför trumman?? mvh Crippe II |
|
De låter onekligen som ett hjullager om ljudet blir påtagligare när du belastar lagret på ett av hållen. De bör gå på garantin. Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
sebbe_bmw |
Tackar för alla svar! Har bokat in bilen för en kontroll... Sebbe |
mipa |
Ett tips: har just satt på nya sommardäck till bilen, och valde Pirelli P7 i originaldimension 225/55/16. Det är tyst från vägen... Rekommenderas varmt. MIP |
sebbe_bmw |
mipa: Okej, jag kör på Continental Sportcontact 2 och det är andra paret bakdäck jag har utav den sorten.. Har alltid gått tyst innan så det är något som är fel på bilen. Sebbe |
Jag har samma däck som du sebbe, de vart lite högre ljud när de blev slitna, men jag har två nya på nu bak och jag hörde positiv skillnad direkt mot de slitna. så kolla du bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.