|
|
|
|---|---|
bmw 525 |
Hej köpte mej en 525 -91 för några veckor sedan. nu undrar jag vad det är för bakaxel på en sådan. lamelldiff? var nere på mekonomen och skulle köpa olja men just 525 E34 fanns inte med i deras lista på vad det skulle vara för olja. De hade någon castrol transmissionsolja som det stod på skulle gå till lamelldiff. men vågar man köpa den?? Tacksam för svar. mvh Erik |
|
Ja, du kan alltid använda oljan avsedd diffbroms, läs mer här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
525 finns med på Castrols rekommendationstabell på hemsidan. Det ska vara en syntetisk Universal olja. Se: Länk Och välj verkstad, rekommendationstabell och BMW. |
|
| Funkar det inte med samma ATF som till lådan? | |
|
JAPP! OK/Q8's ATF/hypoidolja kan du smeta i överallt, nästan. =) Den håller faktiskt en rätt hög kvalitet till det priset. Har själv pyttsat i den i TDS:en i växellåda, servo och bakaxel. Den var rätt bra på att sjunga (nästan höga C), men nu känner jag ingenting av det! =) |
|
| Det är inte rekommenderat med ATF olja i bakaxeln! | |
| Men hypoidolja är då FAN "rekommenderat" och av en REN SLUMP så råkar OK/Q8 ha en ATF-/hypoidolja i små, söta, svarta flaskor till ett mycket bra pris. | |
|
Om du slår i en ATF-olja i bakaxeln som kräver en API GL5-olja lär du ganska snart ha ett bakaxelhaveri! Inte så smart kanske.... Vad har "universaloljan" för namn och klassningar? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"universaloljan" är en GL-5-olja som fungerar lika bra i växellådan. Framsida: "Transmissionolja Syntet GL-5 SAE 75W-90 Syntetisk olja till bakaxlar och växellådor OK/Q8" Baksida: "Transmissionolja SYntet GL-5 SAE 75W-90 Syntetisk olja för bakaxlar (hypoidväxlar) och växellådor (kuggväxlar) som kräven en olja enligt API GL-5. Ger bränslebesparingar och överlägsen smörjning året-runt. Fungerar utmärkt i båtdrev (Z-drev) och växelhus på utombordare. Följ alltid tillverkarens rekommendationer. Kvalitetsnivå: API Gl-5. Hanteringsråd blahlblahlblahlbahl" |
|
| Ja precis, den oljan kan du använda. Men det är väl ingen ATF olja? | |
|
OK, då är det definitivt ingen ATF-olja! Att slå en API GL-5-olja i BMW:s manuella växellådor är en stor chanstagning! Risken är stor att den oljan är så aggressiv mot synkringarna att du får problem med synkringarna efter ett tag! Slår du den oljan i en automatlåda, får du garanterat problem! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMWs manuella växelådor är det flesta rekomenderade att använda ATF olja dvs automatlådeolja .pga vårt klimat Sedan kan man använda mineraloljebaserad växellådsolja SAE -80 med spec MIL-2105 el API-GL-4 även motor SAE HD 20-30-40 vid kallare årstid. dvs en rak HD motorolja. Gäller ej manuella växellådor som är fyllda med sk. liftimeolja. Färgen på klisterdekalen avgör vad det ska fyllas med. ///MVH Hasso Länk |
|
Det sitter en klisterdekal i området runt pluggen som visar oljesort. orange-atf grön-special hd mineral gul-permanentsmord.vid ev byte mtf utan dekal-hd mineral sae80,vid kyla 20.30.40 vanlig synt motorolja ska inte användas. Allt enligt bmw,, mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Bytte nyligen olja i min bakaxel. Köpte olja på mekonomen. Där hade man en speciell olja för bara BMW bakaxel. Vit flaska utan märkesnamn, bara etikett som visade att den var specifikt för BMW bakaxel. |
|
| jag fick fel olja på mekonomen till min 325 med diffbroms, det lät rätt illa när man svängde, men det var ingen fara för delarna enligt bmw-mek. | |
| förre ägaren på min bil hade satt fel olja i bakaxel och den raspade som faen när man svängde satte i bmw rekomendarade oljan för diff Castrol saf-xj tror jag den hette och alla oljud försvann men den var inte billig tur att det inte ryms så mycket i den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.