AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

kylarvätska/termostat e46

to
268
tooon
325ix -07
Hejs!

Var precis inne på att byta kylarvätska (enligt 3års intervallet på en 323Ci-99) då jag gick igenom de kvitton förra ägaren lämnat med sig lite mer noggrant.
Jag vet om att förra ägaren haft bilen inne för att byta termostat, men BMW i Solna ville inte svara på om de samtidigt bytt ut kylarvätskan ("ush, då måste vi ju kolla igenom alla specifikationer ju...").
På kvittot nämns frostskyddsvätska, men inte hur mycket och om de bytt allt eller bara fyllt på.
OM denna byttes samtidigt med termostaten betyder detta att jag inte ska byta kylarvätska på ca: 1,5 år och kan därmed spara de 1000:- BMW ville ha för att byta.

Brukar man som regel byta ut all kylarvätska vid termostatbyte??

Mvh
/ Peter
to
268
tooon
325ix -07
Ja tjena, nu blir det här ett "upp" inlägg. Men det är definitivt inte menat så, lovar ;)

Kollade upp lite mer och hittade ett tillägg till det jobb med termostaten som jag tog upp innan (förra ägaren har verkligen sparat _ALLA_ kvitton).
2 * 54 är kosten för frostskyddsvätskan exkl. moms, hrm.. lutar nästan åt att de bytt all vätska ändå..?

Men det som irriterar mig mest är ändå det faktum att de inte ville kolla upp det åt mig på BMW och inte ens ge mig någon som helst indikation på detta...

/ Peter
När de byter termostat så tappas majoriteten kylarvätska ut.
Inte för att de behövs, men de är en del av förfarandet.
Jag stog bredvid när de gjorde det på min 328.

Jag tror med hög sannolikhet att de bytade kylarvätska när de bytade termostat samt termostathus.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
to
268
tooon
325ix -07
wendtan,
Tackar, materialkosten på kvittot pekar också åt det hållet.
Har beställt blinkers, backspeglar och M-Tech2 paket och ska köpa 18" så har de redan bytt kylarvätska betyder det 1000:- mindre i utgifter.

Jag skulle aldrig tveka att byta om det behövdes, vad det än kostade, men det är omotiverat att byta ut fräsch kylarvätska.
(Å andra sidan byter jag olja var 1000e mil för att vara på den säkra sidan ;))

/ Peter

Toon: Vad fick du ge för m-paket2?
Köper du det av bmw?

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
to
268
tooon
325ix -07
Wendtan,
Köpte via stylabilen.se (BMW orginal), det var flera här som gick ihop och gjorde en gruppbeställning.
7000:- / paket, sen tillkommer m-läpp (1200) och bromsluftskanaler (600). Men i slutändan ändå 2000 kr billigare än att köpa direkt från BMW i butik.

/ Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.