AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
611

Eftermontera elfläkt M535i

Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Som rubriken lyder, men jag har byggt fast givare och satt dessa på höger sida på kylarens gavel där uppe, det är nån slags förmarkering på orginalkylaren där.. Efter konstens alla regler tycker jag men ett problem kvarstår, det verkar vara för låg vatten nivå eller nåt eftersom givarna ej sluter och leder ström på detta ställe. Tog lös den givare som sitter överst och märkte att kylarvattnet ej går upp till denna nivå ens, eller har man gjort nåt fel vid luftningen tror ni? Är det nån sommm byggt elfläkt på en sån här maskin och kan komma med tips ?? Har tatt fläkten från en e34 med AC och allt funkar utom att givarna ger signal, allt funkar eftersom när man kortsluter stiften går fläkten som den ska . HJÄLP ! / Peter
Paap Reeder
Hej!
Mina givare sitter som dina.
Vill minnas att den ena sluter vid 90 samt den andra vid 120 grader -dock osäker på detta.
I vilket fall skall motorn vara "jäkligt varm" innan fläkten går igång.

MVH /// Paap R
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Ok paap. men jag höll fast orginalfläkten tills motorn blev strax under rött men ingen av givarna gick igång inte ens halvfarten sen vågade jag inte köra för varmt så jag släppte av slungfläkten då. Vilken slags kylare sitter det orginal fästen på gaveln ? De med AC eller ? Kanske inte har tillräcklig kontakt med givarna i fästet jag byggt.
/Peter
Paap Reeder
Hej!
Då måste du ta loss givarna - koppla in dem - sätta på tändningen - och elda under med en cigtändare.
No reaktion -> kasta i sopen.

MVH /// Paap R
Al
331
Alfred
M5 2001
Kolla så att du har ordentligt med jord till givarna...

__
Letar vita framblinkers!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du är rädd för att det är luft i övre halvan av kylaren så kolla så det inte är stopp i avluftnings ledningen från kylaren till exp tanken...(lossa på exp tanken)
Men även om det är luft så blir det varmt nog för givaren att sluta.
Som papp säger börja med att kolla så att givarna är ok och öppnar vid rätt värmetal.

/Pelle
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
jag har använt bägge givarna i en annan installation på en 518 och där funkade dem fint men monterade dessa då på ett aluminium rör så att hela röret blev varmt men skall kolla avluftningsslangen först sen så får vi se. Satte även en av givarna uppe på ett uttag brevid tempgivaren som går till kupe´n och då gick det men då svalnar det inte förrän hela motorn är kallare och då går fläkten halva natten efter man kommit hem = tomt batteri.
Mvh / Peter
Vad för typ av elfläkt har ni använt ?

Och framför/ bakom kylaren?

Man vill ju ha så tunn som möjligt väl...:)

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Jag använde en elfläkt som satt framför AC:n på en 530 e34 den passade direkt till otginalfästena på e28:an. Kolla i ETK:n så får du se. Min skaffade jag för en billig peng på skroten bara.
/Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.