AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.412

Pruta på beg. bilar?

Sida 2 av 3
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ofta kan man bilda sig en ganska bra bild av en bil och inte minst säljaren på telefon.

Men det gäller att ha lite känsla för vad som är rimligt att pruta och vad som endart är en förolämpning.

Omvänt, när jag ska sälja har jag inga problem med att folk ringer/mailar skambud och liknande det hörs ganska snabbt vad de är ute efter och man avslutar diskussionen ganska snabbt.

När jag får ett alldeles för lågt bud/skambud (i mina ögon) brukar jag svara, "kom och titta på bilen så diskuterar vi priset sen" .
Dessa små bilhandlare brukar plötsligt inte vara intresserade längre eftersom de i så fall genast hamnar i underläge.

Jirar
Simon_en.
Tycker att ditt resonemang inte håller för fem öre gällande din prutning av bilen,du menar att man skall gå in stenhårt och bara pruta så gott det går.
Anser själv att man skall ta reda på så mycket som möjligt om bilen innan man sätter igång att pruta.
Skulle jag haft en annons på en bil till salu och nån ringer och kör den stilen som du verkar tycka är det enda alternativet hade jag på ett snällt sätt bett den personen dra åt helvete.
Kom gärna och kika på bilen först bilda dig en uppfattning om bilen dess skick mm ,lägg därefter ett schysst bud på bilen.
Om du sen åker från Norge eller inte är helt ointressant,ringer man på en bil så finns det väl nåt som gjorde att man just valde den bilen.
Du vill att säljaren skall slicka ditt arsle bara för att du kanske är intresserad av dennes bil?
Har man en schysst bil till salu där man beskriver den enligt det skick bilen har så behöver man absolut inte acceptera snackare som dig, bara för att du tror att du gör säljaren en tjänst.
Finns många som köper bilar utan att pruta enligt din metod.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jirar: Hur skulle du resonera om du var spekulant på 525:an som jag nämnde i första inlägget i denna tråd?

Jag tycker simon_en har rätt i det han skriver, varför ska man betala mer än man behöver? Med det menar jag inte att man ringer och bjuder 70' på en bil som är värd runt 130'....

Úppfattningen jag har fått efter att ha följt många trådar på värderingsforumet är att det är köparens marknad på i princip alla modeller...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag vill ingen något ont och jag vill inte att någon skall göra en dålig affär. Jag har dock väldigt svårt att lita på en person som sitter på andra sidan telefonledningen om jag inte träffat personen innan eller någon jag känner har gjort detta och fått gott intryck av personen i fråga.

Det är upp till var och en hur mycket man vågar lita på motparten, men de gånger jag har sålt bil och folk har ringt och velat pruta utan att ha sett bilen så har jag sagt till dem att komma och titta på bilen innan de prutat och jag har max sålt en bil 3000 kronor billigare än jag annonserat ut. Jag har inte tagit emot telefonprutningar utan har sagt att de måste komma och titta på bilen innan de börjar värdera den. En del blir sura och en del tycker det är helt OK och förstår min synvinkel på saken. Å andra sidan har de bilar jag sålt gått direkt när första spekulanten har kommit. Varje gång. Det kanske tyder på att jag försöker vara ärlig och sätta ett vettigt pris från början vilket kanske inte alla gör och vilket jag inte litar på att alla gör.
Jirar, ska kommentera det du skriver och ställa motfrågor.

"Tycker att ditt resonemang inte håller för fem öre gällande din prutning av bilen,du menar att man skall gå in stenhårt och bara pruta så gott det går."

Vart har jag häbdat att man inte ska bilda sig en uppfattning om bilen? Självklart ska man göra det men vad hindrar att man förhandlar priset på telefon? Motivera!

"Anser själv att man skall ta reda på så mycket som möjligt om bilen innan man sätter igång att pruta."

Visst ska man göra det, prisförhandlingen kommer sedan, denna inlägg handlar om hur om man kan pruta på telefon, jag hävdar att det ska man absolut göra om man inte vill betala det som begärs för bilen och inte är beredd att ta kostnaden/tiden att göra det. Varför är det viktigt som köpare att åka och göra det? Motivera!

"Skulle jag haft en annons på en bil till salu och nån ringer och kör den stilen som du verkar tycka är det enda alternativet hade jag på ett snällt sätt bett den personen dra åt helvete."

Hur vet du vilken stil jag har? Måste man vara oartig för att förhandla pris?

"Kom gärna och kika på bilen först bilda dig en uppfattning om bilen dess skick mm ,lägg därefter ett schysst bud på bilen.
Om du sen åker från Norge eller inte är helt ointressant,ringer man på en bil så finns det väl nåt som gjorde att man just valde den bilen."

Varför är det ointressant att man åker ifrån Norge? Motivera!

Jag ser följande orsaker varför det är intressant varifrån man åker:

1 Kostnad
2 Tid
3 Nedlagd energi

Varför är det så viktigt att köparen lägger ned pengar, tid och energi på något denne inte vet att de är beredda att betala för?

"Du vill att säljaren skall slicka ditt arsle bara för att du kanske är intresserad av dennes bil?"

Detta är inget annat än en ren förolämpning.

"Har man en schysst bil till salu där man beskriver den enligt det skick bilen har så behöver man absolut inte acceptera snackare som dig, bara för att du tror att du gör säljaren en tjänst."

Återigen förutsätter du att jag är någon jag inte är, ytterligare en förolämpning.

"Finns många som köper bilar utan att pruta enligt din metod."

Det står dem fritt att göra självklart, det enda jag hävdar är att man som köpare ska se till att:

- Få en bil till ett PRIS man är nöjd med, att då åka och titta på en bil som man inte vet om säljaren kan tänka sig att sälja för det pris denne är beredd att betala är inte klok användning av pengar/tid/energi anser jag.

Forstättningsvis förväntar jag mig av dig att du:

- undviker att kladda på mig åsikter jag inte uttryckt.
- inte använder förolämpningar som argumentationsteknik

Har i ditt inlägg ej heller hittat någon motivering varför du inte tycker att mitt sätt att resonera är korrekt, endast att du är irriterad på det. Ser fram emot motiveringar!

/Simon
Att pruta per telefon, varför inte? När jag ringer en bil ställer jag ingående frågor om hur bilen ser ut, Och utifrån det kan man ju faktiskt bilda sig en uppfattning.

Däcken sliten eller ej?
Oljud i motorlinan?
osv. Alltså sådant som kan medföra stora kostnader direkt.

Jag tror inte att jag upplevs som otrevlig när jag förhandlar(prutar?) om priset, Har iaf fortfarande kontakt med förra ägaren av min bi-turbo.

Den enda säljaren jag inte har någon kontakt med är bilfirman jag köpte min 325a av, inte för att han var otrevlig utan för att vi inte har så mycket gemensamt.

Finns ingen anledning att inte förhandla om priset per telefon, skulle en säljare bli otrevlig då så går jag till nästa. Nu har jag ju aldrig gett ett skambud iofs.

Men jag är ingen sämre människa för att jag väljer att förhandla initialt över telefon, Är man som säljare stenhård på att ej prata om priset i telefon så bör man ju skriva att ring ej kom och titta. Men då tror jag inte att man får allt för många spekulanter?

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Jag lägger inte ut texten, men jag håller med simon_en. Absolut!

Det är för mig som köpare ett högst normalt förfarande att först bilda mig en preliminär uppfattning om objektet via telefon med säljaren. Är objektet därefter fortfarande av intresse så kan jag inte se några hinder till varför det inte skulle vara relevant att ta upp en diskussion angående priset direkt via luren?

Simon_en är ju i alla fall saklig och motiverar
varför han gör som han gör. Jag håller med om att man kan pruta på telefon på en bil som kanske är intressant men som ligger något högre i prsi än man är villig att ge oavsett hur bra skick bilen är i. Nu tycker jag ju inte om när folk chansar och
bjuder typ 20-25" mindre för bilarna man annnonserat ifall att man ska skulle vara desperat nog att nappa.....
Men 2-5000 är väl inte så orimligt att försöka få ner vilken bil som helst förutom om man ringer på nån som ligger långt , långt under i pris. Sen att det verkligen är köparens marknad
och det finns hur mycket bilar som helst att välja på gör ju att dom som tror att dom har guds gåva till bilälskaren och kanske vägrar pruta en spänn på telefon sitter med samma bil hundra år efter att dom försökt sälja den........
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller helt med simon_en. Så länge säljare sätter ut överpris i annonser så kommer iaf jag fortfarande förhandla om priset över telefon. Säg att man är intresserad av en bil. I annonsen så är bilen 20.000 kr dyrare än vad en bil i detta skick, mil, år, utrustning är värd. Kan säljaren intyga att bilen uppfyller detta skicka som bilder, dokumentation och han muntligen lovat så kan man också komma överens om ett pris. Detta priset gäller då även när man sett bilen (förutsatt att säljarens ord håller) annars kan man fortsätta prutande på plats eller strunta i bilen. Inget onormalt med detta.

Jag menar inte, och inte heller simon_en vad jag kan förstå, att man ska ringa och det första man säger är 50% av bilens värde. Lika lite som om det första man sa när man såg bilen är en prutning på 50%. Skambud över telefon eller skambud när man ses är väl sak samma?
Acey

Fattar samtidigt inte varför man ens ringer på en bil som uppenbart ligger typ 20" högre än andra motsvarande bilar.
Jag ringer ju hellre på en bil som jag tycker ligger hyfsat i pris fr början och ändå prutar några tusen..... Brukar funka 9 gånger av 10.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wadstedt79: Jag prutade 25.000 på min mini över telefon. Detta var sedan det priset jag betalade när jag hämtade bilen. För varje intressant bil som finns ute går det minst 5 likvärdiga bilar. Det är köparens marknad inte säljarens. Om du tycker att priset är rätt varför bråka om några tusen? Jag går över alla alternativ när jag ska köpa bil, oavsett om man bestället nytt eller köper begagnat så gäller det att vara aktiv i sitt bilköpande, och detta innebär ofta en viss förhandling om priset.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Håller med Wadstedt. Om man hittar en bil som ligger utanför ens prisområde så kan man väl hålla sig ifrån den. Det finns ju som sagt fler. Om säljaren i fråga har satt ett pris som är helt uppåt väggarna så finns det nog fler saker som han inte var särskilt duktig på och sådana bilar vill jag inte befatta mig med.
Jag säger inte att det måste vara så, men så känner jag det.
Man måste ju sätta ett rimligt pris från början och se vilket prisspann man skall leta bilar i. Om en bil ligger 20000 över det prisspannet så får man väl leta reda på en annan eller ändra sina kriterier.
Vill inflika att jag INTE är någon "snackare" själv, erbjuder inte juveler, mattor el rena tokbyten typ "vi värderar min bil enligt utpris hos bilhandlare och din bil efter det pris du vill ha". Skriker inte mig hes heller. Dock har det ingen som helst koppling till om man SERIÖST är intresserad vill förhandla PRIS på telefon.

/Simon
Jag pratar alltid pris över telefon om jag har långt att åka. Givetvis tar jag reda på allt jag kan komma på innan priset kommer upp men man kan ju omöjligt BJUDA på bilen osedd, kan ju vara ett vrak.

Hittar jag en bil som står för 100000i annonsen och jag tycker 92000kr är ett rimligt pris efter att ha frågat ut säljaren om allt så brukar jag lägga fram det såhär:

Jag har 50 mil att köra, fullt upp på dagarna och jag kör ogärna i onödan och att förhandla 50 mil hemifrån med pengar i näven ger givetvis ett visst underläge. Jag åker gärna och tittar på bilen till helgen om jag får den för 92000 om den motsvarar mina förväntningar, låter det ok?

Har då säljaren varit ärlig så vet han ju att han har den såld för 92 lappar till helgen.

Jag hatar själv alla "vadd är dit läggsta pris mannen" och folk som frågar om priset innan dom vet något om bilen men lägger man fram det på rätt sätt så tycker jag telefonprut är ett bra sätt att slippa åka i onödan.

Mvh
John
Acey

Antar att du prutade 25" på en helt ny Mini eller?
Diskussionen var väl fr början om man kan pruta på beg
bilar. Sen "bråkar" jag inte om några tusen på bilar som jag tycker ligger bra i pris utan diskuterar lite med säljaren om det går att göra nåt på priset. Ex om man lägger ett bud 5" under utsatt pris. Sen märker man ju hur mycket köparans marknad det är när såna som tackar nej till ett sånt bud mailar tillbaka några dagar senare och tycker att budet man gav var helt ok.....

JohnJohn

Exakt så som du gör brukar jag med göra. Funkar utmärkt
eftersom säljaren vet att han får bilen såld snabbt och enkelt
om den motsvarar förväntningarna. Då menar jag ju självklart om man ger ett vettigt bud och inte ett skambud.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Haglund: Lite skillnad på 20.000 kr i en bil i 300.000 klassen eller en bil för 60.000. Att säga att 20.000 skulle upp över väggarna för mycket kanske är fel. Allt är relativt. Har jag tänkt mig köpa en bil för 300.000 kanske jag inte direkt slänger mig på luren och ringer på en bil för 400.000. Och ska man köpa bil för 15.000 kanske man inte ringer på en för 50.000.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
acey:
Det har du helt rätt i. Det är självklart proportionerligt mot priset hur mycket man kan pruta, men att göra som folk gjorde när jag skulle sälja min 325:a som jag satte ut för 73' tycker jag inte är OK. Det första som hände var att jag fick ett mail "Du får 50.000 för bilen". Jag sparade mailet men svarade inte på det.
Sedan ringde det en: "Vad är ditt lägsta pris?" och när man svarar "Du får komma och se bilen och berätta vad du tycker den kan vara värd" så säger människan "Det fungerar inte riktigt så". Då skrattar jag och säger "Det gör det visst det" och lägger på luren. Detta för att jag visste att min bil var i mycket bra skick och att priset ändå var mycket bra.
En stund efter ringer det en som vill komma och kolla på bilen och mycket riktigt kommer han och kikar efter ett par timmar (lång väg att åka), kikar på bilen, klämmer och kör en dryg timma och säger "Du får 70' för den". Självklart tar man budet. Då vet ju människan vad han bjuder på. Han tyckte den var värd det. Han såg att det inte var ett ras som var värt 40'.
Jag sätter mig och mailar tillbaka till den som mailade från början att "Hej! Jag beklagar. Bilen såldes för 20.000 kronor mer än du bjöd. Jag föreslår att du nästa gång tittar på en bil du har råd med och inte på bilar du önskar att du hade råd med.".

Har man från början satt ett bra pris och är ärlig så får man oftast sålt bilen oavsett om man tolererar skambud, förhandsprutning eller annat, som jag tycker, under bältet.
Jag föredrar att köpa bil från folk som sätter lite högre pris men som även har lite finare grejer. Därför tycker jag att förhandsprutning med PowerBörsen, Aftonbladet eller annat som grund inte är intressant. Man skall bedöma det enskilda objektet. Inte bilmodellen som sådan.
Kommenterar nedan.

"Har man från början satt ett bra pris och är ärlig så får man oftast sålt bilen oavsett om man tolererar skambud, förhandsprutning eller annat, som jag tycker, under bältet.
Jag föredrar att köpa bil från folk som sätter lite högre pris men som även har lite finare grejer. Därför tycker jag att förhandsprutning med PowerBörsen, Aftonbladet eller annat som grund inte är intressant. Man skall bedöma det enskilda objektet. Inte bilmodellen som sådan."

Fungerade alla som du KANSKE ditt synsätt skulle fungera. Att bilars värde inte skulle bedömas utifån liknande är ren lögn, mer din åsikt vilket gör att ditt resonemang återigen falerar.

De som endast frågar efter lägsta pris anser jag inte heller intressanta. Dock har dock fortfarande inte motiverat vad det är som är så fel med att förhandla pris på telefon om man inte kan tänka sig att betala det som begärs. Hur ska köparen kunna veta hur mycket som säljaren är villig att gå ned utan att fråga? Varför ska en köpare åka långt om denne ändå inte kan tänka sig att köpa bilen till de villkor säljaren vill? Det sista är den brännande frågan som ingen som har motsatt åsikt som mig kunnat svara på, ser fram emot svar!

"Har man från början satt ett bra pris och är ärlig så får man oftast sålt bilen oavsett om man tolererar skambud, förhandsprutning eller annat, som jag tycker, under bältet.
Jag föredrar att köpa bil från folk som sätter lite högre pris men som även har lite finare grejer. Därför tycker jag att förhandsprutning med PowerBörsen, Aftonbladet eller annat som grund inte är intressant. Man skall bedöma det enskilda objektet. Inte bilmodellen som sådan."

/Simon
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Haglund,
Att man prutar på en bil behöver inte alls betyda att man inte har råd med den.

Skick och pris hänger inte alltid ihop. Och det är när man hittar dessa undantag man kan göra de riktiga fynden.

Ett exempel: Köpte själv en riktigt fin m3-93 för 6-7 år sedan. Ägaren var ett numera kännt golfproffs (hade jag ingen aning om då). Han satte stort värde på en snabb smidig affär och att sänka ett redan hyffsat pris med ytterliggare 20.000:- var ingen större problem för honom.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
simon_en:
Försök förstå lite vad jag menar. Javisst, man bedömer en bil utifrån modell, men väldigt grovt. Om man hittar en bil som kostar 20.000 mer än alla andra som ser likadana ut på specifikationen så behöver det inte betyda att just den bilen är 20.000 kronor för dyr. Den kan även vara 20.000 kronor mer värd för att den är finare. Det är närmast omöjligt att avgöra på telefon tycker jag.
Anledningen till att jag röt tillbaka i mailet var väl förmodligen för att jag var sur för skambudet och ville ta i lite extra. Jag förstår självklart att man kan ha råd med en finare bil även om man prutar, men man har väl förmodligen skapat sig en uppfattning om hur mycket man tänker lägga på en bil och om man kontaktar en säljare på en bil som kostar 30% mer än man tänkt sig så tycker jag att man är ute och cyklar om man inte vet något speciellt om bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.