AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.411

Pruta på beg. bilar?

Sida 1 av 3
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tjena!
Man ser ju ganska många annonser där säljaren har en mycket optimistisk uppfattning angående priset.

Ex en 525i -94 för 68kkr, 18000 mil, hade ac, , 2 elhissar...Rätt så normalt utrustad?

Här på forumet kan jag tänka mig att den värderas till 45-50kkr.
Nu till min fråga, brukar ni ringa på såna bilar? Säg att man bjuder 50kkr, vilket är högst rimligt, då lär ju säljaren flippa och tycka att man ska ringa sin morsa i stället, som för övrigt en del skriver i annonerna.

Synpunkter tack!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
En tumregel är att absolut inte pruta på telefon. Det är bland det dummaste man kan göra. Det bevisar bara att man inte bryr sig om bilens skick utan bara om priset. Man kan ju inte pruta på något som är bra prissatt och för att se om något är bra prissatt kan det ju vara bra att se vad det är som är prissatt.
Si
765
Simon01
120dM -08
jag har en annons ute just nu, man får räkna med att det ringer en del nötter och bjuder halva priset utan att fråga någonting om bilen. Telefonprutare är bland det mest störande som finns.

Min nuvarande bil var jag och provkörde först, sen grubblade jag nån dag och ringde därefter och gav ett bud 10% under säljarens pris.
Haglund,

"Det är bland det dummaste man kan göra. Det bevisar bara att man inte bryr sig om bilens skick utan bara om priset"

Frågor?

Varför är det dumt? Din motivering i meningen efter är ingen motivering utan ett antagande från din sida. Om man prutar på telefon eller ej har ingenting alls att göra med om man är intresserad av bilen skick, tänk innan du skriver eller lever du helt och hållet i din egen föreställningsvärd??

jaken,

självklart ska du prata pris på telefon med säljaren om du upplever avståndet som ett hinder för att åka dit, så om det endast är 1 mil, varför ska du spela efter säljarens pipa på det området? Kör hårt, pruta på telefon!

/Simon
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
simon_en:
Jag tycker inte att man kan dömma en bils skick utifrån ett telefonsamtal eller via några bilder på e-mail. Det har vi ju fått se i både en och två trådar här på autopower. Därmed kan vi vara överens om att man inte vet vad man prutar på. Eller hur?

Jag tycker inte att man skall pruta på något man inte vet något om. Man skall värdera det man prutar på och det kan man inte göra utifrån en bild på e-mail eller via telefonsamtal enligt ovan.
En prutning är ju en reducering av priset utifrån vad man tycker bilen är värd och vad man kan tänkas lägga på den. Det kan man inte veta genom ett email eller telefonsamtal enligt ovan.

Jag står fortfarande för vad jag skriver oavsett om jag lever i min egen drömvärld eller om lever i din.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag brukar alltid pruta på telefon efter att säljaren har beskrivit skicket och utrustningen. Om säljaren talar sanning så vet man ju vad man bjuder på.

Har sedan säljaren beskrivit bilen korrekt är det vanligtvis en enkel och snabb affär. Åker jag och kollar på en bil är vi oftast överrens om priset och det brukar bli affär.

Jag skulle aldrig åka och kolla på en 525 från -94 för 68 kkr. Spelar ingen roll hur fin den är för det priset. Men kan man pruta ner den 10-12 kkr på telefon så kan man åka och kolla för att se om den är så fin som den bör vara även för det priset.

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Självklart ska man få fråga om säljaren kan möjligen gå ner i pris, särskild om man bor långt ifrån den tilltänkta bilen. Jag skulle int åka 40mil utan att jag visste att bilen är förhandlingsbart.
Haglund2306,

återigen tänk efter innan du skriver innan du lurar på någon annan dina konstiga åsikter.

"Jag tycker inte att man kan dömma en bils skick utifrån ett telefonsamtal eller via några bilder på e-mail. Det har vi ju fått se i både en och två trådar här på autopower. Därmed kan vi vara överens om att man inte vet vad man prutar på. Eller hur? "

Självklart kan man inte veta varans kondition exakt via en beskrivning på telefon/bilder/filmer och dyl. Förstår inte varför det skulle hindra en förhandling om pris...? Varför skulle det inte stå mig fritt som köpare att förhandla om pris utifrån en beskrivning? Du har fortfarande inte svarat på det. Självklart kan man förhandla om pris på telefon för att bespara sig onödiga resor/tid/kostnader. Väldigt konstigt att förutsätta att beskrivningen är så felaktig, stämmer den är affären redan i hamn, stämmer inte beskrivningen (läs sämre skick) prutas ytterligare eller så blir det ingen affär.

Din argumentation är obefintlig ser inga som helst belägg i den, utan den syftar endast till att ge säljaren överläge i prisförhandling genom att köparen absolut ska dit.

/Simon
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tycker att man kan prata pris över telefon, men i mitt exempel om 525:an, vilket är extremt högt prisatt, om men som BjörnB ringer och vill pruta 10-12kkr,även om det är motiverat med tanke på prisbilden, innan man sett bilen kommer man nog att hamna i kategorin "Eyyyy, kompis..."...

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
jo, sen så verkar det vara trögsålt när det gäller i princip alla BMW-modeller dvs. man kan pruta en hel del!

Haglund2306: Som köpare sätter man ju sig i ett underläge om man åker lång väg utan att veta om det går att göra någonting på priset, säljaren lär ju inte vilja pruta lika mycket om man ändå står där med pengarna och viftar och har åkt 50mil..
Om man ändå ska pruta på telefonen ner till vad man anser bilen är värd, kan man ju lika bra strunta i att sätta ut priser i annonser.
Många skämtare som ringer och ska vara roliga också
för dom tror att man är helt desperat....
Sålde min 320d -99 i helgen och fick 136" för den.
Gansk ok med tanke på att jag blev bjuden 75" 95"
och 110" via mail........

Klart man kan pruta på en bil man inte sett även om den
inte har några fel. Dom flesta har ju lite prutmån på bilen
och det kan ju vara bra att veta innan man åker och tittar/provkör och märker att man inte kan pruta en spänn.
Speciellt om man ska åka en bit för att köpa bil.
Gjorde själv som Bananen, prutade 4000kr på en bil som såg fin ut och åkte 30 mil enkel väg och hämtade den.

Om man ska sälja bil ska man nog ta pessimisterna här
med en nypa salt som inte tycker att nån Bmw är värd nåt och att
man ska vara nöjd med ett värdefall på 20-30" på ett år på exempelvis en e-46..... Har men en fin väldokumenterad bil,
Inte är desperat eller vill ha ut några fantasipriser så får man ofta ut det man vill ha för bilen. I alla fall brukar jag få det.
Jag prutade över telefon, åkte ned och köpte bilen osedd för överrenskommen summa. Det är bi-turbon jag pratar om då, samma sak med 325an för den delen.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Jag tycker att det är svårt att motivera en prutning direkt över telefon, såvida det inte är ett uppenbart överpris som begärs. Som andra har sagt, hur kan man pruta på nåt man inte ens har sett? Men det är förstås endast min egen åsikt.

Länk

Mvh Tjäder
MT,

läs mitt inlägg ovan och bli övertygad.

/Simon
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Håller med Simon-en här, visst är det störande med dem som skambuder på ens bil, men om man åker dit för att titta på bilen utan att ens nämna prisnivån i telefon så är man ju tvåa direkt vid förhandlingen sedan. Oavsett hur nära man har till bilen.
Själv brukar jag kolla runt lite var nivån ligger för liknande bilar och överensstämmer inte det med bilen i annonsen så ifrågasätter jag varför denna är högre prissatt än övriga, ibland finns skäl ibland inte, men man får en bra bild av säljarens förmåga att diskutera priset. Men att ringa och lägga bud långt under marknadsvärdet är bara störande.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
simon_en:
Du kan skriva hur många inlägg som helst om det men jag blir fortfarande inte övertygad. Jag står vid mitt ord. Man kan inte pruta på något man inte vet något om och man vet inget om en bil om man inte har sett den eller vet till 100% att man kan lita på säljaren.
Haglund2306,

kan inte tvinga dig såklart, du måste dock medge att ditt resonemang är mycket ofördelaktigt för köparen(ligger i hela ditt synsätt, bryr mig inte om att du tycker konstigt, dock mycket oansvarigt att råda andra till att förlora tusenlappar).

Ditt resonemang bygger på att citat

"man inte vet något om och man vet inget om en bil om man inte har sett den eller vet till 100% att man kan lita på säljaren."

kanske har du mycket svårt att ställa de rätta frågorna, titta på bilder och förstå det den andre säger?
Helt obegripligt för mig att du resonerar på det osakliga sättet.

Själv har jag den attityden att jag håller på min åsikt tills jag är överbevisad, det du visar prov på är att du har svårt att ha fel och vägrar ge med dig trots att motsatsen är bevisad. Dessutom, har "jaken" gjort dig något ont eftersom du vill att han ska göra en dålig affär?

/Simon
ro
41
robban75
740 ia -95
tycker alltid att man kan försöka att få ner priset en del prutade själv ner min 740 från 95K till 80 på bmw... det blir ganska många procent.

Ska man pruta över telefon så får man ju sköta det lite snyggt och inte bara vräka ur sig något skambud. Utan kanske fråga hur mycket säljaren kan tänka sig och gå ner o s v
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ofta kan man bilda sig en ganska bra bild av en bil och inte minst säljaren på telefon.

Men det gäller att ha lite känsla för vad som är rimligt att pruta och vad som endart är en förolämpning.

Omvänt, när jag ska sälja har jag inga problem med att folk ringer/mailar skambud och liknande det hörs ganska snabbt vad de är ute efter och man avslutar diskussionen ganska snabbt.

När jag får ett alldeles för lågt bud/skambud (i mina ögon) brukar jag svara, "kom och titta på bilen så diskuterar vi priset sen" .
Dessa små bilhandlare brukar plötsligt inte vara intresserade längre eftersom de i så fall genast hamnar i underläge.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.