AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.691

Fläktmotstånd e36

Ma
7
Malmis
325 -91
Hej!

Var sitter fläktmotståndet på en 325:a , e36:a. E det svårt att byta själv. och vad kan det kosta?

MVH

Daniel
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Denna fråga har varit uppe många gånger innan och för ca 2.5 år sen så stälde jag den själv då jag hade samma problem. Jag hade då en 325 -93. Och motståndet på den satt till vänster i mittkonsollen och jag kom lätt åt det. Tog bara bort plasterna vid pedaler och under ratten. Sen va det bara att kika in till höger. Motståndet sitter i en hållare som är ca 4x8 cm. I ena ändan sitter det en kabel med snabbanslutning som du lossar sedan drar du bara ut motståndet ur hållaren. Denna operation är inte svår alls och tog mig ca 15min. Och jag har ingen speciell bilmekarvana. Kostnad då va 250kr för motståndet på BMW.

Sök inlägg för att få flera förklaringar om du inte har förstått..

Lycka till

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Al
46
Alexzander
bmw 320i Limo -95
Det va jävligt billigt, jag bytte mitt oxå på 320-95 den kostade mig ca 1000kr på bmw!!
Ma
7
Malmis
325 -91
Tackar för informationen. Men har bara en fråga till. var kan man köpa motståndet... ringde mekonomen men dom hade inte det.. så var kan man köpa det då?

MVH

Daniel
bm
15
bmw320it
320i Touring -95
elfa??
Ji
2.380
Jimmyboy

Malmis: Motståndet köper du bäst på BMW. Att blanda in ELFA mfl. är inte att rekomendera om du inte är väldigt elkunnig. Finns heller ingen anledning när det handlar om dessa summorna.

Det dyrare motståndet Alexzander skriver om är till senare årsmodell än din. Detta kan du kolla med BMW oxå!

bmw320it: Elfa är inte en bra ide som sagt ovan, fläktmotståndet är uppbyggt av flera olika motstånd som sitter sammankopplade? Att få exakt rätt storlek på ett utbränt motstånd är inte lätt. Färgkoderna är nog i de flesta fall utbrända och oläsliga.

Mvh Jimmy

Ma
7
Malmis
325 -91
tack!
får ringa bmw... men när jag ringde bmw sa han att där finns 7 olika fläktmotstånd... hmm.. kostade mellan 1300:- och 1900:- sa han... Finns där inte bara "ett"?

MVH
Daniel
bm
15
bmw320it
320i Touring -95
Jimmyboy: Skulle inte tro att de är av olika storlek... snarare samma storlek bara att man har fler i serie vid lägre hastighet...
ta en titt :(för e36:or med AC)
Länk

Ji
2.380
Jimmyboy

Malmis: Vet att det är olika men det där med 1300-1900kr stämmer inte. Kolla med BMW på en annan ort. Jag inhandlade mitt på Paulssons Bil (BMW) i Hbg.

bmw320it: Oki, nu när jag läser mitt inlägg igen så kan det uppfattas som om jag menade flera mptstånd av olika storlekar men det menade jag inte! Naturligtvis har man samma storlek på motstånden och lägger dom precis som du säger i serie. Det jag ville påpeka är just att du har mer än ett motstånd...

Men Elfa rekomenderar jag ändå inte att använda sig av i detta fallet. Om inte Malmis är elkunnig. Lödning i bilar ska inte vem som helst ge sig på. Kan bli väldigt dyrt...

Mvh Jimmy

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Finns ett mektips med bilder för bytet av fläktmotstånd.
Länk
bm
15
bmw320it
320i Touring -95
hehe, ja sådana motstånd får man DEFINITIVT inte från elfa :)...
Liknar snarare värmeelement... (=motstånd men avger mycket värme)... är dom monterade i luftkanalen? isof brinner dom säkert lätt av om dom inte får tillräckligt med kylning!
co
17
cocpit
323i-96
Jag talade med BMW och Wölkers idag. Dom skulle ha 1030kr för fläktmotståndet till en 323 -96 med klimatronic.

Ji
2.380
Jimmyboy

Cocpit: Precis, skillnaden är stor i pris beroende på vilken typ av "fläktsystem" du har samt vilken årsmodell du har på din BMW.

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.