|
|
|
|---|---|
magmo |
Hej! När jag mätte ABS-givaren bak vänster så var jag tvungen att lyfta undan innerskärmen. Där hittade jag en 20cm hög svart konisk cylinder. Såg ut som en gigantisk tändspole. Vad kan det vara? Var och en har sitt eget helvete! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Aktivt kolfilter för tankavluftningen mm 425 kr :)) Eller är det en bomb ?? ///MVH Hasso Länk |
magmo |
Byts denna vid någon service? Jag skall byta bensinhuvudfiltret vid min inspek II nu. Men det är inte denna bomb vi pratar om, eller? Var och en har sitt eget helvete! |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bensinfiltret sitter under trösklen. kolfiltret ska väl bytas, men nått bäst före datum vet jag inte, de brukar i allmänhet vara väldigt långt i mellan dessa byten på bilar som har de specat. 15-20 tusenmil typ. AKF burkens kol måste ständgt regenereras vilket görs genom att burken "spolas" med frisk luft via slang från insugningsröret så att kolet behåller sin aktiva funktion. Hur länge som man kan regenerera kolet vet jag i nuläget inte. ///MVH Hasso Länk |
| Min burk är aldrig bytt :-) Efter 14 år och 24000 mil... Vet faktiskt inte vad som händer om man inte byter? | |
Det kan i vissa fall ge bensinlukt i bilen vet jag. Detta är ju nått som funnits i många år på bilar, Min "gamla" -76 mercury hade en sådan burk i innerskärmen också, men får man oförklarig bensinlukt i bilen, en del burkar sitter ju så till att de har möjlighet till kontakt i kupen, så ska man inte glömma bort denna burk. ///MVH Hasso Länk |
|
Den är väl till för att filtrera bort bensinångorna i ventilationsröret till tanken... Vet att på amerikanska bilar har de en förmåga att täppa sig... märks genom att bilen suger vakum i tanken.... så när man släpper tanklocket hörs ett sugljud.... därför är det viktigt att inte toppfylla tanken när man tankar för då kan man fylla filtret oxå... och då är det ju kasst... Mvh Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.