AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.025

Rostskada fjädersäte

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Var på besiktning för 2 veckor sedan o fick en 2:a på rostskada fjädersäte. Eftersom besiktningsmannen ägnade rätt stor tid åt att knacka sig runt hela sätet men bara tyckte det var mjukt på ett ställe, där han lyckades knacka hål.
Så frågade jag honom om han trodde det skulle gå att laga det genom att svetsa. Vilket han tyckte skulle fungera utmärkt.
Hade bilen på verkstad förra veckan då de svetslagade sätet.
Tog mig till besiktningen idag igen för att som jag trodde få igenom bilen. Men när han (tilläggas inte samma som sist) väl började knacka så lyckades han efter uppåt 10 slag på ett annat ställe knacka hål på sätet och underkände sätet igen.
Lite irriterande då detta kostar mig en massa onödiga pengar. Som han sa idag så var det helt upp till en själv/verkstad att se till att resten av sätet var ok. Hade jag vetat att det var mer skador på sätet hade jag ju naturligtvis direkt letat fram ny skål eller bytt ben.... Men då den förra besiktningsmannan tyckte det skulle vara ok att bara laga det.

Måste iaf fixa detta nu, frågan är ju
1. Finns det nya säten att köpa någonstans för att svetsa. o kostand ?
2. Någon som vet nån demontering i malmö-trakten som har ben liggande (vänster fram), o vad ett sånt bör kosta ?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag tror inte att det finns lösa fjädersäten att köpa till e28:an. Däremot så är det ju inte så svårt att svetsa till dom befintliga.
Verkstaden som svetsade dina fjädersäten borde ju ha kollat och svetsat allt som såg dåligt ut tycker jag.

Ett fjäderben på skroten brukar ligga på 800:- ungefär. Har du ABS så måste du kolla att du får ett fjäderben med fästena för ABS-sensorn.

///Jesper

BMWCS #5494
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Anledningen att man inte slår mer än nödvändigt på ett fjädersäte där man redan konstaterat en rostskada är att du ska kunna köra från platsen. Visst kan man slå mer för att konstatera skadans hela utbredning, men risken är då att man försvagar fjädersätet så mycket att det brister och körförbud måste åsättas.

Grundkravet för att ett fjädersäte ska få repareras är att reparationen är fackmannamässigt utförd, en fackman kan utan tvekan avgöra i vilken omfattning fjädersätet behöver repareras för att vara godkänt, annars är han i fel yrke...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Självklart är det bra att de ej knackar för mycket, men på första besiktningen så gick han över hela sätet innan han hittade nån rost, därför antog jag (lite godtroget kanske) att resten av sätet var OK.
Sen angående verkstaden så ska jag dit nu strax o snacka lite med dem...
om jag säger som så det jag läst på från bilprovningens egen utbildning är att dom underkänt skålen för ett rosthål så är det bara den delen som ska kollas att det blivit lagat och det fackmannamässigt gjort sen att det var mer rost ska dom inte underkänna bilen på utan endast rekomendera en åtgärd och eftersom det rör sig om en äldre bil så börjar inte verkstaden att reparea bara sådär men dom bör ju rekomendera något om det var så taskigt i fjäderskålarna.

till en vettig lösning då, svetsa om fjäder skålen och lägg dit plåt från ett oljefat om det är möjligt då kommer det garanterat hålla bilens livslängd och lite till om det görs sjysst.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Max_F: Antingen har du läst fel, eller läst i fel material...?

För att underkänna en detalj räcker att skadans omfattning konstaterats i sådan grad att rätt bedömning kan sättas. Man behöver alltså (eller rättare sagt ska inte) slå mer än nödvändigt.

En efterkontroll är att betrakta som en hel besiktning, besiktningsteknikern har däremot rätt att begränsa kontrollen till de detaljer som blivit anmärkta på vid tidigare besiktning samt följdfel som kunnat uppstå vid reparation av dessa.

Vid en efterkontroll ska nyupptäckta fel om dessa medför bedömning 2 eller 3 (efterkontroll eller körförbud) anmärkas på i protokollet och fordonet underkännas i vanlig ordning. Medför bristerna en "villkorstvåa" eller "bra att veta" ska kunden upplysas om detta muntligen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Po
70
Porginal
E46 330D -05
Tror att micro sålde lösa tallrikar till olika bilmärken, vet inte om de gjorde det till bmw?? För att svetsas dit på fjäderben... men kolla det...

Mvh
Robert
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
1. Verkstaden som gjorde reprationen har misslyckats, målet var att fjäderbenet skulle klara bes och det gjorde det inte. Därmed så är det påbackning som gäller!

2. Skålar finns att uppbringa men det är långt ifrån alla som har det i sitt sortimente. Ring runt och fråga!

3. Kolla med skrotarna, returbilen kanske har någen e28 ståendes annars så kan man säkert hitta något i kvarnby.

Om du ska ge dig på att byta fjäderkoppen kolla även själva röret, många gånger så kan även detta vara väldigt anfrätt.

/Pelle
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Verkstaden var inte direkt intresserad att ta på sig något alls... kunde typ få lite rabatt på ev. byte av hela fjäderbenet... (känns iofs som om jag gör en sån sak själv)

inte sett någon nyare e28 av rätt typ på returbilen.
Fjädrarna o benen skilljer de sig mellan olika e28:or förresten ??

Tänkte kolla runt på skrotarna i kvarnby o arons imorgon ... får väl se om jag har nån tur. (tänkar ha en liten hammare i högsta hugg när jag kollar runt :)
Liknande problem här...:(
Men skall väl lösa sig vilken dag som helst. Men kom på en sak när det gäller fjäderbenet. Skulle man inte kunna (hrm) ta loss skålen och sedan svetsa fast den igen, men kanske 1 cm lägre ned...?!??

En variant av sänkning, om man vill ha lite lägre fram tillsammans med en väghållsats som är 45/30.

( tänker mest på min M535i)...
för en sats 45/30 ger nog bara ca 30 fram egentligen...

Eller vore det att göra saker krångligare än man behöver??
BJ
56
BJ
M535i-87
535-88
RING AUTOPARTS I UMEÅ:090-189696
JAG TROR DOM KOSTAR DRYGT 300:-PER STYCKET.
Hej!

Mekonomen har fjäderskålar till bra pris. På min förra M535:a var ena fjäderskålen precis bytt när jag köpte den och jag vill minnas att bytet enligt kvittona totalt (fjäderskål+arbete) kostat någon hundralapp. Så låt dig inte luras till att lägga ut onödigt mycket pengar på en sådan (ursäkta ordvalet) riktig skitsak.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
?? skulle man kunna ta och svetsa fast dem nya fjädersätena ca 1 cm lägre ned på benet utan att det blir något strul med saker och ting?. Om man nu vill ha en extra cm sänkning med sänksats 30/30... Vilket alltså skulle ge ca 40 fram...??
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Haga Karosseridelar i Göteborg har nya skålar för 225kr/st.

//Ticco

www.ticco.com
Är det bara vi (AUTOPARTS) som har dom där jävla fjäderskålarna på lager eller?
dsundelin...

och så heter det inte j-vla fjäderskålar, utan dem där trevliga sakerna som vi så gärna byter ut på våra stora roliga leksaker.

:)))

???Vill inte autoparts sälja reservdelar eller??

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Om utifall någon är intresserad så sitter det nu ett "nytt" bättre begagnat ben på bilen.
Tog typ 5-6 timmar totalt att byta (inkl. skifte till sommardäck)
spenderade ca 1 timme av detta med att bråka med dålig lyfthöjd på domkraft och pallbockar samt försöka lossa på hjulbultarna som den * verkstade hade dragit åt med gissningsvis runt 220+ Nm (tog fälgkors, 2 personer samt 1 meter skarvrör). Resten av jobbet flöt på utan några problem alls.

(* tänkte inte skriva de orden här, ni får själva gissa dem)
Såklart vi vill sälja! Vem har sagt att vi inte vill de?
TYcker bara de var lite konstigt att de bara är vi som har en sån sak på lager. Har jag fel?
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Japp, som jag skrev tidigare så har Haga Karosseridelar i Göteborg sådana på hyllan oxå.

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.