AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.198

Planerar motorbygge, och nu behöver jag eran hjälp.

Tjena grabbar.

Jag är rätt ny här. Så jag behöver lite råd och tips från erfaret bmw-folk.

Nu ska det äntligen byggas en lite elakare maskin (turbo förståss). Just nu sitter jag och funderar på vilken motor jag ska utgå ifrån. Tidigare har jag bara hållit på med volvomotorer, så bmw är jag inte så hemma på.

Men ska jag bygga lite värre så känns de inte så roliga. Därför har jag kikat mer och mer på bmw's gammla sexor, dvs. m20 och m30 motorerna. De verkar rätt stabila upp till seriösa effekter.

Vad jag kan se, så verkar det vanligast att folk bygger på m20'in. Jag har inte sett så många byggen på 3,5L sexan. Varför inte det? Har den några större nackdelar/svagheter?

Jag ska försöka sammanfatta mig lite.

Eftersom jag är student, har jag inte allt för mkt. cash. Så en budget på max 30k för motor och drivlina är nog taktet.

Hur långt kommer man på bmw's motorer för dessa pengar? Jag kommer att köra med ett MS sprut & tänd, för att ha nått kvar av budgeten till övriga motorn. Kommer att göra det mesta själv.

Vilken är billigast att bygga på, m20 eller m30? Båda är ju billiga i inköp. Men i mina ögon borde en 3.5L sexa med lite laddtryck vara mkt. effektivare (mer effekt för pengarna?)
Några svagheter med de olika motorerna?

Siktar inte under 350hk iallafall. Klarar man det på den budgeten?

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jag håller själv på med en M20, med turbo! Valet för mig va självklart, dels för att motorn satt i den bil jag köpte, plus att jag ganska snart insåg att det är vanligare med konverteringar på M20in... och således mer information och hjälp att finna!