AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.198

Planerar motorbygge, och nu behöver jag eran hjälp.

Tjena grabbar.

Jag är rätt ny här. Så jag behöver lite råd och tips från erfaret bmw-folk.

Nu ska det äntligen byggas en lite elakare maskin (turbo förståss). Just nu sitter jag och funderar på vilken motor jag ska utgå ifrån. Tidigare har jag bara hållit på med volvomotorer, så bmw är jag inte så hemma på.

Men ska jag bygga lite värre så känns de inte så roliga. Därför har jag kikat mer och mer på bmw's gammla sexor, dvs. m20 och m30 motorerna. De verkar rätt stabila upp till seriösa effekter.

Vad jag kan se, så verkar det vanligast att folk bygger på m20'in. Jag har inte sett så många byggen på 3,5L sexan. Varför inte det? Har den några större nackdelar/svagheter?

Jag ska försöka sammanfatta mig lite.

Eftersom jag är student, har jag inte allt för mkt. cash. Så en budget på max 30k för motor och drivlina är nog taktet.

Hur långt kommer man på bmw's motorer för dessa pengar? Jag kommer att köra med ett MS sprut & tänd, för att ha nått kvar av budgeten till övriga motorn. Kommer att göra det mesta själv.

Vilken är billigast att bygga på, m20 eller m30? Båda är ju billiga i inköp. Men i mina ögon borde en 3.5L sexa med lite laddtryck vara mkt. effektivare (mer effekt för pengarna?)
Några svagheter med de olika motorerna?

Siktar inte under 350hk iallafall. Klarar man det på den budgeten?

Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jag håller själv på med en M20, med turbo! Valet för mig va självklart, dels för att motorn satt i den bil jag köpte, plus att jag ganska snart insåg att det är vanligare med konverteringar på M20in... och således mer information och hjälp att finna!

Din budget på 30.000kr kan mycket väl räcka med rätt kontakter osv. Dels beroende på hur mycket man kan göra själv. Min egen budget sprack ganska fort=) Personligen tror jag dock att en 3,5liters motor blir värre... vet dock inget om hur lämpade dom är för överladdning! Min bil finns med i medlemsgalleriet, en 325 89a, finns ett par bilder på hur det kan se ut med streesfläkt;)
Hej!
Ja det kanske är för att de flesta köper en 3-serie som redan har en m20 under huven. För mig är det snarare så att jag bygger motor först, sedan bil (har inte plats i garaget just nu för en till bil) Bilval blir en senare fråga.

En sak som jag grunnar på. är att 3.5L sexan inte har så mkt. mer effekt än m20in på 2.5L. Detta trots att den är en liter större. Vad tyder det på? Usel kam? Stort behov av portning?

Edit: Ääh, nu ser jag att det blev 2st. trådar. Webläsarn krachade just när jag postade den första, så jag trodde inte att den kom med. Någon admin som kan ta bort en av dem?
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Jo ,ja har funderat kring det jag också! Men 3,5 bör väl ha mera vrid att tillgå!? Hursomhelst borde en sån maskin bli värre, än en 2,5... efter turbokonvertering alltså!
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Till just M30:n finns ju ett "färdigt" koncept som satt i 745:an. Där krämas ut hyggliga effekter med lite efftermarknadsprylar. Kolla här: Länk

Orsaken till att det är ovanligare med turbo-konverteringar på M30:n är förmodligen bilen som dessa sitter monterad i. För E30:n är lättare än E28:an eller E34:an. Och som vi alla vet, vikt/effektförhållandet är ju det intressanta för prestandan. E30:n är dessutom känd för sina positiva vägegenskaper.

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
30k borde räcka ganska lätt om du bygger på en 3.5L motor.
Bygger själv BiTurbo med mindre budget, på följande recept:
Länk och så under Min Idé.

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Det var väl en kille här inne (bmw600hk ?) som hade runt 600 hk i M30 maskin. Som jag förstått det så spricker inte M30 toppar lika lätt heller. Den största anledningen till att M20 är vanligare är väl att M30 kan vara lite klurig att få ner i en E30, det är ju inte allt för många som bygger på de större karosserna.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Det är ju bara kolla ute i trafiken, hur många e30 som helst motför e28, följden blir ju många m20 byggen. Själv bygger ja på e28 m535i och det är enda e28 jag kan tänka mig att bygga på dels för att den e den enda e28 som något så när ser ut för något och dels för att den i övrigt är en bra bil att bygga på, stadig drivlina, hyffsad väghållning "omän den ska gå rakt fram för det mesta" nackdelen är vikten, men det är bara att plocka mer effekt..=).. Jag rekomenderar att du bygger på m30, men det är jag de. Det finns säkert dom som har andra uppfattningar...

Missa inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
Tackar för alla svar.

Det blir nog så att jag bygger på en m30 3.5.
Kanske man tom. kan passera 400hk med 30k i budget?

Jaja, sånt där är lösa grubblerier...jag vet, jag ska iallafall försöka komma så långt som möjligt.

Vad finns det för utbud av kammar till denna motor förresten?
Tackar för alla svar.

Det blir nog så att jag bygger på en m30 3.5.
Kanske man tom. kan passera 400hk med 30k i budget?

Jaja, sånt där är lösa grubblerier...jag vet, jag ska iallafall försöka komma så långt som möjligt.

Vad finns det för utbud av kammar till denna motor förresten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.