AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
823

Skillnader nya 3-serien?

Ag
47
Agonar
540i -98
Hejsan

Jag har en vän som har blivit frestad av tv-reklamen. En ny 316 för 199.000:- . Nån som kan berätta lite om den, hästkrafter osv.

Vad skiljer den med 318? ...

Mvh
Agonar

PS Han kör Passat idag, vi skall vinna över honom. DS
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har tyvärr ingen info jag kan hjälpa dig med.

Men reflekterar också själv att köpa ny bil. Men igentligen är det så klokt att köpa en ny 3-serie nu. Nästa år kommer troligen nya 3-serien och gå och köpa en ny 3:a nu känns inte helt rätt. Det är klart att man kan sälja den om 1 år, men damn vad man förlorar pengar på att köpa en ny bil och sedan sälja den efter 1 år sedan gör det säkert inte lättar heller att en ny modell är ute av samma bil.

I reklamen låter det ju billigt men oftast fattas det en hel del grejer. Dessutom finns det ju en baktanke varför dem går ut med erbjudande. Det är inte gratis ost i råttfällan för att citera någon.

Var själv inne hos min bilhandlare och räknade lite på en ny 330 med all utrustning, sjukt låg ränta 20% rabatt av diverse olika orsaker och ett högre inbytespris för den bilen jag har "Säljsnacket ni vet". Men även detta gjorde mig lite orsäker och kännslan av att han säljer på sista versen är uppenbar. Gammal bil = bra pris enkel kalkyl.

Bara några funderingar...

Mvh
Kristian
Ag
47
Agonar
540i -98
Exemplet i reklamen är en 316 Compact. Frågade på BMW

Helt sant att det kanske inte är så klokt att köpa en ny 3-serie när nya kommer nästa år. Klokare då att satsa på en beg 99-00 kanske.
Det finns ju fördelar med att köpa de sista årgångarna också. E46:an har aldrig varit så bra som den är nu.
Sen är det ju mer ekonomiskt att köpa en som är något år gammal förstås.
Kolla på www.bmw.se, där finns all möjlig bra info. Priser, utrustning mm.

/Micke
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Andra fördelar med ny bil är ju helt klart:

Fri service 3 år eller 8000 mil är ganska skönt att ha. Fruktannsvärt bekvämt och värt en hel del. i och med vagnskadegarantin så räcker ju en halvförsökringen som gör sitt också. Man får helt klart ordning på den månliga ekonomin utan massa otrevliga överaskningar.

Personligen amorterar jag hellre månligen på en ny bil än ligger på verkstad. Just därför är en ny bil ändå vettigt trots ny modell snart.

Är man inte modell kåt är nog det bästa att köpa en ny 3-serie nu.

Mvh
Kristian
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jag vill veta hur den nya 3-serien kommer att se ut NUUUU

ma
7
martin_t
320iA Sedan -99
Vad som kan vara bra att veta är att motorn i 316i/316ti har Valvetronic, BMWs patenterade sätt att eliminera gasspjället. Det gör motorn väldigt snål, och samtidigt pigg i mellanregistret. Stor skillnad mot gamla 316i med 105 hk.
Motorn i 318i är av samma konstruktion men lite större.
Personligen tycker jag 316i Sedan ger mest för pengarna. Exakt samma prestanda som min bil.
Compact har rätt hårt och dåligt baksäte, är trängre och lite bullrigare. Den kommer också att ersättas av 1-serien till hösten, tror jag. Då faller nog priserna på begagnade Compact.

Martin
----
Martin Thorén Bilanalys
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.