AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.176

Vilken stötdämparmodell E-34?

Sida 1 av 2
Tydligen så finns det två utföranden av stötdämpare till E34 88(12ventilare) enl. Mekonomen
1. 16mm lång kolvstång under gäng
2. 41mm lång kolvstång under gäng

Hur vet man iförväg vilken man har? Kan jag se det på nåt sätt innan jag tar isär det hela?
bl
41
blizzet
525iA -94
Ställde en liknande fråga för ett par dagar sedan. Om jag inte fått allt om bakfoten tror jag att det är så enkelt att om du har sänkfjädrar på bilen idag så ska du ha 16mm kolvstång. Har du originalfjädrar ska du ha 41mm kolvstång.
Vet du inte får du plocka isär och kolla.

/Crille

Nej det har inte med det att göra. Utan det ska tydligen finnas två olika utföranden av dämparna.
De här måtten är alltså bara den lilla bit precis i toppen under gängan (har inget med sänkninga att göra)
Hallå! finns det ingen som vet hur man ser vilken man har... utan att ta loss de gamla först??
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Svar ja, det finns 2 olika utföranden av dämpare beroende på vilken årsmodell av E34 du har. Men, som Blizzet säger så beror längden på kolvstången av om du har korta fjädrar eller std. Det är det som anges med 16mm kolvstång och 41mm kolvstång. Om du går in på www.mekonomen.se och söker på ditt Reg.nr så får du upp vilken dämpare du ska ha. Under förutsättning att du vet om bilen är sänkt eller ej.
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Nån som vet om e34ans dämpare kan passa e28:an ??
/Peter
Per_j82: Du har fel där, längden på kolvstången ja, men längden på "ogängad bit under gängan" (16 el 41mm) har inget att göra med sänkningen, utan vilken typ av fjäderbenslager (övre fästet) man har.
Det du och Blizzet menar är en helt annan sak, ja: sänkta bilar ska ha en dämpare med kortare kolvstång, men som sagt det jag frågade om har inget med kolvstångens längd att göra..
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
På Mekonomens hemsida står: "41mm lång kolvstång under gäng" och "16mm lång kolvstång under gäng." Det är enligt vad jag förstår själva slaglängden på dämparen?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Äh, fel av mig... Du har rätt. Det är alltså längden mellan kolven och gängan som nämns! Attans, då kanske jag har satt fel dämpare på min bil. Jag köpte iaf 41mm dämparen! Undrar vilken det ska vara...
Just! Nä men då fick du rätt, för jag har bara hört de som har satt dit dämpare men sen har inte gängan räckt upp igenom lagringens "hylsa" där stora muttern ska på, då har de haft den "korta" fast de skulle ha den längre..

För du vet, 16mm e ju inte mycket till slaglängd... :-)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej, jag kom på att 16mm är inte speciellt mycket dämpning :-)
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Byter du dämpare, så är det bäst att byta gummilagringen också (brukar vara dålig). Då spelar det ingen roll vilken variant du tar, bara du tar den lagring som passar dämparen.. Nån förbättring måste dom ju ha gjort, så varför inte ta nya dämparna och nya gummilagringen? Fästet i karossen är samma.
bl
41
blizzet
525iA -94
Men vilken är den nya dämparen då? Jag beställde de med 20mm för ett par dagar sedan, och det kan ju vara helt fel då mao. Hur ska man veta vilka som är anpassade för sänkfjädrar isf?

Rallyfinnen: Tack för tipset, gummilagringen, menar du då fjäderbenslagret,(hela övre locket) på fjäderbenet? Vet nån var man kan köpa dessa till bättre pris än på BMW, de kostar 2010kr för 2st där, lite mycket på min gamla bil...

"Nya dämparna" är de som är till modell 90 och framåt, grövre stång vid gängan, tror det är M14

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Skillnaden ligger i som det tidigare sagts att längden på tappen under gängan är olika lång, har inget med slaglängden på dämparkolven att göra.

65mm tappen (anges som 41mm på Mekonomen!) har 16 mm diameter och M14 gänga!

45mm tappen (anges som 16mm på mekonomen!) har 14 mm diameter och M12 gänga!

Kan vara vilket som på dessa bilar, inte ens chasssienr är helt säkert på denna fråga!
Kolla på denna länk under FK väghållningssater: Länk
Kontakta Gerth, han har topplagringar till bra pris!

///Magnus
E21-racing: Stort tack! din info utredde alla frågetecken :-) Och tack för länken till Gerth, han hade ju humana priser på lagren!
Nån som testat Gerth's FK-sänksatser eller fjädrar, är de bra? Sänker de lagom eller? Är dämparna bra? Får man hela fjäderben, eller är det stötar + fjädrar?
Tänkte faktiskt beställa en FK sänksats av gert...Av det jag har läst så ska det ingå allt... Har dock ingen aning om Resultatet...

Men e d bra grejer så kan du ju inte va så fasligt dyrt!!

//Nelzzz
Nelson...

Man får väl det man betalar för (och förhoppningsvis lite mer! =))..!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kan säga att fram på en E34 så är det lösa insatsdämpare och då får man aldrig hela fjäderbenet med stötdämparen.

Det är alltså insatsdämpare för McPherson ben fram och bak är det dämpare med undre fjädertallrik som medföljer.
Glöm inte att kolla dom övre gummilagringarna bak när du byter dämparna bak, dom brukar bli dåliga och till slut släppa i vulkning och då får man oljud i fästet samt att dämparen inte arbetar som den ska, byt alltså lagringen vid dämparbyte!

FK- satserna är väl av medelmåttig kvalitet, det finns bättre (Bilstein/Weitec/Koni) men även sämre (Monroe/Gabriel/Biltema!)

Men priserna är bra och garanti finns ju på delarna!

///Magnus
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !!

Den korta om sänkt och den längre om ej sänkt. Uppge bara reg-nr då du köper så är det lugnt....

1ggn BMW, Alltid BMW !!

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.