|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Ser alla på forumet använda termen 60/40 tex! Betyder det att den är sänkt 60 fram och 40 bak? Hur mycket ska man behöva sänka för att få en jämn hyfsat lågt gående bil från helt orginal? Räcker 40mm runt eller ska jag ha 60 bak? MVH | |
|
När det står tex 60/40 så menas att man har en sänkning som ska sänka 60 mm fram och 40 mm bak. Det är inte alla gånger man får önskat resultat på höjden. På de tidiga E30 modellerna, fram till och med -87, så brukar man sänka 60/60 alltså 60 mm runt om. Detta för att hjulhuset bak är lite större än på de senare E30 modellerna, -88 och framåt. Sammanfattat kan man kanske säga att de tidiga E30 modellerna, bör sänkas lika fram och bak och att de senare modellerna kan sänkas lite mer fram än bak för att få ungefär lika mycket luft kvar i hjulhusen. Om man sänker 60 mm runt om på sen E30 av senare modell, kan det se lite "hängigt" ut i hjulhusen bak. /Anton |
|
|
Tack för ett mycket bra svar! Då jag har en 87a så sänker jag lika mycket på båda ställerna då. Hur mycket varierar priset på 40mm sänkfjäder och en 60mm? Jag har sett väldigt många sänksatser till e30 (begagnat) som sänker 40 mm men inte många 60mm. Så är det värt den skillnaden det blir i pris att köpa nya 60mm istället för väldigt billiga 40mm runt om?! Är begnagnat nåt att ha när det gäller sänkfjädring? MVH - förvirrad |
|
|
Är det bara fjädrar som ska bytas så är det nog att rekomendera att sänka absolut max 40 mm! Stötdämparna riskerar att slitas ut i förtid samt att "bottna" med krokig kolvstång som följd. Att sänka så mycket som 60 mm bak kan ställa till problem med markfrigången. Leta gärna efter bilder på E30 av samma modell som din egna och se hur dom är i höjd. Jag vill gärna rekomendera dig att tänka över ett stötdämparbyte, där stötdämparna är konstruerade för en kortare fjäder. /Anton |
|
|
Tack för ett utmäkt svar till! Det är inget mer än stötdämparna som ska bytas för att sänkningen ska va "stabil"...? Vad ligger priset på för ett par stötdämpare avsedda för sänkningsfjädrar då, och hur snabbt slits dämparna jag redan har om jag sänker bilen med bara fjädrar? Går det på några hundra mil eller är det vara nåt man bör veta liksom =) MVH |
|
|
Där finns en kille i trimmforumet som vill byta sin 60mm sänkning om det är intressant... Tråden heter nånting med lackning |
|
|
Slitaget kan visa sig efter några hundra mil om man har otur. Har man tur så håller dämparna väldigt länge, även vid tex bankörning. Jag vet en E30 som brukas flitigt på sveriges motorbanor med standard m-tech dämpare och Weitec fjädrar (60/40). Får du ett genomslag så kan det vara gjort på några sekunder att förstöra dämparen... För att sänkningen ska vara "stabil" så bör samtliga bussningar vara i gott skick. Kolla även så att fjäderbenslagringarna är i god kondition. Dämpare avsedda för kortare fjädrar köpes helst i "paket" med fjädrar som är avstämda för dämparna. Men jag vet att många använder fjädrar av känd tillverkare och kompletterar med gula Koni dämpare som är justerbara på retursidan. Med dessa saker monterade kan man få en riktigt bra väghållning för förhållandevis små pengar. Några länkar till företag som kan hjälpa dig om du ringer eller skickar ett mail. Länk Länk Länk Det finns massor av företag som kan hjälpa dig. Detta var bara några. /Anton |
|
| Funkar samma sänkningsfjädrar som det sitter på 320 och uppåt till 318? Hittar massa begangade fjädrar men alla sitter på 320 och uppåt som sagt!? | |
| Tack för all hjälp Anton!!!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.