AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
803

Valsning i Skåne?

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Monterade mina sommarfälgar i helgen, vilken lycka...sol, blå himmel och ett par 18" sulor...mmmm njöt av livet.

Men lyckan blev kort! Jag bytte nämligen dimension på mina bakdäck. De gamla sletna 225/40-18" fick åka av till förmån för ett par 255/35-18". Inga problem med att få däcken på bilen, såg grymt fett ut. Men när jag sen lastade in fyra kompisar i bilen för en provtur så att däcken inte skavde i så blev det hela mindre kul. Skrapade ganska mycket och jag blev lite besviken minst sagt. Hade ju kollat upp om denna dim. skulle gå in på en E36:a med flera här inne på forumet. och enl. dom flesta så skulle detta passa om bilen hade utvalsade bakskärmar samt rätt ET- mått etc. Tror dock inte alla som gav mig dessa fakta prioriterar att kunna köra med full bil. Själv i bilen och även med en passagerare så gick det hur bra som helst, men det duger inte tycker jag.

Enl. den förra ägaren så ska skärmkanterna vara utvalsade på min bil, vilket jag nu betvivlar.

Så min fråga är var i skåne ska man lämna in bilen för att få bakskärmarna utvalsade? Pris? Erfarenhet ang. detta uppskattas.

Tack på förhand

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kan inte däckia (tror jag dom heter) på berga fixa det?

/Pelle
Ji
2.380
Jimmyboy

Pelle: Tack för förslaget, ringde dom men dom visste ingen i skåne som utförde detta. Rekomenderade Bilmodehuset i Gbg.

Snackade med Jarls Bilservice här i Hbg och dom kunde utföra denna lilla operation. Ska dit på middagen och få det bedömt om det går att valsa mer. Har min bil där på service och "alla" reperationer som upstår och han visste vilken bil jag pratade om och sa att den redan va valsad lite. Hoppas bara att det går att valsa mer...

Inte kul annars.

Mvh Jimy

bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
jimmyboy jag har 265/40/17 sommardäck, vet inte om dom passar. får testa men ja skulle vilja valsa mina skärmar, vad kostade det hos jarls bilservice? blev det bra resultat ? mvh/henke
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Need for speed valsaade polarens för 600 riksdaler/sida

Mvh,
Christian
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jimmyboy: Vilka däck har du?

Om däcken endast tar i vid full last, så kanske du kan komme undan med ett annat däck. Toyo T1-S är en mycket "rond" typ.

Däck i en viss dimension kan variera +/- 10 mm i bredd. T.ex kan ett fabrikat ha uppgitt 255, men tilsvara 265 mm. En annan kan vara 255 och tilsvara 245 mm.
Ji
2.380
Jimmyboy

ChristianF: Tack för tipset, blev din kompis nöjd? Vet du hur mycket han valsade ut kanterna? Vad kör han med för däck?

bmw_henke: Jarls ville ha ca 1000kr per sida. Han sa att det va en hel del jobb med just min bil eftersom den redan är utvalsad innan. Tyckte ändå det lät lite dyrt, har ju hört att det brukar kosta runt 5-700kr/sida.

Morten M: Tack för tipset men att byta däck är inte aktuellt.

Ska höra med NFS. oxå nu då.

Tack för hjälpen killar...

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.