AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
889

krängningshämmare bak hade hoppat ur

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Hejsan

Jag bytte till sommardäck i eftermiddags och såg att krängningshämmaren bak på vänster sida hade "hoppat ur".

Det sitter en kort (1dm) länk som är skruvad i bärarmen och sedan är krängningshämmaren bara istucken i en gummibussning på denna. Det finns ingen säkring så att den inte skall kunna glida av och den hade glidit av. Efter diverse övningar som inbegrep stoora polygriptänger och en kofot som övertalning samt mycket smörjmedel fick jag prylarna på plats. På högra sidan var samma sak på väg att hända men krängninshämmaren satt fortfarande i till häften så det var enklare att trycka på den igen.

Jag tror inte att det har varit på detta sätt alltför länge men det har ju varit halt och jag har haft vinterdäck med högre profil så bilen har ju ändå inte kännts helt normal. Jag kan dock inte svära på att grejorna var på plats när jag bytte till vinterdäcken för några månader sedan.

Nu har jag i alla fall en till punkt som jag kommer att kolla med jämna mellanrum.

Någon mer som har råkat ut för detta? Jag rekommenderar i varje fall alla att kolla detta ibland.

Men vad härligt det var att pressa lite i några böjar med sommardäcken och fungerade krängningshämmare. Nu är det vår!!!

Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Om bussningarna i stabiliseringsstaget och fästet i länkarmen är hela ska den inte kunna glida av krängningshämmaren.

_______
//Niklas
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Detta är ett standardfel på din bil som skall vara åtgärdat av BMW. Det finns med på deras lista, såsom exempelvis bultarna till dubbelvanosen på 3,2:orna. Du skall inte använda fett när du trycker in krängaren igen, det var nämligen precis det som var felet från fabrik, utan terpentin eller vad det nu var (kommer inte ihåg faktiskt). Jag lovar dej att du inte är ensam om detta =)
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Tack för detta 328-Johan. Bilen har regelbundet servats i Solna så man kan ju tycka att dom skulle ha fixat det vid tillfälle.

Jahaja, då får jag väl kolla mina numera infettade gummibussningar regelbundet till det är dags att serva den nästa gång.

Hur åberopar man en sådan serviceåtgärd?

Jag gjorde en sökning på 3-serie forumet men hittade inte någon tråd som direkt berörde detta problem.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ja du Johan... Gå du in på BMW och säg som det är. Be dom kolla sin databas (servicebulletin) om dom inte har något på dom bakre krängarna på din bil så ska du se att det löser sig. Passa även på att fråga om det finns några andra kända grejjer på din bil i deras databas när dom ändå kollar. Det kostar inget att vara frågvis :)
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Har hänt på min bil oxå.
Hände när jag backade ner snett över en trottoarkant.

När BMW åtgärdar detta, gör dom något mer än torkar bort ev fett/olja och ersätter med annat medel eller byter dom ut något också?

/Hans
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Det hände samma sak på min för ett halvår sedan, jag bytte båda fästena på en verkstad för en tusing, och det har inte hänt sedan dess..

Det är ganska krångligt att få loss staget, måste demontera reservhjulsbalja mm. Man måste ta ned hela staget för att få fast fästena utan att använda fett.

/Henrik
Har hänt på min bil också. Dock innan jag blev ägare till den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.