AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.801

Använda Mätarhus (varvräknare) från 4cyl till 6cyl E36 ?

Do
17
Doohan99
325i Coupe´ -93
Hej!

Jag har haft problem med varvräknaren till min 325ic och köpte ett begagnat instrumentcombi som förmodligen suttit en 318 eller 316.
Allt fungerar MEN varvräknaren visar 50% mer än vad bilen varvar!
Går det att fixa detta på något sätt?
Skulle oxå gärna vilja ha mätarställningen från orginal combit?
Går det att flytta över på något sätt?

mvh
Magnus
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Vet att på instrumenten i e30 går att ställa om på något vänster.
Men till e36 har jag inte en aning. du får leta efter nått bakpå varvräcknaren.

Min bil: Länk
/Daniel
Do
17
Doohan99
325i Coupe´ -93
Tja,
Tack för tipset men......
Har letat men inte hittat något misstänkt.......

Någon som vet om det går och isåfal hur??

/Magnus
Vad var det för fel på originalmätaren?

Jag har en 316 och köpte ett begagnat mätarhus från nån 6-cyl så min varvräknare visa för lite, kanske vi skulle byta?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På E30 sitter det en vit liten box på höger nederkant på framsidan av instrumenthuset som syns då alla paneler framför är borttagna. Denna styr skillnaden mellan fyra och sex cylindrar. Hur det ser ut på E36 vet jag inte men det borde rimligtvis finnas något liknande någonstans.
Lycka till alla med felvisande varvräknare/bensinförbrukningsmätare!

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Do
17
Doohan99
325i Coupe´ -93
Jag har öppnat combit men hittar som sagt hittar inget som verkar går att ändra på E36 combit.

Någon som vet vad om det är själva varvräknaren som är annorlunda mellan 4 och 6 cyl eller om det är hela kretskortet som skiljer???

Eller går det att ändra?

Daniel:
Problem med den gamla varvräknaren är att nålen hoppar upp och ner 500 varv när bilen står still, så fort bilen är rörelse så fungera varvräknaren som den skall.

Går det inte att använda combit jag köpte så byter jag gärna combit med dig.

/Magnus

Do
17
Doohan99
325i Coupe´ -93
Do
17
Doohan99
325i Coupe´ -93
Ingen som vet??
Do
17
Doohan99
325i Coupe´ -93
Sista försöket......
Är verkligen ingen som kan ngt om detta?
TobbeBMW
På lastbilar (har byggt sådana) så sitter det en enhet som är kalibrerad för en speciell motorstorlek, ex: en V8 eller en 6:a sätter du en styrbox som är kalibrerad för en 6 cylindrig motor att läsa av varvtal från en 4 cylindrig (eller tvärtom) så kommerd et att ge helt fel värden. En 4 cylindrig bil har en annan utväxling än en 6 cylindrig.
orsaken till att du får ett värde som är 50% fel är för att styrboxen räknar varven på en 4:a medan du har en 6:a alltså en 4:a plus 50%
(Har kollrat bort mej själv här nu)
Men iaf, Det går INTE att ändra, utan du måste ha en styrbox som är kalibrerad för en 6:a.

Mätarställning KAN Bmw ändra åt dej, frågan är om dom GÖR det, var beredd att visa upp papper på miltal etc i så fall, vad det sedan kostar törs jag inte säga.
Do
17
Doohan99
325i Coupe´ -93
Det verkar inte som det inte går att justera, tycker dock att det är konstigt att BMW har två olika typer av instrumentcombin.

BMW är inte intresserade av att ändra mätarställningen,

Det känns tråkigt att inte behålla mätarställningen från orginal combit...

Någon som känner till någon firma i Göteborgs trakten som lagar instrument combin ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.