|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 318i -92, som är regelbunden servat på BMW-verkstäder, Bilen har knappt gått 13000mil. jag började att lägga märke till att ett visst tickande ljud har börjat låta. ett tick som tickar långsamt i början och hela tiden ökar, sen blir det tyst ett tag och sen börjar tickandet om igen. (denna intervall ökar ju snabbare man kör) Tog till och bytte olja samma som jag har använt hela tiden och som förra ägaren har kört med också. Blev ingen skillnad. Jag lämnade in bilen på BMW där de misstänkte att det var någon lyftare som har börjat jävlas. De rekomenderade att jag skulle hälla i ett speciell medel i oljan som ska lösa upp ev. belägningar och skräp som kan ha kommit i vägen, Hydralic transmisson cleaner tror jag det kallades. Jag körde min bil som vanligt men resultatet blev mycket sämre än vad det var i början. Nu tickar det konstant. Frågan är vad man ska göra... jag har läst måga inlägg men alla säger olika så jag blir lätt fundersam. ska jag byta olja igen? och vad är den bästa oljan för just min bil? är det någon olja som tar bort dessa tickningar helt? ska jag byta kamrem, vippare, lyftare, tryckbrickor? läste att kamremen kan slitas ner extra när sådant tick finns inblandad, stämmer det? någon som har eller har samma erfarenhet som jag av detta problem? Jag vill gjärna ha förslag på en del bra lösningar, trist att byta allting och slänga ut massor med pengar när det kanske bara är ett enkelt fel | |
|
Den motortypen som du har, brukar ha en förmåga att slita ut kamaxel och vippor. Om du lyfter på ventilkåpan ser du hur det ser ut. Om det finns synligt slitage eller om du känner slitspår i kamaxelloberna när du drar med nageln tvärs över dem, är kamaxeln slut. I såfall är det byte av kamaxel och vippor som gäller. Om du byter kamaxel, byt även oljeröret som sitter ovanför kamaxeln. Det brukar vara det som är igensatt med sämre oljeflöde som orsakar kamaxelslitaget. Oljeröret kostar kanske 200 kr hos BMW. (dumt att snåla in den lilla kostnaden när du byter...) Den bästa oljan är en bra syntetolja som inte har för lågt varmviskositetsvärde. Jag föreslår en syntetolja med följande klassning: SAE 5W40 API SJ eller SL ACEA A3 Är oljan BMW-longlifegodkänd är det en bonus, men inget krav till din motor. Byt alltid oljefilter när du byter olja. Köp helst BMW-originalfilter då vet du att du får rätt specifikation på filtret och de är dessutom inte dyrare än t ex Mekonomen! Ofta är det för dålig olja och/eller för långa serviceintervall som gör att oljeröret slaggar igen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Frågan är om det är hydraliskalyftare eller vippor på din bil?? På svaret ovan så verkar det som det sitter vippor. | |
|
På M40-motorn är det vippor, men de har en liten hydraulisk lyftstång under ena sidan av vippan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min 318 hade också rullat 13.000mil och den tickade konstant. Bara byta kam o lyftare, nu spinner den som en katt igen.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.