AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.313

Stenskott efter polering?

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Hej

Jag har polerat min bil under helgen med maskin, var nöjd med både maskinen(Bruksbo) bilen blev blank o dem flesta repor försvann men blev missnöjd med en grej nämligen att efter när allt var klart så tyckte jag att jag såg mer stenskott(väldigt små prickar) på motorhuven än innan poleringen. Vad kan detta bero på? Är det normalt att det blir så efter en maskinpolering?

Tacksam för svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle misstänka att du helt enkelt ser vaxrester som satt sig i alla små fördjupningar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visst. Det e vax som lägger sig i alla små skavanker. Men det lär försvinna när du tvättat bilen några gånger.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dessutom kan man använda ett vax som inte lämnar så mycket vita vaxrester.
Vissa vaxer är hemska på den punkten och andra lämnar nästan inga synliga rester alls.

Vilket vax har du använt?

Mvh

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
ok, men vaxrester borde väl gå bort när man drar hårt med polerduken efter vaxandet? eller sitter dem verkligen så hårt? kände även lite med nageln det verkade inte som det va nåra vaxrester...men jag får väl tvätta o se.
Du kommer aldrig ner i groparna med en trasa..

Varför åka sakta när man kan åka fort!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är inte att resterna sitter speciellt hårt, utan att de sitter nere i fördjupningarna som stenskotten har orsakat.
Dvs. du har svårt att komma åt vaxresterna när du gnuggar med en polertrasa eller liknande eftersom den endast kommer åt på ytan av lacken.

Prova med ett tops eller en tandpetare. Då kommer du ner i "hålet" och kan gnugga bort resterna.

Mvh

bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
ok då återstår bara o tvätta bilen.

Johan B: Jag använde Sonax proffs cleaner, sedan Sonax extreme vax

tack för alla svar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova med sonax flytande hårdvax eller liknande, det brukar krita minimalt.

Mvh

Det kan inte vara att du fått stenskott fast lacken inte släppte vid tillfället utan att lacken släppte då du polerade?
Har hört att det kan hända.

Ny bild 28 mars-
Länk
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Soki: det var det jag trodde först eftersom det verkligen såg ut och kändes som stenskott när man drog med nageln, ville inte bort men efter en tvätt med högtryck så försvann allt vilket kändes skönt:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.