AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.567

Mer ryt i M5 e34

Sida 1 av 2
Jag funderar på att byta ut kattarna mot ersättningsrör, är det någon som har gjort det på sin M5 e34 och vill dela med sig av sina erfarenheter? Blir det någon effekt vinst? Hur blir motorljudet?

Har också hört att orginal slutburken har jättedåligtflöde, ska man ta bort den också och ersätta med 3" rör eller blir ljudet för högt då???
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Min uppfattning är att originalsystemet är väl avstämt mot motorn. Någon effektvinst tror jag inte du kan räkna med om du byter bakre delen, däremot går det nog att spara några kilo på vikten.

Race kat med annat system och en mappning kanske kan ge några hk till. Personligen tror jag att det kostar mer än det smakar.
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
PÅ min gamla hade jag en supersprint slutljuddämpare å det vart ett mysigt mulleroch ett gött ryt

Har du råd att inte åka Bmw??
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
M femman:
Sök så hittar du ett reportage från en engelsk tidning där de bromsar flera M5'or som är chippade och bytta avgassystem. De som had högst effekt var de som var orginal. Inte helt oväntat...

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Hakar på tråden lite....
Är det någon som provat ta bort sista ljuddämparn på sin M5a?
på 750 ska de visst bli riktigt bra, inte för högt vid normal gång men ett riktigt vrålande vid belastning.

///
Nicke

Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768
Jag har tagit bort sista ljuddämparen på min men om det ger någon efektökning är jag osäker på. Den går inte sämre iaf.
Ljudet? = Gött som fan :)
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Raggarn - Ja någon effektökning räknar ja väl knappast med, var mest ljudet jag tänkte på. Hur högt låter det? Störande i kupén?

///
Nicke

Nike_Boy Ja det beror ju helt på vad man anser vara störande.
Tex att åka jänkare med raka rör tycker inte jag är störande
men det är ja det!! Så mycket låter det inte. Klart det hörs i kupén men det tycker jag det ska göra. Många har påpekat att det låter bra iaf.

Kanske skulle ta en sväng ut med videokameran och dokumentera det hela...

Mvh Andreas
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Raggarn - En sväng med videokameran tycker jag låter som en riktigt bra idé =) Huvudsaken att det låter bra och inte bara som man har dåligt avgassystem...

Dragit raka rör istället för burken?

///
Nicke

Va
24
Vall Enberg
M5 individual -93
En kompis till mig kör sin M5 utan slutdämparen och honom hör man även om han är i grann kommunen och kör. Blir lätt trött i huvet vid långfärd.

Valle
Man kanske ska köpa en sportigare slutburk istället, man måste ju orka köra långt också. Är det någon som har något tips?
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Supersprint eller Eisenmann (om jag minns rätt finns det en
Kat-ersättare från Supersprint också men sen kan den ju inte
vara laglig för gatubruk) -
Supersprint har visst ett något vassare ljud än original är mycket (?) lättare i vikt och kostar något (?) mindre -
jag byter slutdämparen till -Supersprint- när det är dags !
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Hmmmmm.....jag har en kompis som beställde ersättningsrör med en kille (i titan)och när han hade fått dit dom så märkte man att bilen lät fränare, mera m3 e36 än m5 men den var lite slöare på lågvarv upp till mellan men efter det så blev bilen betydligt rappare och den klockades för bättre tider på 402 m i alla fall. Nu hade ju han sportfilter+chip å lite annat gjort på den i toppen men alla de grejorna var ju gjort innan hade satte dit rören.
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Glömde att tillägga att de rören vägde en bråkdel av vad kattarna vägde....
Vad kostar slutburken från supersprint??
Kolla
Länk
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
8000 spänn känns lite saftigt, blir nog att prova ta bort sista burken. Går väl att bara svetsa tillbaks om man tar bort den fint?

///
Nicke

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag har Raggarns avgasljud dokumenterat på film, jag gillar verkligen ljudet, men det känns som en sådan bil egentligen är värd ett riktigt sportavgassystem.
Kat-ersättare är också ett alternativ för den som vill ha råare sound, då vrålar bilen precis lagomt i kombination med fabrikssystemet. Stinker dock illa om den..

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
HD91 - Du kan inte lägga ut filmen för allmän beskådning?

///
Nicke

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Nike_Boy - Har tyvärr ingen hemsida att lägga ut på ännu, men jag ska koppla in bredband till veckan, då kan jag nog skicka till din e-post om du kan ta emot lite större filer.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Hur stor är den? Jag kan nog ordna utrymme att lägga den på.

///
Nicke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.