AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
887

M-coupé - långmilare?

Hej!
Har fått bra råd från er tidigare och tänkte försöka igen.
Att köpa M-coupe idag är svårt - de är så få!

Jag önskar en svart med svart läder, har hittat en sådan, som ligger på powerbörsen. Den har gått 6700 mil. Rätt färg (kanske inte stripes, men ändå).

Å andra sidan, har hittat en svart med rött/svart delläder som gått 2600 mil. Den är såklart lite dyrare, men har inte riktigt samma "appeal" pga interiören.

Alltså, om man tar den som gått 6700 mil och M-testar den, dom godkänner bilen (säkert en del mindre anmärkningar) - kan man känna sig säker med det då? Har någon erfarenhet kring långmilare?
Och priset: 235000 sek för den som gått 6700mil? Är det rimligt?

Mvh,
Manfred
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
6700 mil är inte så mycket att man kan kalla den långmilare tycker jag. Milen i sig ser jag inte som något problem alls. Låt inte färgen på interiören avgöra framför skicket. Ta den som ser finast och mest prisvärd ut. 2600 mil är inte mycket och då ska den kännas ny. Hur mycket kostar den?

/Andreas
_____
Länk
Hej Andreas,
2600milaren kostar 269000 sek. Interiören i den är fräsch, lite nötningar på förarstolen (den där "kudden" i skålningen som tar emot när man stiger i och ur bilen). Annars som ny.
Skicket interiört på 6700milaren är enligt säljaren topp. Jag har endast två interiörbilder, och dom ser "nybilsaktiga" ut.
Återigen undrar jag om M-testet. Är det ett tillförlitligt test, dvs kan man få en uppfattning om hur "sönderkörd" bilen är, och hur dyr den kommer vara att äga (reparera)?
Mvh
Manfred
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Den största risken att åka dit på en skruvad mätare ligger i att Interiörerna på en BMW har så hög kvalitet, så det är svårt att på den vägen avgöra om bilen verkligen gått så lite som det sägs.
Dvs 6700 mil så borde bilen se ut som ny. Kikade in i en 12000 mils M Coupe häromdagen och förrutom ovan nämda "kudde" så såg bilen knappt använd ut......

/B
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Obs ovanstående inlägg handlade enbart om interiör kvalitet och inget annat.
Ett M-test skall vara tillförlitligt, har inte hört motsatsen ngn gång. Annars kan man ju lämna in kärran hos BMW och låta dem kika på bilen lite.
6700 mil är väl knappast långmilare!!! Skulle inte tro att det blir några som helst anmärkningar.

/B
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det är väl lite beroende på hur ofta man hoppar in och ut ur bilen, men det bör inte vara speciellt nött vid 2600 mil.
Köp den som känns bäst.
Den svarta, är det den silverstripade och med tonade baklyktor? Jag hade personligen valt en originalbil framför den, men det är jag det. Imolarött/svart skinn är ju kalasfint :)
Kolla mitt frilansgalleri, har samma färg själv.

Om det finns en mek som är duktig på BMW och som du har stort förtroende för och som har möjlighet att gå igenom bilen så är det nog bättre än ett M-Test när det gäller en så unik och udda bil som M Coupé. Men ett M-Test kan ju betala sig om du handlar från en firma. Alltid brukar det dyka upp någonting som du kan få på garanti/prut. Men hur motor/drivlina på en M-bil ska låta/kännas tror jag inte att Motormännens tekniker har lika stor koll på. Det är ju där det kan bli kostsamt.
Jag har gjort M-Test i Jönköping och Malmö. I Malmö var killen som kollade bilen superseriös och grundlig. Missade ingenting. I Jönköping däremot var det jag som hjälpte besiktningsmannen att hitta de flesta bristerna i protokollet...
Om du känner en mek som du har stort förtroende för att kan låta honom gå igenom bilen istället så

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ojdå, den sista meningen kan du bortse från....den skulle inte vara där!

/Andreas
_____
Länk
Återigen tack för svar!
Det verkar alltså som om det handlar om flyt hurvida M-testet blir väl genomfört - det är inte bra. Käner någon till Motormännen i Sundsvall eller Gävle?
Bilen finns i Ljusdal - känner någon till om det finns någon BMW M-coupe kunnig service i närheten? Räcker det med en vanlig BMW-aukt. verkstad?
/Manfred

PS Svart/röd interiör har definitivt sin charm, men jag vill gärna titta på den svarta också.
Om man tar bort stripen på bilen så är den riktigt fin.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag fick leta som **** innan jag hittade en bil med helsvart inredning. Men jag hade inget val, tjejen vägrade att acceptera bicolor inredning............

;-)

/B
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Manfred:
Nja, jag tror (hoppas) nog att Jkpg var ett undantag. Har inte hört talas om någon med samma erfarenheter förut. Nog är det klart vettigt att göra ett M-Test. I 8 fall av 10 är det nog väl investerade pengar. Om man inte är så bekant med bilen så kan det vara rätt intressant att själv få vara med och syna bilen i sömmarna med diverse lyftar, rätt verktyg etc till hjälp. Så det är bra att vara med, lämna inte bara in bilen för att komma tillbaka 3 timmar senare och hämta protokollet!
Som sagt, kolla på båda! Lycka till! :)

Beppo:
Vet precis hur det kan vara, det är ju f-n att damerna ska vara så petiga! ;)

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Manfred: Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av M-test. Min M Roadster som hade gått 3300 mil lät BMW i Lund testa hos M, jag fick byta slutväxel inom en månad, märkte inte av det felet innan jag använde bilen hårt. Fick tyvärr stå för 22000kr i rep själv.. M-testet sa att hela drivlinan var i bästa skick.... Liksom allt annat...

Skall man lita på ett test bör man nog vara med själv... tyvärr

/Caspar
det finns en M coupe svart med rött läder hos G-ssons bil på slottsvägen i Solna, hann inte titta på den än men utvändigt ( genom fönstret ser den mycket finn ut. det sitter kromade gälar på den.
Hej!
Ja... man undrar om man vågar köpa en M coupe. Slutväxeln.... hmm... var sitter den? Och hur vet man om den är slut *skämt*

Jag måste erkänna att bistå Motormännen med info och goda råd under själva undersökningen verkar vara svårt.

Hälsningar
Manfred
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Manfred:
Om möjligt, så stäm träff med någon här på forumet som äger en fräsch M Coupé och titta, känn, lyssna och lukta på den för att få en uppfattning om hur en perfekt M Coupé ska vara.

/Andreas
_____
Länk
manfred:
min M coupe har nu gatt cirka 8000 mil, men ar (om jag nui far skryta lite) i det narmaste i nyskick. Interioren ar mycket frasch, luktar nytt skinn fortfarande och lacken utan repor eller liknande. Ska ju tyvarr inte salja ar det tankt, men du far garna ta en titt pa bilen nar det passar. Kommer vara hemma i Gbg och lufta den i borjan av maj tankte jag sa vid intresse ar det bara att skriva nagra rader..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
manfred ja har hittat 2 z3 coupe stolar till dig i svar, ring å kolla med denna kille:

Z3 M-Roadster sportstolar.
2st M-Roadster stolar med el och värme.
Helt svart skinn i mycket fint skick.
8000:-/paret

Jimmy
073-965 24 12
går kanske att pruta ner lite.. lycka till med ditt köp nu..

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Personligen så tror jag ett M-test avslöjar en del dolda fel och brister som man kanske inte själv skulle se, kan mycket väl vara värt pengarna. Tror även det ingår en någonform av försäkring då man gör ett M-test.

Bästa rådet jag kan ge dig är ändå att besöka bilen och provköra den. Jag provkörde nästan sveriges samtliga M coupeer innan jag köpte en som kändes rätt. Det blev en svart med svart/grå skinklädsel. Pesonligen skulle jag viljat haft en Imolaröd men den blev stulen framför näsan på mig. En erfarenhet jag fått av dessa M coupeer är att de alla är individer, de låter (motorljud) alla lite olika har alla lite olika ljud (knirrar) för sig. Utrustningen kan ju även den skilja sig, dock skulle jag inte betala extra för HK-stereon, visst duger den om man inte vill poppa så hårt, men annars skulle jag köpa en utan och uppgradera med riktiga grejor. (Har dock själv HK-anläggningen).

Sen kan det ju alltid vara bra att visa upp bilen för en BMW mek. om man känner en, de vet väl kanske vad som går och inte går sönder/slit på bilarna. Personligen har jag inte behövt byta något på min bil än (ta i trä!), men så ska den snart in på insp 2.

Lycka till med dit köp, roligare bil får du leta efter.

/Richard/Z3MPOWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.