|
|
|
|---|---|
|
Har en 328 E36 som behövs byta koppling på, jag har ingen lust att lägga in den på verkstad då det är svindyrt. Och därför undrar jag ifall någon av er som e kunnig kan hjälpa mig byta så får ni en summa pengar enligt överrenskommelse. Eller också ifall ni känner någon verkstad som kan hjälpa mig billigt. Tack på förhand | |
|
Kopplingen kostar på mekonomen 1704:- och består av lamell tryckplatta och urtrampningslager. Vill du ha en starkare koppling går det att ordna. Jag rekomenderar att byta packboxen bak på veven samtidigt. Annars så kan man köpa original men det är samma tillverkare ( sachs eller LUK ). MM |
|
|
Glömde svara på din fråga. : ) Om du är intresserad kan du maila mig. MM |
|
|
Samma sak för mig, ska också byta lameller å sånt. Så du får gärna ge lite tips här. =) ~ Over and out ~ |
|
|
Det är inte så farligt. Lossa kardan och spakställ, ev. får du lossa avgassystemet också. Släpp sedan ner lådan i bakkant, använd ett par långa förlängare så du kommer åt med spärrskaft bakom lådan ända fram till motorn. Lossa slavcylindern och dra lådan bakåt tills den lossnar. Byt koppling och montera i bakvänd ordning. _______ //Niklas |
|
|
Fråga... Orkar man lyfta ner låtan för hand eller finns det risk för "mosad hand å fot" syndromet? ~ Over and out ~ |
|
|
Beror väl på hur mycket skrot du har lyft på gymmet :-) Lådan väger kring 30kg, har tagit ner den själv ett flertal gånger utan krossade lemmar. _______ //Niklas |
|
|
Det stämmer som Koni säger att det går att göra alla arbeten hemma fast det underlättar att ha en fordonslyft samt en växellådslyft samt muttermaskin och ca 1m förlängare. Sen är det stl 10, 12 och 14 på torxen. 13mm M8 på slavcylindern. Endel lameller går att centrera med fingrarna men om man har en utgående axel liggandes är det ofta tidsbesparande, och det har man ju. : ) MM |
|
|
Låter ju bra det här.. 30 Kg är ju inget, å fordonslyft får jag tag i å alla special- och centreringsverktyg... Nån skillnad på låda mellan 4- och 6cylindrig? Alltså, storlek och vikt??? Tack för snabba och bra svar... ~ Over and out ~ |
|
|
Har lamellen aldrig blivit bytt tidigare så har du problem. Det sitter två skruvar på var sin sida om växellådan som sitter som fan. Dom har lagit i något lim på gängerna så du får värma eller något för att få loss dom. Jag vet om att vi drog så hård att fästet på motorblocket gick sönder när vi skulle skruva bort växellådan. Tänk på det. Förutom det så är det inga kånsigheter. |
|
|
En viktig sak som skall iaktagas är smörjning av utgående axel på växellåda. Det skall vara sachs egen lamellfett för att få någon ersättning på defekt lamell. Jag använde kopparfett i mycket knapp mängd på en saab 9-3 och fick ej någon ersättning på grund utav detta när lamellen slirade på en kundbil. Fettet kostar 100kr på mekonomen och kan användas till annat också. Nya bilar idag smörjs ej vilket får till följd att lamellen kärvar på splinesen och ger i bästa fall upphov till skakningar i kraftöverföringen i sämsta fall sprängs sprängkåpan. Jag har dock aldrig varit med om det på en BMW. MM |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.