AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
11.073

byte av bromsvätska

Hej!

Är det någon här som vet hur många liter bromsvätska som behövs vid byte? Gäller en M coupe. Tack!

1 liter ska det vara (källa: Länk )

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
räcker det med att köpa en liter eller måste man köpa två?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom systemet rymmer en liter, är det bra att köpa lite mer.
Det är bättre att vara på den säkra sidan när man byter vätskan så det inte blir kvar gammal bromsvätska ute vid bromsoken.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Troligen går det inte en hel liter till en M coupe, I min M3 e36 så går det endast åt lite mer än halv litern. Har svårt att tro att det skiljer sig nämnvärt då bilarnas bromssytem är lika.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, enligt BMW:s angivelser rymms det en liter i bromsvätskesystemet...

Mvh

undrar bara vilken bromsväska satsar ni på? jag ska byta mina bromsslangar på torsdag och undrar vilken bromsvätska är bäst när dert gäller "inspirerad körning" samt lite bana, men mest stadskörning?
eF
900
eFx
520d Touring -09
Bromsvätska är väl bara mer eller mindre värmetålig? Eller finns det andra faktorer?

/eFx
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är främst två värden som brukar vara intressanta när det gäller bromsvätska.
1. Torrkokpunkt, dvs vid vilken temperatur vätskan kokar när den är "ren".
2. Våtkokpunkt, dvs vid vilken temperatur vätskan kokar när den är vattenbemängd.

Sedan skiljer det lite mellan olika vätskors förmåga/egenskaper när det gäller att binda vatten.

Racingvätskorna bör man byta en gång om året.
Ate, har en del bra bromsvätskor (säljs bland annat genom Autoexperten), likaså Castrol.

Mvh

jag köpte Castrol SRF, ska tydligen ha de bästa värdena. Kostar dock ca 520kr/L!

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Länk

bra sammanställning över olika vätskor. Jag kör ATE Super Blue Racing i 993an, den har fortfarande inte svikit mig. Castrol SRF är bäst, men kostar definitivt därefter!

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
vilket är BMW standard vätska då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW anger DOT4 som rekommenderad bromsvätska.

Mvh

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej och god fortsättning till er alla,

Var i garaget idag och smörjde in sätena och passade på att starta motorn och såg då att den lilla klocksymbolen i serviceintervallindikeringen tittade fram vilket innebär att det är dags att byta bromsvätska.

Nu kan det mycket väl vara så att symbolen dök upp tidigare i höstas då jag mekade med bilen och kopplade loss batteriet. Vilket enligt instruktionsboken kan rubba indikeringen. Så hur vet jag om det är dags för byte eller inte? Bilen har rullat 54600km och jag har 3 gröna "fält" kvar till inspektion 2.

Om jag ska byta så vore jag tacksam om någon kunde beskriva hur man ska gå tillväga. Jag förmodar att man ska suga upp vätskan ur behållaren för att sedan fylla på med nytt, men det skulle kännas bra om något kunde förklara lite mer utförligt.

Tex hur får man upp bromsvätskan ut ledningarna eller är det försumbart?

Tacksam för lite hjälp

Mvh/Rolle
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Hej Rolle
Ang. intervallet så är det vart annat år, de flesta bilmärken har det så.
Själva vitsen med att byta bromsvätska är ALL vätska skall bytas, även i rör och slangar.
Anledningen är att bromsvätska drar till sig vatten som sedan kan börja koka om du gör en hård inbromsning med följd att pedalen bottnar och då har du ingen bromsförmåga kvar.
För att byta bromsvätska trycksätter man oljebehållaren och trycker ut oljan genom luftningsnipplarna vid bromsoken, eller tvärtom man kan även suga oljan genom hela systemet från luftningsnipplarna.

Detta kan vara en besvärlig process om man inte har utrustning eller kunnande.
Det finns ju även en säkerhetsaspekt att tänka på.

BMW-verkstaden tar runt 600:- för detta jobb. Klart prisvärt.

/Anderz3
Zätan:
Länk
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Tack för svaret Anderz,

Det är lika bra att glida in till BMW på vårkanten så det blir fixat. Tänkte att det kunde vänta till Inspektion 2 men med tanke att jag inte gör mer än 500 mil per år så kan det dröja 2 år till innan det blir dags.

Mvh/Rolle
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Rolle
rent teoretiskt kanske du kunde köra till nästa service, då jag av erfarenhet av min bruksbil inte är så här noga med bytet av bromsvätska.

Men trots min erfarenhet och kunnande så lät jag BMW byta vätskan på min bil, det är inte värt att chansa och allt vad Anderz3 säger är ett helt rätt och kunnigt svar, och vätskan kostar pengar även om man gör jobbet själv så låt BMW byta i tid det är alldeles för billigt för att låta bli och du får en fin bonuseffekt som inte kostar något extra nämligen BMW-stämpeln i boken, nu är vi inne på det vi resonerat om i andra trådar.

Men faktum är att här är ett alldeles utmärkt tillfälle att fylla på med stämpel för att en gång i tiden bevisa att bilen skötts på ett förstklassigt sätt
mvh Uffe/bildock
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej bildock,

Som du och Anderz3 säger så är det inget att ens fundera på. Känns att 600-700 kr är värt att titta in på bmw då endast oljan kostar 200kr.
Ser också att det var snart 2 år sen bromsvätskan byttes sist (1000 mil sedan)

Tack för hjälpen

Mvh/Rolle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.