|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vid 20 000 mil bytte jag skivor, bromsbelägg runtom. Efter ett par månader började ratten skaka vid bromsning, på typiskt ''skivorna skeva''-maner. Bytte skivorna fram till nya igen. De utbytta var blåanlöpta?? Detta trots försiktig körning. Nu har jag samma problem igen!! Ratten skakar vid inbromsning. När man bromsar kraftigt försvinner rattskakningarna nästan. Hjulen är perfekt balanserade. Pärlan har de större bromsoken och skivorna. Någon som har nåt tips om vad som är fel? | |
|
Det kan nån bromsok ligga på?Fenomenet utan tvekan är : dina bromsskiver slår,varken du gillar eller ej.Kolla om du kan svarva upp dem.Var köpte du dem? MVH.MICKI Länk |
|
|
Onekligen låter det som om dina bromsar kärvar någonstans! Då överhettar bromsarna eftersom de ligger på nästan hela tiden. Spelar nog ingen roll vilka skivor eller belägg du köper i såfall! Blåanlöpta skall inte skivorna bli ens vid bankörning om de funkar som de skall. Kolla att det inte är så att belägg eller kolvarna kärvar. Då måste de rengöras noga. Eventuellt kanske du behöver renovera oken!? Kolla att gummidamasken är hel vid kolven och lyft gärna på damasken och kolla skicket på kolvet. Är det rost på den under damasken, är det läge för en renovering. Bussningar och stag kan också vara dags att kolla upp. Är det glapp i bussningarna i framvagnen, vibrerar det vid minsta lilla obalans eller minsta skevhet i skivorna. Med friska bussningar märks inte mindre vibrationer (som nästan alltid finns). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag skulle kolla upp de yttre styrlederna. Kan nästan garantera att någon av dem är är på upphällningen. Försök också att få tag på en indikatorklocka med magnetfot, så du kan mäta bromsskivorna på plats. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
Svärd |
Min erfarenhet är att när jag bytte en länkarm fram så började jag känna vibrationer när jag bromsar. Bara från 90-70 ungefär och trampar man till lite hårdare så slutar det. Oken kärvar inte heller. Har tom ett nytt fram. Ska mäta upp skivorna när jag byter hjul snart.... ///Martin |
|
Jag har snarlika problem och är tämligen övertygad att precis som PJ säger så är det de (yttre?) styrlederna som glappar. Skall byta dem vid nästa service. Har nya däck, nyrenoverade fälgar, friska bromsar (fast skall byta glidpinnehylsorna till 750n's med tefloninlägg), tämligen nya länkarmar, casterstag och pendelstag plus helfräsch bakvagn så det kan inte vara så mycket annat kvar. Alla styrleder är original och har nu gått ca 18,000 mil. Mvh Björn Länk |
|
|
Micki: Skivorna och beläggen köpta hos BMW. De nya skivorna som sitter på nu har ingen antydan till blåanlöpning. Jag tippar det kan vara som balmgren och PJ skriver. Kollar detta och återkommer med facit. Tackar för alla tips!! Härligt att se alla svar. Sköt om er på vägarna. |
|
|
Taskiga bussningar i casterstagen kan framkalla sånna skakningar också. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Min erfarenhet är att de tunga 7orna äter skivor. Har haft vibrerande bromsar på alla e32or jag har ägt. Tror även att styrsnäckan har ett fingar med i spelet, när det får ett litet glapp så krävs det väldigt små skevheter i skivan för att ratten skall börja vobbla. BMW CS #5139 |
|
|
Blir skivorna blåanlöpta så är det faktumet att bromsoken kärvar, återgången i kolven är inte vad den ska vara, och när bromsarna ligger på en anningen (behövs inte mycket!) så ökar temperaturen dramatiskt och även om skivan slår sig minnemalt så skapar den kärvande kolven en kraftöverföring av vibrationen direkt ut från skivan till styrningen och skakningar är ett faktum, det är mycket viktigt att kolvarna löper lätt i bromsoken för att det ska fungera. Andra saker som direkt påverkar vibrationer i framvagn är casterstagen i framvagn och dess bussningar, styrleder kan ge sin del dock mindre, icke centrerade fälgar är en annan stor bov mot vibrationer. Men kolla bromsoken först o främst ///Magnus |
|
|
Du har automat va? Det typfelet de flesta som kör med automatare gör är att de låter växelväljaren stå i "D" och har foten på bromspedalen vid stopp, detta leder till att skivorna inte avleder värmen lika bra där klossarna ligger an.. =krokiga skivor... Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. Länk |
|
|
Vad är blåanlöpta grabbar? mvh Kristian |
|
| Krille_hlm: Det gör man väl med manuell också.. om inte bilen ska rulla? Inte ska man ju behöva lägga i parken vid varenda rödljus... Efter synnerligen hård körning kan jag tänka mig att det är bra att släppa på bromsen efter stopp, men inte vid normal körning. | |
| Enligt mina erfarenheter är det mkt sällan man ser att dom är blåanlöpta.. Har haft samma problem, men skivan har sett finfin ut. | |
|
Krille_hlm: Hur ska man annars hålla bilen still vid rödljusen? Slira på kopplingen (manuell) om det är uppförsbacke...? Eller dra handbromsen? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Skivorna som sitter på nu är ej blåanlöpta. Obalansen vid bromsning kan variera. Mysko,eller hur? Jag kör ett tag till för att se ifall det ändrar sig. annars kollar jag stag och bussningar. /Lasse |
|
|
Det är bara fakta.. hur ni sedan själv väljer att lösa problemet med att stå stilla vid rödljus i backe är en annan sak :) Jag brukar lägga i P på 740:n, på audin drar jag handbromsen.. Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. Länk |
|
|
Det är bara fakta.. hur ni sedan själv väljer att lösa problemet med att stå stilla vid rödljus i backe är en annan sak :) Jag brukar lägga i P på 740:n, på audin drar jag handbromsen.. Sedan jag började göra så, så har jag inte haft några problem med slagna skivor, och jag bromsar dem ofta röda.. Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. Länk |
|
|
Lånar denna tråd lite. Bytte mina krokiga skivor fram (brembo) i fredags och körde ca 80 mil i helgen. Efter ca 70 mil känner jag en mindre tendens till vibration i ratten vid inbromsning. Döm av min förvåning när de nya skivorna är blåanlöpta!! Har försökt att bromsa så lätt som möjligt eftersom de är nya men jag har å andra sidan kört ganska fort men det skall de väl hålla för? Oken är som nya kolvarna går att trycka tillbaka mycket lätt så det är inget fel där. Får en uppsättning nya i morgon igen och skall prova har jag bara haft otur??? BMW CS #5139 |
|
|
Hoppar in lite jag oxå ,har inga prob alls efter bytet för ca 6mån sen, skivorna ser ut som nya o bettet är i värdsklass.Dom gamla som var orginal hängde med 17000mil men då va dom under minimått fram. Märket är på dom nya Zimmerman. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Jag hade fel, på min var det inte yttre styrlederna som jag trodde och skrev tidigare utan helt enkelt glapp i styrsnäckan. Hade den på verkstad i förra veckan för bland annat detta och de justerade upp den. Inga vibrationer i ratten längre. :) Mvh Björn Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.