AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
996

bakluckan i baklås e39

Hjälp !
Nu har bakluckan på min e39 sedan låst sig utan att det går att öppna med nyckel eller fjärr.
har bara skidlucka och ingen fällbart baksäte, hur kommer jag åt att återmontera/byta den fjäder som gått av (har hänt tidigare, men luckan har då låst sig i öppet läge) i låset och gjort att låsclipsen får ingen retur ?
kan man överhuvudtaget att fixa detta utan att borra och demolera, måste det in till BMW verkstad ?

Är ganska desperat i nuläget, kommer inte åt vinterdäcken i skuffen !

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
På touringmodellerna finns en "emergency release" men tyvärr inte på sedanmodellerna.
Förhoppningsvis så har någon annan tips om hur du skall lösa problemet.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
jag fick upp luckan en gång genom att banga till vid låskistan, då gick den upp MEN ...så jag höll på sen...

efter mycket otur och otänksamhet så stängde jag luckan utan att ha monterat dragstången mellan låskistan och nyckelhålet !

Nu blir det väl att borra, men var någonstans för att få tag i dragstången eller dra i/trycka i låskistan ?

Eller kommer man åt om man tar loss gummibälgen som sitter ovanför låskistan och försöker lirka mot låskistan den vägen ?

Det här går kanske inte lösa alls !

Puh... blir svårt att sova i natt !

Ingen som vet, hur göra utan att byta hela luckan ?

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Satt du tillbaka bakstycket på luckan ?? förlängd arm från skisacken ??
kommer inte ihåg vad man kommer åt om man tar bort gummiläppen ovanför nummerskylten, detta låter inte kul alls.

///MVH Hasso
Länk
luckan är utan bakstycke panel, men innanför i skuffen finns 2 st vinterdäck utanpå varandra och jag antar att även om de skulle få plats bredvid så kommer jag inte se tillräckligt för att använda "förlängda armen"
Finns det inga löstagbara plåtstycken i baksäteskonstruktionen ?
Hasso, om du har repair manual, kan du se om det är ihåligt mellan "gummibälgen" och fram till låskistan, för att ev. lirka låset den vägen ?

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Var det inte däcken du skulle plocka bort :))
Ok lätt att vara efterklok .
Vet inte om det syns nått sådant i manualen.
kolla på "hammars"Länk
finns ev några bilder där på handtaget och hur det ser ut.
under GDS avdelningen elektronik

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.