AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
558

M5 instrument i 540

ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Jag har märkt redan med strypt bil att originalhastighetsmätaren i min 540 -93 knappt räcker till med bara 260 km/h som max. Därför är jag intresserad av om hastighetsmätaren från en M5:a och undrar om någon vet om den behöver kalibreras om p.g.a. skillnader i bakaxelutväxling? Jag har inte hittat några uppgifter om vad jag har i utväxling, men kanske någon annan med samma bil vet? Är det någon M5 ägare som kan skicka in vad det är för utväxling i sin bil så är det naturligtvis också välkommet!
Tack på förhand!

RAWLAW
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Tänk på att din bil har V8 och M5an R6. Kommer nog inte att funka.
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Jodå, jag vet. Jag har dock svårt att tänka mig att det ska påverka hastighetsmätaren. Skulle jag vilja byta hela instrumenthuset (vilket jag inte vill), så kan jag tänka mig att det skulle gå troll i speciellt varvräknaren. Det är enbart hastighetsmätaren jag vill flytta över och bara den kan väl inte vara så svårt att flytta över, eller?... Någon som vet?

RAWLAW
Info om antal cylindrar, bakaxelutväxling etc. sitter i PROM:et (kodnyckeln) på baksidan av instrumenthuset, så med lite tur ska det nog gå helt smärtfritt att stoppa i ett sånt instrumenthus i din bil.

mvh
/R
An
115
Antem
M5 -90
528i -86
tror inte det spelar nån roll vilken motor man har, eftersom givaren till hastighetsmätaren sitter på bakaxelklumpen.
Prova att byta hela instrumenthuset, men stoppa in din ursprungliga kodnyckel för att få rätt cylinderantal, kilometerställning etc.
Hastighetsmätaren i sig är väl bara en dum mätare, kommer inte den att ge fel utslag om du sätter den ihop med ditt nuvarande kretskort/CPU? Tror det.
Tänk dessutom ut om du ska ha de vita eller de röda mätarnålarna. En blandning skulle ju se lite muppig ut! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.