AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.942

bilen drar till sig damm

Er
155
Erkan
318is 94
Tjena när jag brukar tvättabilen sen vaxar jag den. efter 2-3 dagar så har det samlats en massa damm på bilen. jag använder Turtle schamoo och wax. varför vad kan jag göra.

Bmw is bmw
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Om jag har förstått det rätt så vill du veta hur du slipper damm på bilen? I sånt fall är svaret enkelt! Använd inte bilen!
Det säger sig självt att en bil som används blir smutsig, detta är inget man kan göra något åt. Visst man kan se till att försöka köra på rena fina vägar men än så länge så ligger vintergruset kvar på dom flesta gatorna i alla fall i stockholm och då blir det extra dammigt

Det man kan göra är att han en ordentligt vaxad bil så att man lätt kan spola av dammet med endast vatten.

Men en sa´k är som sagt säker, så länge du använder bilen så kommer det att samlas smuts på den!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag tror att jag vet var erkan menar, min mor har samma problem! Tvättar hon bilen sen står den kanske i 2 dagar utan att hon kört bilen sen är det massa dam på den! Hon använder sig av tjänstebilen så då står den ibland i några dagar utan användadet och så blir den dammig! Jag tror att den finns nåt mot detta men är osäker, kan hända att den behöves vaxas med nån speciell vax eller nåt sånt!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Dammig blir den oavsett om man kör eller inte. Särskilt denna årstid med en massa sand kvar på gatorna. Höjdaren är att det dessutom är litet fuktigt (dagg) på natten, med prickar och rinningar i dammet som följd. Jag står i ett garage på dagarna och där blir bilarna osannolikt dammiga. Tror det beror på att det i taket sitter "luftsprutor" vilka gör att luften cirkulerar hela tiden och sprider dammet. Enda botemedlet mot damm är väl ett heltäckande överdrag till bilen, men hur kul är det att sätta på och ta av hela tiden......

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Massor av vax så fastnar dammer inte lika lätt samt parkera inomhus (torrt) så du slipper daggen.

1BJÖRN
Länk
-BeeMWe-
Rätt vax så. En polerad yta är svår at fästa på också.

BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Min bil står i garage. Tvättar man den ena dagen så e den dammig o lätt grådassig efter ett par dar. Lite trist. Men det e väl bara en själv som lägger märke till det kanske.
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
jo det e man själv som märker det mest för man e så petig, mina vänner brukar tycka att min bil glänser rejält när jag tycker att den e jätte smutsig och ska tvätta den:=)
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Könner igen det! *L*
förklaringen till detta är att det blir ett elektrostatiska fält när man håller på av vaxa bilen du vet den runda rörelse gör att bilen ladda sig så bilen blir som en magnet för dammet... det är ungefär som den grej med fjädrar från fåglar som man använder för att damma av !!! så du ska inte köra bilen ut på en gång när du har vaxat vänta några timmar och med säkerthet blir mindre damm på dem...

M.V.H
MAuricio
Er
155
Erkan
318is 94
Tack för alla svaren man vill ju att den ska glänsa som f..n Mina kompisa tycker att jag är galen. men älskar man bilen så tar man hand om den.

Bmw is bmw
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Håller med dig erkan!

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.