|
|
|
|---|---|
Dragan525 |
jag har sökt o hittat en del men är fortfarande osäker på hur jag kan använda garagedomkraften :( framvagnen vet jag att jag kan lyfta den på den gummigrejen som finns i mitten där fram, så det e inga problem! men där bak fattar jag inte?! e det bara att lyfta på bakklumpen eller kan det ta skada?... MVH Dragan BMW 4 LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
Gemini__ |
Bara att lyfta på "diffklumpen", inga problem. Mvh: Thomas Länk |
|
På en E3 då? Finns det ngt fram o bak? verkar smidigare at lyft två gr i stället för 4 när man ska byta däck tax... *BAWORAK* |
|
Dragan525 |
tackar!... MVH Dragan BMW 4 LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag lyfter på domkraftsfästena dvs 4 ggr, min garagedomkraft går med knapphet under därfram och lyftpunkten sitter så långt bak att det bara känns besväligt att ligga på golvet och sikta :) ///MVH Hasso Länk |
|
Domkraftsfästena är att föredra. Fram kan man lyfta på "kudden" i mitten om man har en lång och låg domkraft (eller står på en lyft/smörjgrop med domkraft). Att sätta domkraften på diffklumpen skulle jag inte rekommendera. Det sliter (kan tom slita sönder) onödigt på gummiupphängningar som definitivt inte är dimensionerade för att tåla bilens vikt. Gör som Hasso, lyft där den är avsedd att lyftas. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Dragan525 |
Nu e jag helt förvirrad :( Två helt olika svar har jag nu *hehe* vad göra nu? BMW 4 LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
|
Det går bra att lyfta antingen i domkraftsfästet eller på bakaxelklumpen, det finns ingenting som tar skada av detta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Dragan525 |
Tack Jesperado! Om "klumpen" går sönder där bak så skickar jag en faktura till dig :) MVH Dragan BMW 4 LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
|
Detta känns riktigt viktigt då man inte vill riskera att förstöra sin bil. Kan sakkunskapen bekräfta vad jag kommit fram till? På E39 är det möjligt att lyfta med garagedomkraft på sex ställen. 1. de fyra ordinarie domkraftsfästena under trösklarna. 2. framtill under "kudden" i mitten 3. baktill under diffklumpen /Ola Skön, skönare, BMW |
|
|
nu vet jag inte hur e39an ser ut undertill, men både på min e30 och e36 så är där ju tjocka fina balkar att lyfta i både fram och bak! framtill så sitter den mellan motor och växellåda, baktill så sitter den framför diffen på e30, på e36 täcker den diffen.. smidigare att lyfta i balkarna tycker jag, dels för att man slipper lyfta onödigt många gånger när man t.ex. skall byta däck, men speciellt på äldre, rostiga bilar så lyfter jag gärna inte i domkraftsfästena av den enkla anledningen att jag inte vill riskera att få fattigmans-ACC på köpet.... MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.