|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 528i Touring -97 förra veckan, min första BMW. Nu har den gula lampan för service börjat lysa (vilket var ganska väntat...) Undrar var jag ska serva bilen. På BMW i Uppsala tar de ganska bra betalt för ett oljebyte. Hörde med en annan verkstad där priset var betydligt billigare. Den firman byter olja och nollställer serviceindikatorn plus att man får stämpel i serviceboken. Det här är ju ingen auktoriserad BMW-verkstad så jag undrar om det påverkar värdet på bilen i andra hand. Verkstan kunde även göra Inspektion 1 och 2 sa dom. Hur ska man göra? Micke | |
|
När det gäller oilservice kan du i princip anlita vilken verkstad som helst, under förutsättning att de häller i rätt olja (helsyntes Castrol/Mobil eller liknande, i ditt fall). Jag brukar själv köpa olja (Mobil 1) och anlita en vän till mig som har en verkstad och gör jobbet för en bråk-del av priset jämfört med BMW. Så länge oljan är bytt som den skall är det inga problem och skall inte påverka 2:a handsvärdet. När det gäller inspektioner har jag anlitat auktoriserade BMW verkstäder. Men om verkstan du talar om kan göra inspektioner på BMW så behöver det inte vara sämre än motsvarande auktoriserade. Dock har man garanti på servicen ifrån de auktoriserade att de skall ha följt protokollen. |
|
|
Serva din bil där du tycker du får mest för pengarna!! BMW verkstäder är inte ett dugg bättre på att byta olja eller stift,bromsar eller dylikt. Det är till o med så att folk servar inte så ofta som man ska för det har dom inte råd till. Då tycker jag att det är bättre att köra till sin lokala verkstad o serva i tid istället för att hoppa över för att man inte har råd på BMW. När du sen skall sälja så vet DU med dig att du har skött din bil,så passar det inte köparen så säg till han/hon att du hellre ställer den i garaget om han/hon gnäller på att den inte är servad på BMW. A.T |
|
|
Kolla med bildelsimporten i Uppsala, dom ligger bra till i pris och dom "kan" BMW. Länk M-Maker |
|
|
När jag frågade på Bildelsimporten så servade de i nte E39 men det var iofs 1år sedan. >mikren-6 Det hör skrev jag tidigare och det kan du ha i åtanke: Novation i Uppsala skulle ha ca 6500:- för II:a insp. första gången jag ringde, men eftersom jag tyckte att det var för mycket så avvaktade jag. Jag gick in på nätet och tog fram alla auktoriserade BMW och ringde runt. Dyrast 6800:- billigast 3700:- (Skövde och Henån, Västerås var oxå ganska billigt 4200:-) Alla hade samma förutsättningar så som oljekvalite osv. Ringde tillbaka till Novation för att få en förklaring till prisskillnaderna och svaret vart, arbetskostnaderna! Jag sa då att jag åker till Västerås vilket gjorde att han snabbt ändrade sig och priset hamnade på 4000:- prick + lånebil! Stå på dig och ring runt. Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Hej! Om du bor i Stockholmsområdet så kan jag VARMT rekomendera Blombergs Bilservice på Lidingö! (Dom byggde ihop min krockade M3:a, blev kanon!!) Mycket proffsiga, samt bra priser och trevligt bemötande! Dom är auktoriserade på BMW. /Mvh Klas |
|
Z34EVER |
Jag kan rekommendera Borgs Bil i Vällingby... Har iofs bara haft bilen inne där två gånger, men då gjorde det mycket bra ifrån sig! ///Z34EVER |
|
Jag tänkte väcka denna gamla tråg till liv. Ringde runt till auktoriserade BMW verksteder för att höra om prist på Inspektion 1 på min Z3. Blev väldigt förvånad att det finns sådana priskillnader hos BMWgruppen: Solna: 2850 Danderyd: 2300 nya Kungens Kurva: 2600 Vällingby ( Borgs Bil): 2120 :- Desutom hade Borgs Bil trevligaste bemötande och kunde ta fram reservdel som BMW i Solna inte har lyckats få fram på mer en en månad... Hoppas jag är lika nöjd efter inspektionen... |
|
| Z34EVER: finns du kvar på förumet? Våra "sign-in" är rätt lika ;-D | |
Bavaria |
Måste bara säga att för dom som bor i sthlms området så är nacka att lita på. snabba och serviceinriktade och duktiga, har dock inte jämfört priser men som tur är har man ju garanti ett tag framöver..:) mvh Bavaria |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kul att väcka denna tråd precis när mikren-6 måste sälja bilen för att imigrera till Finland :))) Länk Per Larsson Huddinge Bil o motorteknik?? ska visst vara väldigt duktig på BMW enligt div forumanvändare. MVH Hasso Länk |
| Hasso: jag vet, Asken sa samma sak men jag tappade lappen med nummret och kunde för livet inte komma på vad firman hette. Ska kolla med dem imorgon...whoops idag menar jag. | |
|
Helt rätt hasso, B&M i Huddinge är att föredra. Främst om man bor i Sthlm. omr. Adress: Björkholmsvägen 21 (Storängens Ind.omr.) Tel: 08-711 06 87. Mvh.Patric |
|
|
Ok, så nu har 08'orna bra koll på verkstäderna, hur ser det ut kring Götet då? Nån som vet vad Wölkes tar för insp 1&2 tex? -Allt enligt min bror (som jag inte lyckats lura in på detta forum ännu), så finns det visst en verkstad modell mindre men bra i Kungsbacka också, nån som varit där? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.