AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.145

Har ni kopplingsrasslet?

Grubbe
Alltså att när bilen står på tomgång i friläge så rasslar det och klonkar lite, mest då den är ordentligt igenomvarm då alltså. Ibland låter den lite mer, ibland inte alls.

OBSERVERA ATT DET INTE ÄR URTRAMPNINGSLAGRET!

Vad jag har läst mig till så verkar det vara många som har samma symptom och att det skall vara mer som ett mekaniskt skönhetsfel på våra bilar. (önsketänkande)

Bilen i fråga är en 98:as M3:a med den sexpetade manuella lådan.
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
En dum fråga bara det är inte värmeplåtarna till kattarna som rasslar då`?
Det gjorde det på min gamla 328 iaf!

Har du råd att inte åka Bmw??
Kan vara värmeplåtarna som Mr Beemer skriver...Men det kan oxå vara lagren i växellådan som låter lite!!Enkelt att kontrollera genom att trycka ner kopplingen(lådan "snurrar" ju inte då) o försvinner ljudet då ja då vet du varifrån ljudet kommer...Vissa bilar kan oxå ge ifrån sig lite ljud från växellådan precis då man stänger av motorn,alltså i det ögonblick motorn stannar...Dessa två "fel" hör väl egentligen till kategorin skönhetsfel....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Om det blir tyst när du trampar ned kopplingen kan det vara mellan axeln i växellådan (Lagerljud)
Grubbe
Japp, det är mot lådan iaf. Det är inte kopplingen. Men vad jag förstår så är det relativt vanligt på dessa bilar, eller har jag fel nu?

Jajja, kopplingen och lådan känns iaf som en dröm så jag ska inte klaga över ett litet mongoljud på tomgången.

Ljudet försvinner dessutom då man drar den över 1000 varv ungefär.
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Jag har samma sak. Lite rassel, försvinner när man trampar ner kopplingen.

Har också samma fenomen! Skönt att höra att det inte är något att oroa sig över=)

Mvh
David

Bilen: Länk

Grubbe
David C1_2.5

Haha, jag vet inte om det är något att oroa sig för. Men om många har det och inga har problem utav det så är det nog inte något att bry sig om.

Det gäller bara att trampa kopplingen vid Drive-in:en på MvD. =)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Dubbelmassesvänghjulen (det är väl det på din bil) kan börja rassla om/när fjädrarna börjar tappa spänsten.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det finns ett prov till att göra!

Tryck mycket lätt på kopplingspedalen (tills att man känner att kopplingens motstånd börjar).
Om rasslet slutar då så kan det vara urtrampningslagret som ligger för nära kopplingen och därigenom påverkas på något sätt så att det rasslar.

På min gamla 3.0S -72 försvann rasslet helt och hållet när jag monterade en fjäder som drar tillbaks kopplingsarmen en aning mer än normalt (dvs urtrampningslagret kommer längre från kopplingen).

Annars var symtomen exakt samma som beskrivs här ovan:
- rasslade bara på låga varv.
- blev tyst när jag kopplade ur. Men också när jag tryckte lätt på kopplingspedalen.
- rasslade ibland men inte alltid och praktiskt taget aldrig när motorn var kall.

Per L
Grubbe
Per L: På min kan jag trycka in kopplingen en liten bit tills det slutar att rassla. Det krävs inte speciellt mycket tryck, några cm på sin höjd. I övrigt stämmer din beskrivning helt överens med mitt ljud.

Grubbe
Jag kan tillägga att jag tycker att man koppling tar rätt nära golvet. Den slirar absolut inte på något sätt, men den tar lite närmare golvet än vad jag är van.

M3:ornas koppling kanske tar nära golvet?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Grubbe:
Då borde du åtminstone kunna utesluta fel på växellådan eftersom den fortfarande snurrar om du bara trycker ner kopplingspedalen några centimeter.

Jag tror att konstruktionen är olika på din och min bil men kolla om det finns något hål i kopplingskåpan så att du kan se urtrampningslagret och kopplingsarmen. På min bil syntes det tydligt att urtrampningslagret och framförallt kopplingsarmen vibrerade och skallrade när rasselljuded hördes. Det räckte med att hålla i den för att rasslet skulle sluta!

Per L
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Rasslar det i friläge med släppt pedal och tystnar det när du lägger lite tryck på pedalen = troligtvis urtrampningslagret

Fortsätter det att rassla med lite tryck på pedalen = lagren på bottenstocken i växellådan.

_______
//Niklas
Va
24
Vall Enberg
M5 individual -93
Min M5 klikade lite på tomgång i friläge med kopplingen uppe.
men tystnade vid nedtrampning.
Den rasslade om man inte tryckte ner koplingen när man stängde av motorn.
Fick förklarat för mig att det är bottenstocken som roterar med motorn utan belastning från synkringar osv.
Inget att bry sig om sålänge det inte låter med växel i och krypfart.

Valle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.