|
|
|
|---|---|
|
Hej alla forumvänner. Jag vet att inlägget kanske inte hör hemma på ett BMW-forum, men samtidigt kan jag inte tänka mig ett bättre ställe att få erfarenhet och samlad kompetens ifrån. Därför hoppas jag på er hjälp, även om frågan inte rör just BMW i det här fallet. Ska hjälpa svärfar att handla bil och han har nosat upp en Volvo 850 GLE-95:a. Vad bör man se upp med? Bilen är impoterad, hur påverkar det? Prestanda/ekonomi? Bilen har gått 14.800 mil, ac, halvskinn, tracs, abs, alu. Ser fräsch ut. 2 ägare. Dessvärre saknar den servicebok, men milen verkar stämma om man jämför med andra 850. Priset är 49.500. Vad tror ni? Vänligen Robert | |
|
Tja... om bilen är importerad från Bornholm så tror jag milen stämmer... Tänk på att den är 10 år gammal, vilken Volvo går "bara" 1480 mil per år? Avsaknaden av servicebok gör den dessvärre skumm i mina ögon. Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Tack för svaret. 1500 mil/år är väl inget häpnadsväckande? Kollade din bil på länken = grymt fräsch!!! Mvh Robert |
|
|
Tack Robert, Jo, om den är utan s-bok så tycker jag att 1500 per år är det. Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
OK, tack för din åsikt. Fan vad punschigt det känns att posta den här frågan här. Men samtidigt vet jag inget ställe där det finns så mycket samlad bilkunskap på. Har jämfört vagnen med morsans 850-97:a som gått 18.700 mil. Tror därför att milen stämmer. MVH Robert |
|
|
importerad volvo utan servicebok = iskall bil för mig. Här borde finnas en del kunskap om just volvo 850 Länk Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Jag instämmer i att det är läge att se upp med milen på importbilar utan servicebok. Med dom milen på en importbil är det tyvärr även läge att se upp om det FINNS servicebok, eftersom sådana är hur lätta som helst att förfalska. 1500 mil/år kanske är en 'normal' körsträcka i Sverige för genomsnittsbilen, men på kontinenten (vilket land är bilen importerad från, förresten? Tyskland? Belgien?) är körsträckorna längre, särskilt på lite större premiumbilar (dit Volvo hör, även om det bär emot att säga det). Volvo är dessutom precis lika svåra som BMW, M-B aoch Audi att bedöma körsträcka på genom att titta på skicket - det är slitstarka vagnar vi pratar om, och de delar som bär tydligast tecken på slitage kan bytas ut.... Läste häromdan om någon som blivit blåst av en handlare på en 'importbil' med rimlig mätarställning, men där det senare kom fram att bilen gått 50.000 mil som Taxi i Stockholm! Det är lätt att låta känslorna besegra förnuftet när man hittat en bil man tycker om, men vad tusan, Volvo 850 finns det ju tusentals till salu, varför ska man då köpa en bil där det finns minsta tveksamheter? Bilen kan mycket väl vara 'ärlig' och värd sitt pris, men dokumentation saknas är det väl bättre att leta upp en likadan med 'klara papper'? /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.