AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
426

Bränslepumpsreläet funkar bara ibland...

Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Det är lite knas med strömen fram till bränslepumpen. Det funkar ibland och ibland så är inte någon ström till pumpen. Säkringen som är till bränslepumpen har inte någon ström på sig när den inte funkar och det är inte någon ström på 30 vid reläet...
Så frågan är ju klart vad fasen är det för fel?!!?!?!?!?

Man kan få igång bilen om man tar ström från en annan säkring och lägger på pumpsäkringen, då funkar det som det ska förutom att pumpen går konstant när man har tändningen på...

Är det någon som har någon aning om vad det kan vara!!!

//Peter
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Reläet i min bil hade dålig kontaktytor, så lite puts och elektronikrengöring botade problemet helt. Hjälper inte det är det bara köpa ett nytt.

Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Fast om kontaktytorna var kassa på reläet så borde det ju ändå vara ström på 30 i relähållaren...
Och det borde oxå vara ström på säkringen till pumpen...
eller?

//Peter
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Om kontaktytorna till reläet är kassa så är det ju tvivelaktigt om reläet kortsluter kretsen till bränslepumpen, och följden blir att du inte ska kunna mäta upp någon spänning till säkringen för bränslepumpen. Eller hur?

Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
jo, det är sant...
Men då måste reläet vara kopplat innan säkringen eftersom när det inte funkar så har jag inte någorn ström varken på 30 vid reläet eller på säkringen till pumpen.
30 ska väl alltid ha spänning på sig?
Men vilken ordning kommer strömmen till pumpen?
Är det via batteriet-tändningslåset-reläet-säkringen-pumpen eller?
Var kan man få tag på kopplingsschema?

//Peter
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Haynes- och Bentley-böckerna brukar vara bra, jag har Bentley för E30 (84-90). Där är inte "30 vid reläet" nämnt vad jag vet. Om du har tändningen på ska någon av reläets pinnar visa spänning (via styrboxen).
Som du säger så är själva poängen med ett relä att den ska styras av en styrspänning för att kortsluta en krets med betydligt högre ström, som är uppsäkrad. Om vi inte hade reläer skulle vi behöva rätt saftiga kablar fram till tändningslåset.. :-)

Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Men visst är det 30 fram till reläet.
Men om det inte är något fel på reläet eller på dosan där reläet sitter så borde ju bara vara mellan tändningslåset och reläet. Visst?
Då kan man ju utesluta säkringsdosan iaf...
Tack för svaren...

//Peter
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Nu har jag kommit fram till lite mer saker som kan vara nyttiga...
Tändningslåset är ok för det har jag tagit bort och kollat och det ger ström både när bilen funkar och när den inte gör det...
Det är däremot fortfarande inte någon ström på 30 i relähållaren. Så jag skulle behöva veta varifrån 30 kommer... För den kommer ju inte från säkringen som är till soppapumpen för säkringen kommer efter reläet och innan pumpen...
Blir ju fan galen snart!
Man kan ju även utesluta reläet eftersom det funkar när man kopplar in ström på 30 från något annat så slår det till som det ska...
Någon som varit med om nåt liknande?

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.