AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.003

M50 motor vanos

vad är dom vanligaste felen på M50 motorn med vanos.är det vattenpumpen,ventiler eller ngt. annat.

Brukar sällan va problem med dom. Möjligen att lyftarna vill ticka lite dom första 5 sek på morgonen.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
TobbeBMW
M50 motorerna är mkt driftsäkra, har aldrig haft problem med min, och sägas även på verkstäderna att dom är mkt pålitliga.
Svag punkt är möjligt vattenpumpen på tidiga modeller.
Allt handlar ju dock om hur man sköter servicen samt hur man kör.
okej tack för svaret! funderar på en 320c-94.några andra problem med dom kärrorna??

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Det är väl i sådana fall att många verkar klaga på vanonsens jobbiga ljud när den börjar bli dålig... och dyr att laga...

annars är det grymt fina motorer...
Jag har ALDRIG hört talas om något vanos problem på M50/M52.
Däremot S-52 (m3 motorn) har haft en del vanosstrul.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

325:orna får i regel gå ganska hårt varför man bör känna efter att växellådan inte har några defekter.

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
"Utbytesvanos" till M50 kostar ca 3000 har ja för mig bilmeken ja frågade sa,färdigt på bil landar det på ca 6-7" (frågade INNAN jag köpte en M50 med vanos(de va ett tag sen...) så priserna kan ha ändrats sen dess...)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Wendtan: Visst har ett flertal m52-motorer strulat med vanosenheterna....Har spenderat ett antal timmar på forumet på E46.com där flertalet har haft sådana problem.
Tobias: Inget fall på detta forumet, de amerikanarna ser som vanosproblem är deras pendlande tomgång. Jag vet inte riktigt var de fått de ifrån, men de har ingen koppling.
Även jag läser frekvent på e46fanatics, tyvärr har sidan inte mycket att tillföra på något plan förutom styling.

Länk
Ett litet tillägg, de finns något de kallar för vanos valve som bytats, de har hjälpt den ojämna tomgången.

I sverige avhjälps den pendlande tomgången med en mjukvaru uppdatering.

Länk
Wendtan: Minns du att jag frågade dig om en kompis importerade 328 som hade problem med varierande tomgång? Inga felkoder sattes i datorn heller. Du rekommenderade tomgångsventil eller luftmassemätare. Detta plus en hel del till byttes utan framgång. Efter byte av hela vanos dock så försvann problemet. Bilen hade gått drygt 7000 mil när detta hände (bekräftat av BMW). Vanosvalve har jag inte läst något om däremot idle valve (tomgångsventil) men även i USA har flertalet bytt denna utan framgång, det enda som hjälpt har varit Vanos-byte....Sen finns det ju fler forum än E46.com att läsa på....
Ja betvivlar inte det du skriver, men Jag anser det vara ett högst ovanligt fel. På M52TU lär detta vara första fallet i sverige.
Inget som nämnts här innan iaf.

Länk
Håller med om att det säkert är ett ovanligt fel men det förekommer, vet inte om detta är det enda i Sverige, högst osannolikt i så fall men ovanligt är det nog.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.